09-10_PL - page 100

12. MIĘDZYNARODOWE TARGI FILMU DOKUMENTALNEGO
COPRO MARKET
TEL AWIW
24–30.05.2010
Polska reprezentacja zdominowała ubiegłoroczny CoPro Market –
kolejną odsłonę międzynarodowych targów filmu dokumentalnego
w Izraelu. Polscy producenci, reżyserzy i przedstawiciele stacji
telewizyjnych w ramach składającego się na targi programu
Bliskie
spotkania – Polska
zaprezentowali aż 64 projekty filmowe, które
mogłyby powstać jako koprodukcje polsko-izraelskie. Szukano
pomysłów na obrazy atrakcyjne nie tylko dla izraelskiej widowni,
ale również dla publiczności międzynarodowej. Dziewięć z nich,
m.in. projekty Małgorzaty Imielskiej, Andrzeja Titkowa i Marii
Zmarz-Koczanowicz, zakwalifikowano do prezentacji podczas
CoPro Market.
24 maja odbył się panel dyskusyjny poświęcony polskiemu kinu
dokumentalnemu. Jedną z jego części była debata socjologów,
profesorów Pawła Śpiewaka i Ronina Shamira, oparta na analizie
wszystkich projektów zgłoszonych przez polskich twórców filmo-
wych na CoPro w 2010 roku. Naukowcy dyskutowali o obrazie Izraela,
jaki wyłaniał się z tych scenariuszy. Jak polski twórca wyobraża
sobie izraelską widownię? Co na podstawie przygotowanych
prac można powiedzieć o świadomości polskich filmowców, ich
stosunku do tradycji kultury żydowskiej i izraelskiej, znajomości
historii relacji polsko-żydowskich i polsko-izraelskich?
Honorowe uczestnictwo Polski na CoPro to m.in. efekt współpracy
Instytutu Adama Mickiewicza w ramach Roku Polskiego w Izraelu
z Fundacją CoPro.
Ponadto, w 2008 roku podczas 10. targów CoPro Market niezwykle
szeroko zaprezentowano współczesne polskie kino. Dzień Izraelski
zorganizowany wspólnie przez Pomorską Fundację Filmową, Polski
Instytut Sztuki Filmowej oraz Instytut Adama Mickiewicza, obecny
był podczas Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni w 2009 roku.
COPRO MARKET
RAPORT SEZON 2009/2010
PROMOCJA FILMU
98
Ważny głos do dyskusji o stosunkach polsko-żydowskich dołączyli w Tel-Awiwie polscy
i izraelscy dokumentaliści. Szukali pomysłów na filmy, które zainteresowałyby nie tylko
oba narody, ale i międzynarodową publiczność.
1...,90,91,92,93,94,95,96,97,98,99 101,102,103,104,105,106,107,108,109,110,...134
Powered by FlippingBook