09-10_PL - page 23

Polska kreatywnym zagłębiem Europy
– ogłosiła brytyjska prasa,
podsumowując wydarzenia POLSKA! YEAR – Roku Polskiego
w Wielkiej Brytanii. Nic dziwnego. Na program złożyło się ponad
250 projektów: blisko 70 wystaw, 80 koncertów, 33 festiwale,
po kilkanaście przeglądów filmowych, spektakli teatralnych,
konferencji i seminariów. Wydarzenia POLSKA! YEAR zgromadziły
w najbardziej prestiżowych brytyjskich galeriach, salach koncerto-
wych, na scenach festiwalowych i teatralnych ponaddwumilionową
publiczność. Kluczem do sukcesu był przemyślany i starannie zapla-
nowany program przygotowany wspólnie z brytyjskimi partnerami.
Instytut AdamaMickiewicza zaprosił na wizyty studyjne w kraju ponad
250 brytyjskich animatorów kultury, kuratorów, dyrektorów galerii
i muzeów, przedstawicieli teatrów, festiwali muzycznych, teatralnych
i filmowych, krytyków oraz dziennikarzy. Wydarzenia POLSKA! YEAR
dotarły do środowisk opiniotwórczych. Rok Polski wprowadził do
tamtejszego obiegu kulturalnego nowe nazwiska polskich twórców.
Najbardziej wymiernym wskaźnikiem sukcesu są kolejne projekty
i propozycje współpracy ze strony najważniejszych brytyjskich
instytucji kultury, m.in. Barbican Centre i Southbank Centre.
POLSKA! YEAR wykorzystał zainteresowanie Brytyjczyków nową falą
polskiej emigracji do promocji Polski i polskiej kultury. Projekt służył
zmianie wizerunku Polaków, wprawdzie cenionych wWielkiej Brytanii,
ale postrzeganych przede wszystkim jako sumienni pracownicy.
POLSKA! YEAR wzbogacił go o wymiar kultury narodowej. Dlatego
właśnie projekt koncentrował się wokół wydarzeń podkreślających
kreatywność i bogactwo naszej kultury oraz atrakcyjność i różnorod-
ność współczesnego życia artystycznego w Polsce.
Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania. Dzięki POLSKA! YEAR Polska
nie wydaje się już Brytyjczykom białą plamą na kulturalnej mapie
Europy. Jest miejscem, gdzie pojawiają się nowe, ciekawe, inspirujące
zjawiska, nurty i postacie. Miejscem zamieszkania świetnych artystów,
znajomych, ludzi o podobnych gustach.
Wypracowany przez Instytut Adama Mickiewicza autorski program
promocji polskiej kultury może posłużyć za wzór dla podobnych akcji
w innych krajach Unii Europejskiej i na świecie. Formuła konstru-
owania programu w ścisłej kooperacji z miejscowymi partnerami
okazała się niezwykle skuteczna. Oparcie współpracy na wizytach
studyjnych zagranicznych menedżerów kultury i dyrektorów insty-
tucji artystycznych oraz zaangażowanie partnerów zagranicznych
w tworzenie projektu przełożyło się również na sposób finansowania
wydarzeń – strona przyjmująca poniosła znaczną część kosztów
projektu. Polski wkład finansowy w POLSKA! YEAR to zaledwie
30% jego kosztów. Pozostałe 70% to udział Wielkiej Brytanii.
POLSKA! YEAR
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,...134
Powered by FlippingBook