ORATORIUM
PIEKŁO NASZE
PAŁACYK CUKROWNIKÓW
WARSZAWA
25–26.09.2010
22 okna neorokokowego Pałacyku Cukrowników na dwa wie-
czory zamieniły się w wyjątkową scenę teatralną. Na styku miej-
skiej arterii i przestrzeni biurowej Instytutu Adama Mickiewicza
wybitni artyści – reżyser Marcin Liber, kompozytorka Aleksandra
Gryka i scenografka Anna Czarnota-Olszewska – stworzyli niezwykły
spektakl, odwołujący się do konwencji teatru ulicznego.
W oratorium
Piekło nasze
wykorzystano fragmenty tekstów
Adama Mickiewicza – zarówno najbardziej znanych, jak i tych
czytelnych niemal wyłącznie dla specjalistów. W wyjątkowy
kolaż połączyła je Małgorzata Sikorska-Miszczuk, która udo-
wodniła, że proza i teksty dramatyczne polskiego wieszcza
narodowego, przetworzone przez nieskrępowaną wyobraźnię,
mogą ożyć i nabrać zupełnie nowej treści.
W oknach Instytutu na nowo zinterpretowano:
Dziady Poema,
Przegląd wojska
z
Dziadów
części III Ustęp,
Pieśń filaretów
, frag-
menty
Świtezi,
Tchórza na wyborach, Pana Tadeusza, Do Matki
Polki,
a także wiersza
Ugolino. Wyjątek z Boskiej Komedii,
zainspi-
rowanego
Pieśniami
III, XXXII i XXXIII
z
Boskiej Komedii
Dantego,
oraz elegii
Ciemność
Byrona w tłumaczeniu Adama Mickiewicza.
Nowatorskie oratorium przyciągnęło ponad półtysięczną publi-
czność, która śledziła spektakl, ciasno wypełniając dziedziniec
Pałacyku Cukrowników.
INFERNO!
ŚWIATŁO I MROK
Jakże współcześnie brzmią dziś słowa Adama Mickiewicza… Te bardziej i mniej
znane – twórczo złożone w kolaż – zaprezentowano na scenie, w którą na dwa dni
zamieniono fasadę Pałacyku Cukrowników. Spektakl niezwykły. Teatr to, czy coś
więcej?
W ROLI DANTEGO: ŁUKASZ MYSZKOWSKI
17