09-10_PL - page 115

KONGRES KULTURY POLSKIEJ
KRAKÓW
23–25.09.2009
Polski budżet przeznacza na kulturę pół procenta – połowę błędu sta-
tystycznego. Państwo, które inwestuje w kulturę tak niewiele, skazuje
społeczeństwo na regres cywilizacyjny
– ostrzegał Paweł Potoroczyn,
dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza, podkreślając, że sektor
kultury generuje prawie 4% PKB. To więcej niż rolnictwo czy
przemysł chemiczny, a więc pieniądze wyłożone na kulturę to
inwestycja, która się zwraca.
Odpowiedź na pytanie, jaka ma być polityka państwa wobec
kultury i jakie reformy są konieczne do usprawnienia działania jej
instytucji były głównym celem Kongresu Kultury Polskiej –
największego tego rodzaju wydarzenia w ostatnich dwóch dekadach.
Z pomocą intelektualistów, artystów i mediów sformułujmy poważny
postulat: 1 procent z budżetu państwa na kulturę narodową
– apelo-
wał szef Instytutu Adama Mickiewicza, a hasło 1% budżetu
na kulturę zostało przyjęte jako oficjalny wniosek Kongresu,
by następnie stać się głównym motywem kampanii ruchu
społecznego Obywatele Kultury.
Przygotowując się do Kongresu, Instytut opracował raport po-
kazujący, jak potężnym mechanizmem promocji kraju na świecie
jest kultura. Publikacja
Od wymiany kulturalnej do nowej inteligentnej
siły
została przedstawiona na seminarium
Wymiana międzynarodowa:
strategie promocji kultury za granicą.
Na zorganizowanym przez Instytut seminarium
Kultura polska.
Perspektywa międzynarodowa
wystąpili wybitni eksperci i dyrektorzy
cenionych światowych festiwali: Jonathan Mills (Edynburg),
Yossi Tal-Gan (Jerozolima), Susan Feldman (Nowy Jork), Fergus
Linehan (Sydney), producent filmowy Peter Fudakowski (Londyn)
oraz Fiona Guilmore (Londyn). Każdy z nich z własnej perspektywy
ocenił potencjał kultury jako środka komunikacji i składnika marki
narodowej. Ostrzegali, że jego marnotrawienie byłoby wielkim
i społecznie kosztownym błędem. Temu marnotrawstwu zapobiec
może ich zdaniem: spójna strategia polityki kulturanej, zwiększenie
budżetu na kulturę oraz ukształtowanie publiczno-prywatnego mo-
delu współpracy, ze szczególnym uwzględnieniem roli sponsoringu.
KONGRES KULTURY
POLSKIEJ
1%
NA KULTURĘ
OD LEWEJ: KRZYSZTOF CZYŻEWSKI, PROFESOR MICHAŁ MARKOWSKI,
MONIKA FABIJAŃSKA, ANDA ROTTENBERG, AGNIESZKA HOLLAND,
KATARZYNA TUBYLEWICZ, PAWEŁ POTOROCZYN, RAFAŁ WIŚNIEWSKI
113
1...,105,106,107,108,109,110,111,112,113,114 116,117,118,119,120,121,122,123,124,125,...134
Powered by FlippingBook