09-10_PL - page 120

Zapraszamy do Polski kuratorów, dyrektorów artystycznych, właścicieli galerii
i krytyków, przedstawiamy im to, co dostępne, i pytamy, co może się spodobać ich
publiczności
– mówi Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.
WIZYTY STUDYJNE
Obok organizacji sezonów polskich za granicą i ciągłej rozbudowy
portalu Culture.pl, jednym z trzech głównych kierunków działal-
ności Instytutu Adama Mickiewicza jest przygotowanie programu
wizyt studyjnych dla gości Instytutu, Ministerstwa Kultury
i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Polskę odwiedzają najwybitniejsi profesjonaliści kultury –
począwszy od twórców i krytyków, poprzez menedżerów,
artystów, kuratorów, dziennikarzy, a skończywszy na dyrektorach
narodowych instytucji kultury z całego świata.
Od września 2009 do października 2010 roku Instytut gościł,
w ramach wizyt studyjnych, kilkuset wybitnych fachowców oraz
dziennikarzy kuturalnych. Efektem programu jest stale rosnąca
baza wiedzy i praktyczna możliwość określenia, jakie działania kul-
turalne będą najbardziej interesujące dla zagranicznego odbiorcy.
Przedewszystkimchciałabympodziękować Instytutowi AdamaMickiewicza
za staranne zorganizowanie wyjazdu na festiwal filmowy w Gdyni.
Pomoc została mi okazana na wszystkich etapach mojej wizyty.
Pracownicy Instytutu, Dariusz Klechowski, Mateusz Werner, Monika
Derenda, służyli swoim doświadczeniem, pomagali w przygotowaniu
wizyty, organizowaniu spotkań z reżyserami i aktorami. Mateusz
Werner podzielił się ze mną swoją wiedzą o polskim filmie, co bardzo
pomogło mi lepiej zrozumieć procesy zachodzące we współczesnym
polskim kinie. Bardzo interesujący był dla mnie sam festiwal w Gdyni.
Mogłam porównać procesy zachodzące w polskim filmie z tymi, które
mają miejsce w Rosji. Rezultatem mojej wizyty w Polsce były trzy pu-
blikacje zamieszczone w Rossijskoj Gazietie i Litieraturnoj Gazietie na
początku czerwca 2010 roku. Bardzo wysoko oceniam profesjonalizm
i efektywność pracy Instytutu Adama Mickiewicza.
Żanna Wasiliewna,
redaktor Rossijskoj Gazety
Nasza pięcioosobowa delegacja dziennikarzy została zaproszona
do Polski przez Instytut Adama Mickiewicza, nazwany tak na cześć
największego poety polskiego romantyzmu. Mogliśmy na własne
oczy przekonać się, jak wyglądają obchody Roku Chopinowskiego.
[...]
W przeciągu zaledwie kilku dni gospodarze zapewnili nam udział
w koncertach symfonicznych, kameralnych, wykonaniach pieśni,
koncertach w plenerze. Wydarzenia te wypełniały wielkie emocje,
publiczność słuchała w ogromnym skupieniu, a brawa nie ustawały.
To wszystko pozwoliło nam odczuć, jak wysoka jest kultura muzyczna
Polaków i jak niezrównana ich miłość do Chopina.
Peng Cheng,
Guangming Daily
Miałam wspaniałą okazję przybycia do Polski, poznania jej, po-
głębienia mojej wiedzy o Polsce i jej mieszkańcach.
[...]
Przez te
zaledwie kilka dni odwiedziliśmy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa
Narodowego, Komitet Obchodów CHOPIN 2010, Muzeum Chopina,
Centrum Chopinowskie, Żelazową Wolę, słuchaliśmy koncertów
chopinowskich w Teatrze Wielkim, w plenerze, w Żelazowej Woli,
braliśmy udział w obchodach 10. rocznicy Instytut Adama Mickiewicza.
Wkażdym z odwiedzanych przez nas miejsc mogłam odczuć podniosłą
atmosferę Roku Chopinowskiego, w każdym doświadczałam ogromnej
serdeczności Polaków. Jako dziennikarz chiński I stopnia mam ogromną
nadzieję, że będę się mogła realnie przyczynić do zacieśniania przyjaźni
pomiędzy mieszkańcami Polski i Chin oraz do wzmożenia kontaktów
pomiędzy naszymi państwami.
Du Jing, dziennikarka chińska I stopnia (senior journalist), prowa-
dząca pekińskie biuro dziennika
Yunnan Daily.
Podczas przygotowań do POLSKA! YEAR w Wielkiej Brytanii
Polskę odwiedzili liczni goście z Wysp. Ponad 250 menedżerów
kultury, artystów i dziennikarzy przyjechało tu, by poznawać
nasz historyczny dorobek, ale przede wszystkim, aby przekonać
się o twórczym potencjale Polski. Celem ich wizyt było poznanie
i zrozumienie polskiej kultury, a w przyszłości jej popularyzacja
i promocja. Uczestnicy wizyt studyjnych nawiązują przydatne
kontakty, formułują nowe idee, trendy, pomysły, rozwiązania.
Efekt tych wizyt jest bardzo konkretny – to zaproszenia na wystawy,
festiwale, propozycje współpracy, obecność w świadomości
środowisk opiniotwórczych oraz w mediach.
RAPORT SEZON 2009/2010
POZOSTAŁE OBSZARY DZIAŁALNOŚCI
118
1...,110,111,112,113,114,115,116,117,118,119 121,122,123,124,125,126,127,128,129,130,...134
Powered by FlippingBook