09-10_PL - page 5

Z satysfakcją i poczuciem dobrze spełnionego obowiązku oddaję
w Państwa ręce raport za sezon 2009/2010.
W roku 2010 Instytut AdamaMickiewicza obchodził dziesiątą rocznicę
powołania go do życia. Przez ostatnią dekadę zrealizowaliśmy w 26
krajach ponad 3000 projektów, w których uczestniczyło 20 milionów
widzów. W tym czasie ewoluowaliśmy od roli eksportera dóbr kultury
do roli ich aktywnego kreatora, od impresariatu do wiarygodnego
partnera międzynarodowej wymiany kulturalnej. Działamy w oparciu
o spisany dokument strategiczny, mamy klarowną i przekonywującą
wizję oraz zwięźle i realistycznie sformułowaną misję. W codziennej
pracy stosujemy metodologię zarządzania projektami o standardach
nieodbiegających od tych, według których pracują najbardziej
zaawansowane korporacje, przy zastosowaniu nowoczesnego opro-
gramowania. Wocenie naszych interesariuszy oraz polskich
i międzynarodowych mediów, a także samych twórców, IAM jest
jedną z najbardziej innowacyjnych narodowych instytucji kultury.
Bogdan Zdrojewski, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
kilkakrotniewpublicznychwystąpieniach nazwał nas
instytucją XXI wieku
.
Jubileusz Instytutu obchodziliśmy ze sprawdzonymi przyjaciółmi.
Sinfonia Varsovia, Festiwal
Warszawska Jesień
i TRWarszawa, by
wymienić tylko kilku, dedykowali nam specjalne wydarzenia – koncert
beethovenowski pod batutą Marca Minkowskiego, światowe prawy-
konanie napisanego na nasze zamówienie utworu Pawła Szymańskiego
a piú corde
, czywreszcie pokaz pracywarsztatowej zespołu TRWarszawa
podczas próby spektaklu Grzegorza Jarzyny
Open S.E.A.
Sezon 2009/2010 stał pod znakiem POLSKA! YEAR – Roku Polskiego
wWielkiej Brytanii. Dla wielu Brytyjczyków spotkanie z Polską
i jej kulturą przewartościowało ich opinie o naszej części Europy.
W ramach projektu odbyło się ponad 250 prezentacji w 30 miastach
– od Południowej Anglii po Północną Szkocję. Obejrzało je ponad
2,5 miliona widzów.
1 lipca 2011 roku Polska obejmie Prezydencję w Unii Europejskiej.
Instytut Adama Mickiewicza już latem 2008 roku rozpoczął
intensywne przygotowania do realizacji programu kulturalnego
polskiej Prezydencji. Dla kultury narodowej to historyczna szansa
na skomunikowanie naszych współczesnych osiągnięć, ale
i wyzwanie na ogromną skalę. Dla Instytutu, zarządu i pracowników
będzie to czas największej próby. Dotychczas najczęściej
organizowaliśmy jeden taki sezon w ciągu roku kalendarzowego.
W 2011 wyprodukujemy takich sezonów dziesięć – jednocześnie
w dziesięciu kluczowych stolicach, w dziesięciu strefach czasowych,
w ciągu stu dni. Ikonami tego bezprecedensowego projektu będą:
Karol Szymanowski, Czesław Miłosz, Stanisław Lem, globalna gra
interaktywna I, CULTURE oraz cykl 5 filmów dokumentalnych pod
wspólnym tytułem
Przewodnik do Polaków.
Sukcesy zagranicznych projektów Instytutu są dostrzegane również
w kraju. Portal Culture.pl – nasz flagowy wehikuł, a zarazem
unikatowe i wyczerpujące źródło wiedzy o polskiej kulturze, zajął
pierwsze miejsce w rankingu branżowego miesięcznika
Press.
Po raz pierwszy też magazyn
Aktivist
wyróżnił państwową instytucję
nagrodą Nocne Marki w kategorii Agencja Roku 2010.
Zapraszając do lektury raportu, chcę podziękować Ministrowi
Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministrowi Spraw
Zagranicznych za stałe wspieranie Instytutu, partnerom w Polsce
i za granicą za okazane zaufanie oraz pracownikom i współpracownikom
za wysiłek i efektywną pracę, która w mijającym sezonie przyniosła
spektakularne efekty.
3
OD 10 LAT
OPOWIADAMY
POLSKĘ
ŚWIATU
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...134
Powered by FlippingBook