09-10_PL - page 9

10 LAT
DLA KULTURY
Instytut Adama Mickiewicza już od dekady promuje polską kulturę
za granicą i inicjuje międzynarodową współpracę kulturalną.
Projekty promocyjne Instytutu, których celem było kształtowanie
pozytywnego obrazu Polski, trwały – w zależności od kraju – od kilku
tygodni do kilkunastu miesięcy. Budowały one i utrwalały wizerunek
Polski jako kreatywnego zagłębia Europy. Program każdego z tych
przedsięwzięć obejmował od kilkudziesięciu do kilkuset wystaw,
spektakli, koncertów muzyki poważnej i aktualnej, pokazów filmo-
wych i tanecznych.
Instytut Adama Mickiewicza jest rządową instytucją kultury, której
działania wynikają ze strategii promocji Polski za granicą i w istotny
sposób przyczyniają się do budowy marki
Polska.
Popularyzując
na świecie polskie dziedzictwo i współczesne dokonania kulturalne,
Instytut współpracuje z innymi krajami. Siłami Instytutu zostały
przygotowane i przeprowadzone z rozmachem tak imponujące
projekty promocyjne jak: POLSKA! YEAR w Wielkiej Brytanii, Rok
Polski w Izraelu, Sezon Polski we Francji NOVA POLSKA, Rok Pol-
sko-Niemiecki, Sezon Rosyjski w Polsce / Sezon Polski w Rosji wraz
z wystawą
Warszawa – Moskwa / Moskwa – Warszawa
, Rok Polski
na Ukrainie i Rok Ukrainy w Polsce, Rok Jerzego Giedroycia. Uzupeł-
niały je równie ważne projekty w Hiszpanii, Austrii, Szwecji, Algierii,
Maroku, Chinach, na Balearach i na Litwie. Instytut zrealizował swoją
autorską część programu towarzyszącą EXPO w Chinach, a w fazie
przygotowań znajduje się następny projekt chiński, a także sezony
w Japonii, Hong Kongu, Korei, Singapurze i USA oraz program kultu-
ralny Prezydencji Polski w Unii Europejskiej. Działania Instytutu obej-
mują również prezentowanie w Polsce projektów międzynarodowych
partnerów oraz organizowanie wizyt studyjnych dla zagranicznych
gości – twórców, badaczy, krytyków, kuratorów i menedżerów
kultury. Podczas tych wizyt zaproszeni specjaliści mogą bliżej
poznać wybrane obszary kultury i nawiązać współpracę z polskimi
instytucjami oraz twórcami. Instytut współpracuje również bezpo-
średnio z polskimi i zagranicznymi ośrodkami kultury oraz misjami
dyplomatycznymi Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Kluczowym elementem działalności IAM jest szybkie i rzetelne
informowanie o ważnych wydarzeniach kulturalnych w Polsce.
Aby zrealizować ten cel, Instytut stworzył portal Culture.pl –
system wielojęzycznej informacji o kulturze narodowej, sklasyfi-
kowany na pierwszym miejscu w rankingu najlepszych serwisów
kulturalnych opiniotwórczego miesięcznika
Press
.
Na portalu znaleźć można informacje o aktualnych wydarzeniach
w Polsce i za granicą oraz wiele danych encyklopedycznych,
w tym sylwetki wybitnych Polaków. Strony internetowe Instytutu
odwiedza rocznie średnio 4 miliony tzw. unikalnych użytkowników
z ponad 120 krajów świata.
Instytut organizuje międzynarodowe konferencje oraz inicjuje
debaty poruszające zagadnienia ważne dla kultury i jej promocji
za granicą, m.in. konferencję
Ekonomika Kultury – od teorii
do praktyki,
Europejskie Spotkania Kulturalne, warsztaty dla animato-
rów kultury, konferencję
Wzornictwo – kultura i gospodarka
, panele
w ramach Kongresu Kultury Polskiej i Forum Ekonomicznego
w Krynicy. Podczas Forum 2009 Instytut zainicjował ważną
debatę o ekonomicznym potencjale kultury i międzynarodowej
wymianie kulturalnej.
IAM prowadzi również działalność wydawniczą, publikując bogato
ilustrowane katalogi, programy, foldery, ulotki, kalendarze, gry,
prezentacje multimedialne oraz płyty. Istotną częścią aktywności
Instytutu jest produkcja filmów dokumentalnych i gadżetów
wspierających kulturowy wymiar mark
i
Polska
.
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...134
Powered by FlippingBook