Raport 2012/2013 - page 31

raport 2012/2013
29
Pierwszy program rezydencyjny odbył się m.in. w Belgradzie, pod-
czas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BITEF. „WBelgradzie
zobaczyłem wiele znakomitych spektakli, odkryłem kulturę Serbii.
Rezydencja dała mi impuls do kreatywnego działania i pozwoliła
inaczej spojrzeć na rzeczywistość, co dla mnie jako reżysera jest
niezwykle ważne” – napisał Denis Fedorow, uczestnik rezydencji
zBiałorusi.
Z kolei Michaela Zakutanska ze Słowacji, uczestniczka rezydencji
w Sarajewie, podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego
MESS, tak wspomina udział w Festiwalu: „Jednym z ważniejszych
aspektów było poznanie innych dramatopisarzy oraz dramaturgów
w podobnym wieku, którzy mierzą się z tymi samymi problemami
i analizują zjawisko dramatu oraz teatru w kontekście swojego kraju.
Myślę, że podczas festiwalu zostały utworzone mocne więzi z pozo-
stałymi uczestnikami warszatatów”.
Na przełomie lipca i sierpnia 2012 roku w Kijowie, podczas Mię-
dzynarodowej Szkoły Letniej dla Kuratorów Teatralnych, odbyła się
Instytucje współpracujące
Art Corporation w Mińsku, Art Office w Sofii, Centrum Derida Dance w Sofii, Centrum Łesia Kurbasa
w Kijowie, Festival Ruhrtriennale, Festiwal Konfrontacje Teatralne w Lublinie, Festiwal Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Institute of
Contemporary Arts w Erywaniu, Instytut Goethego, Instytut Muzyki i Tańca w Warszawie, Instytut Teatralny w Pradze, Lubelski Teatr Tańca,
Międzynarodowy Festiwal Teatralny MESS w Sarajewie, Międzynarodowy Festiwal Teatralny BITEF w Belgradzie, Organizacja ColectivA
w Cluj, Stowarzyszenie Drabina we Lwowie, Teatr Dramatyczny w Grodnie, Teatr Mladinsko i Teatr Glej w Lublanie, Teatr Stary w Krakowie
Partnerzy
CentrumKultury w Lublinie , Miasto Lublin
pierwsza edycja naszego projektu edukacyjnego Desant, na który
składał się cykl seminariów ze znanymi kuratorami teatralnymi.
Studenci chwalili sobie dostęp do praktycznych informacji (gdzie
szukać grantów, jak nawiązywać kontakty), ale równie istotny był
kontakt z wykładowcami, którzy pokazywali, jak tworzyć program
wydarzenia, umiejscawiając je w kontekście społecznym. Podjęty
przez Borkę Pavićević, dyrektorkę Centrum Dekontaminacji Kultu-
rowej w Belgradzie, temat zagrożenia nacjonalizmem czy niebez-
pieczeństwa depolityzacji społeczeństwa i hołubienia sztuki ode-
rwanej od rzeczywistości, okazał się być tematem bardzo ważnym
dla uczestników seminariów, tym bardziej, że rzadko poruszanym
w ukraińskim teatrze.
W październiku 2012 roku w Lublinie odbył się drugi zjazd plenar-
ny EEPAP. Obok reprezentantów krajów współpracujących z EEPAP
w spotkaniu wzięła udział reprezentantka Turcji oraz dwoje kurato-
rów z Niemiec. Pierwszy zjazd założycielski miał miejsce rok wcze-
śniej w Krakowie, podczas polskiej Prezydencji wUnii Europejskiej.
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...134
Powered by FlippingBook