Raport 2012/2013 - page 34

32
instytut adama mickiewicza
L
LUTOSŁAWSKI
STO KONCERTÓW
NA STULECIE
„Nie mogłem marzyć o takim brzmieniu, takiej interpreta-
cji” – powiedział Witold Lutosławski po wysłuchaniu „Łań-
cucha II” w wykonaniu Anne-Sophie Mutter w Zurychu,
w 1989 roku. 24 lata później legendarna niemiecka skrzy-
paczka swymwystępemwWarszawie inaugurowała obchody
stulecia urodzin mistrza.
Wcześniej, uchwałą Konferencji Generalnej UNESCO, przyjęto, że
setna rocznica urodzin kompozytora znajdzie się na listach rocznic
obchodzonych pod auspicjami UNESCO, a Sejm RP uchwalił 2013
Rokiem Witolda Lutosławskiego. Liczne polskie instytucje kultury
wspólnie realizowały niezwykły program koncertów, wydarzeń edu-
kacyjnych i wydawniczych, mających na celu uczczenie twórczości
kompozytora i dyrygenta, którego znaczenie, dorobek oraz między-
narodowe wyróżnienia (w tym muzyczny Nobel – „Polar Music Pri-
ce”) dają mu trwałe miejsce wmuzycznym panteonie.
Spektakularnym sukcesem były koncerty Cleveland Orchestra
na Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu. Dyrygował Franz
Welser-Möst, a brytyjska prasa zachwycała się muzyką „piękną
w swej prostej ekspresji” („The Guardian”), „nieodparcie łączącą
bezbłędną dokładność i brawurową energię” („Telegraph”).
Lutosławski, twórca jednego
z najświetniejszych krajobrazów
muzycznych XX wieku.
„The Independent”
Witold Lutosławski w 1960 roku
fot. A. Zborski © POLMIC
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,...134
Powered by FlippingBook