Raport 2012/2013 - page 42

40
instytut adama mickiewicza
show-biznesu”. Widzowie mogli tego doświadczyć osobiście, oglą-
dając takie dzieła, jak: „Życie i los” w reżyserii Lwa Dodina (adapta-
cja zakazanej wZSRR epopei Wasilija Grossmana o losach rosyjskiej
inteligencji w czasach Wojny Ojczyźnianej), „Gorki-10” Dmitrija
Krymowa (autorski spektakl rozprawiający się z trzema filarami mi-
tologii sowieckiej: rewolucją, wojną, życiem codziennym), widowisko
„Lear. Komedia” w reżyserii wielkiego buntownika rosyjskiej sceny
Konstantina Bogomołowa, czy „Shoot/Get Treasure/Repeat” teatru
post z Petersburga. Ten ostatni był czołowym reprezentantem nurtu
teatru skoncentrowanego na współczesności, szukającego uniwer-
salnych mechanizmów rządzących ludzkim losem. Wszystkie spek-
takle spotkały się zuznaniem krytyki ipubliczności, która nagradzała
je owacjami na stojąco.
„ДА! ДА! ДА!
Współczesny teatr, dramat i performans z Rosji” to
drugi etap rozpoczętego pięć lat temu pionierskiego projektu, któ-
rego celem jest stworzenie polsko-rosyjskiej platformy współpracy,
rozwijającej nowe zjawiska teatralne. Etapem pierwszym był projekt
„Polski teatr wMoskwie” zaprezentowany na Festiwalu Złota Maska
w 2011 roku w Moskwie, w którym IAM pokazał pięć polskich spek-
takli. W 2012 roku „(A)pollonia” Krzysztofa Warlikowskiego zdobyła
Złotą Maskę (najbardziej prestiżową nagrodę teatralną w Rosji) za
najlepszy spektakl zagraniczny 2011 roku, a gdy na przedstawie-
nie „Persona. Marilyn” Krystiana Lupy zabrakło biletów, doszło do
strasznej awantury przy kasach teatru! Według słów Marii Rewiaki-
ny, dyrektor generalnej festiwalu, polskie spektakle „wywołały nie-
wiarygodny entuzjazm twórczy, sprecyzowały kierunek poszukiwań
artystycznych i skłoniły Rosjan do zastanowienia się nad rolą teatru
wżyciu publicznym”.
Projekty „Polski teatr w Moskwie” oraz
„ДА! ДА! ДА!
Współczesny
teatr, dramat i performans z Rosji” są już stałym elementem poszu-
kiwania wspólnych wizji. Kolejnym krokiem będzie przyszłoroczna
premiera „Lodu” Konstantina Bogomołowa. Enfant terrible rosyj-
skiego teatru adaptuje prozę Władimira Sorokina we współpracy
z zespołem warszawskiego Teatru Narodowego. Premiera w styczniu
2014 roku.
Д
FESTIWAL
Д
A!
Д
A!
Д
A!
Scena ze spektaklu
„Życie i los” Lwa Dodina
fot. Wiktor Wasiliew
„Shoot /Get Treasure/Repeat”
Dmitrija Wołkostriełowa
i Siemiona Aleksandrowskiego
fot. Julia Liustarnowa/teatr post
„Uzbek” w reżyserii
Tałgata Batałowa
fot. Biuro Prasowe Festiwalu Złota
Maska
1...,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41 43,44,45,46,47,48,49,50,51,52,...134
Powered by FlippingBook