Joanna Hawrot z wystawą towarzyszącą EXPO 2025 w Osace. Spektakularna instalacja zajmie 8 pięter galerii

Artystyczna tkanina Joanny Hawrot, fot. Zuza Krajewska

Od 31 maja 2025 w prestiżowym domu towarowym Daimaru Shinsaibashi w Osace, będzie można oglądać wystawę Joanny Hawrot „Wearable Art – Unseen Threads”. Na spektakularną instalację rozpiętą na ośmiu piętrach galerii złożą się artystyczne tkaniny Joanny Hawrot, rzeźby Angeliki Markul oraz zdjęcia i video Zuzy Krajewskiej. Czerpiąc inspiracje z twórczości Magdaleny Abakanowicz, Wojciecha Sadleya i Angeliki Markul, Hawrot łączy polską tradycję tkaniny artystycznej z japońską estetyką, tworząc międzykulturową opowieść o tożsamości i widzialności.

Projekt jest częścią programu kulturalnego towarzyszącego udziałowi Polski w Wystawie Światowej EXPO 2025 organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza pod hasłem „PO!Land”. Za całokształt udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Historie kobiet zapisane w tkaninie – prace Joanny Hawrot w centrum Osaki

W prestiżowym domu towarowym Daimaru Shinsaibashi będącym jednym z historycznych symboli regionu Kansai zaprezentowana zostanie wystawa Joanny Hawrot – projekt na styku mody, sztuki i opowieści o współczesnej tożsamości. Znajdą się na niej autorskie obiekty  
i tkaniny, nawiązujące do twórczości Magdaleny Abakanowicz, Wojciecha Sadleya i Angeliki Markul. Projekt sięga do historii Polskiej Szkoły Tkaniny Artystycznej, której twórczynie i twórcy udowodnili, że tekstylia mogą być równie ekspresyjne jak malarstwo i rzeźba. 

Artystka zaprosiła do współpracy 12 kobiet z Polski i Japonii, aby odwzorować w swoich kreacjach ich osobiste historie. W efekcie powstało dwanaście unikalnych kreacji, inspirowanych jūnihitoe (dosłownie „dwanaście warstw”), tradycyjnym strojem dworskim z okresu Heian. Osoby starsze, transpłciowe i społecznie wykluczone, które rzadko reprezentowane są w świecie mody, zyskują przestrzeń ekspresji i symboliczną okazję do zabrania głosu. Osobiste doświadczenia uczestniczek, ukryte w tkaninie, układają się w wielogłosową narrację o tym, co widzialne i niewidoczne – zarówno w modzie, jak i kulturze. Zapisu fotograficznego tych doświadczeń dokonuje fotografka Zuza Krajewska. W serii portretów wykonanych na ulicach Osaki moda zostaje zderzona z kontekstem codzienności, zadając pytanie o widoczność we współczesnej kulturze.

Instalacja „Wearable Art – Unseen Threads”, na którą złożą się obiekty modowe i tkaniny artystyczne Joanny Hawrot, rzeźby Angeliki Markul oraz multimedia ze zdjęciami oraz video Zuzy Krajewskiej, zajmie przestrzeń ośmiu pięter prestiżowego domu towarowego Daimaru Shinsaibashi. Miejsce o szczególnym znaczeniu ze względu na swoją wieloletnią tradycję tworzenia i sprzedaży kimon, a także będące jednym z historycznych symboli regionu Kansai.

Instalację „Joanna Hawrot. Wearable Art – Unseen Threads” będzie można oglądać od 31 maja do 24 czerwca 2025 roku w DAIMARU Shinsaibashi w Osace. 

Artystka: Joanna Hawrot , Zespół kuratorski: Paweł Pachciarek, Joanna Hawrot , Projekty tkanin, obiekty: Joanna Hawrot , Fotografie/wideo: Zuza Krajewska, Rzeźba: Angelika Markul , Architektura wystawy: Ania Witko, Konsultacje merytoryczne: Marcin Różyc (CMWŁ), Partner: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Współpraca: DAIMARU Shinsaibashi

Artystyczna tkanina Joanny Hawrot, fot. Zuza Krajewska

PO!land – program kulturalny IAM towarzyszący Wystawie Światowej EXPO 2025

13 kwietnia w Osace została zainaugurowana Wystawa Światowa EXPO 2025, której gospodarzem już po raz trzeci jest Japonia. Wydarzeniu towarzyszy wyjątkowy program kulturalny pod hasłem Po!land ランドorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza, który wyjdzie poza przestrzeń pawilonów narodowych, by zaistnieć w samym sercu miasta.

Hasło programu kulturalnego Po!land ポ!ランド inspirowane jest japońską onomatopeją „Po!”, która wyraża moment olśnienia i pozytywnego zaskoczenia. To radosne „Po!” nawiązuje również do Polonu – pierwiastka odkrytego przez Marię Skłodowską-Curie, symbolizującego innowacyjność, naukę i przekraczanie granic. W zestawieniu z „ランド” (rando), zapożyczonym z angielskiego „land”, Po!land staje się przestrzenią wymiany idei, spotkania kultur i wzajemnych inspiracji. 

Oficjalne otwarcie programu kulturalnego Instytutu Adama Mickiewicza towarzyszącego Wystawie Światowej EXPO 2025 odbędzie się 20 czerwca 2025 podczas inauguracji instalacji Yuriko Sasaoki – „Polonia x Skłodowska-Curie’s Magic Lab — The Power of Migration —”.

Sztuki wizualne w programie kulturalnym towarzyszącym EXPO 2025

Od 30 marca w przestrzeni miasta Ibaraki można już oglądać wystawę Nohara no ue de – On the field. To pierwsza odsłona projektu SOU #15, w ramach którego japońscy kuratorzy zaprosili do współpracy polskie twórczynie: Edytę Hul i Różę Litwę. Wielkoformatowe, sięgające 2,5 metra wysokości wydruki prac artystek wypełnią przestrzeń dworca kolejowego, stając się nieoczywistym elementem codziennego krajobrazu. Druga odsłona projektu rozpocznie się 28 czerwca – dzieła artystek prezentowane będą w przestrzeni budynku Fukushi Bunka Kaikan (Społeczne Centrum Kultury), który został wyłączony z użytkowania i zaadaptowany jako tymczasowa galeria sztuki.

W czerwcu w Osaka City Central Public Hall zaprezentowany zostanie projekt jednej z najciekawszych japońskich artystek młodego pokolenia — Yuriko Sasaoki. Instalacja „Polonia x Skłodowska-Curie’s Magic Lab — The Power of Migration —”, przygotowana we współpracy z polskimi twórcami Danielem Koniuszem i Tomaszem Koszewnikiem, opowiada na nowo historię Marii Skłodowskiej-Curie — nie jako pomnika nauki, lecz jako migrantki, matki, społeczniczki i badaczki, której życie i działalność wykraczały poza granice laboratoriów. Yuriko Sasaoka, czerpiąc z własnych doświadczeń podróży i transkulturowej praktyki, ukazuje w swojej pracy osobisty koszt naukowych odkryć. Podwójne znaczenie „Polonii” – jako społeczności emigracyjnej i pierwiastka odkrytego przez Skłodowską-Curie – staje się metaforą migracji idei i tożsamości. 

Program wydarzeń „PO!Land” jest organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza i finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu promocji kultury polskiej towarzyszącego udziałowi Polski w Wystawie Światowej EXPO 2025 realizowanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu.