ICULTURE2012_PL - page 34

Podczas tzw. dnia otwartego,
który był ostatnim etapem pro-
jektu, wspólnie zJakubiak tworzyli
performance. Wprzestrzeni
miejskiej rozstawiali warsztaty
krawieckie, gdzie zdobytymi
doświadczeniami dzielili się
zpublicznością. Na koniec uszyte
rzeczy umieszczali wzarysie napi-
su I, CULTURE (każda stolica jak
wpuzzlach miała swoją część).
Projekt opierał się na idei zaanga-
żowania amatorów, którzy wcho-
dzą wrolę liderów iaktywizują
Zarówno podczas dnia otwartego, jak i w czasie warsztatówwyczuwalna
była specyficzna atmosfera wolności, naturalnego i bardzo głębokiego
zrozumienia. Odkryłam, jak ważne dla ludzi jest korzystanie ze swoich
naturalnych talentów. Wmoim sercu zrodziło się motto: „Obudź się
utalentowana Białorusi, jesteś wyjątkowa, zacznij działać!
nadia semenchuk
WolontariusZKa Z BiaŁorusi
widownię. Siły przekonywania
wkontakcie zodbiorcą nabierają
często ze świeżo przebytego do-
świadczenia przekroczenia progu
własnej sprawczości. Projekt
stworzył społeczność osób, które
doświadczyły aktu swobodnego
tworzenia, wzmocniły poczucie
własnej wartości, zarażając nim
innych. Dzięki temu warsztaty
mają potencjał przyczyniania się
do zmiany społecznej – promują
postawę życiową opierającą się
na wierze wto, że moja rzeczywi-
stość zależy ode mnie. Poprzez
uruchomienie tego procesu
projekt wpisuje się wnurt sztuki
angażującej.
Zgodnie zkoncepcją wyemancy-
powanego widza, której autorem
jest francuski filozof Jacques
Rancière, widz ma wszelkie
kompetencje iwiedzę, aby współ-
tworzyć zartystą jego dzieło,
awprzypadku tego projektu
samemu znaleźć odpowiedź na
zauważony przez artystę problem
społeczny. Zgodnie znowoczesną
wizją kultury Zygmunta Baumana
artysta nie stwarza dzieła samo-
dzielnie. Powstaje ono wwyniku
spotkania zodbiorcą, który wmyśl
dialogu dodefiniowuje znaczenie
sztuki, stając się współautorem
dzieła. Wprzypadku projektu
I, CULTURE artystka dała
narzędzia, uruchomiła wodbior-
cach wrażliwość, pozostawiając
znalezienie rozwiązania idziałanie
w ich rękach. Wefekcie projektu,
wodwiedzonych przez I, CULTURE
stolicach pojawił się ruch społecz-
ny, aktywny mimo wygaśnięcia
samego działania.
Warsztaty I, CULTURE Puzzle
w Kijowie, 4 września 2011
34
instytut adama mickiewicza
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,...152
Powered by FlippingBook