ICULTURE2012_PL - page 55

Jako coś oczywistego traktuje się dzisiaj i bliskość
artystycznych idei, i wspólnotę źródeł, i emocjonalny
wyraz języka wizualnego, zapewniających zainteresowanie
polską sztuką w Rosji. Jednak ta nieustanna sympatia
nie zrodziła się w jednej chwili, lecz w dużym
stopniu była uwarunkowana wspólną historią dwóch
słowiańskich narodów i procesem rozwoju ich stosunków.
w pięćdziesiątych i sześćdziesiątych latach XX wieku Polska
stała się światowym liderem w sztuce designu. aktywność
intelektualna młodych polskich artystów, ich twórcza
wynalazczość i poczucie przynależności do wielkiego
dziedzictwa narodowej kultury zwyciężyły nad ubogą
poligraficzną bazą i ostrą cenzurą polityczną, hamującymi
ewolucję plakatu artystycznego w krajach obozu
socjalistycznego. dzisiejsze wystawy czasowe i prezentacje
polskiej sztuki w muzeum sztuk Pięknych im. Puszkina mają
znaczenie nie tylko edukacyjne. zaznajomienie młodzieży
z kulturalnym dziedzictwem Polski czy też nostalgiczne
zagłębienie się pokolenia lat sześćdziesiątych w materiał
wizualny z radością przez nich rozpoznawany, w dużym
stopniu pomaga przeanalizować i zrozumieć własne
dziedzictwo – sztukę rosyjską, będącą nierozerwalnie
związaną ze zjawiskami i procesami zachodzącymi
w kulturze światowej.
irina nikiForowa
KieroWniK oddZiaŁu sZtuK
KrajÓW euroPy i ameryKi XiX i XXWieKu
WmuZeum sZtuK PiĘKnych im. PusZKina
WmosKWie
SZTUKI
WIZUALNE
Teodor Axentowicz (1859-1938)
Plakat anonsujący II wystawę
Towarzystwa Artystów Polskich
„Sztuka”, 1898 r.
1...,45,46,47,48,49,50,51,52,53,54 56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,...152
Powered by FlippingBook