ICULTURE2012_PL - page 62

Sasnal odrzuca podział na kulturę
wysoką iniską. Nie wartościuje.
Raczej zachęca do refleksji. Ekspo-
zycja podzielona była na trzy czę-
ści. Pierwszą tworzyły najnowsze
prace pochodzące z lat 2005-2011
odnoszące się do wydarzeń
nagłaśnianych i komentowanych
przez media oraz dokumentujące
podróże Sasnala. Część druga
nawiązywała do początków arty-
stycznych poszukiwań, przywołując
takie zagadnienia, jak II wojna
światowa, Holokaust. Trzecia sekcja
prezentowała filmowe i fotograficz-
ne prace malarza.
„Wilhelm Sasnal zapoczątkował
nowe myślenie osztuce, zwłaszcza
omalarstwie” – powiedział wroz-
mowie z„Rzeczpospolitą” kurator
wystawy, Achim Borchardt-Hume.
Sam artysta zaś stwierdził: „Choć
zajmuję się różnymi dziedzinami
sztuki, fotografią, filmem, wciąż
wierzę wsiłę malarstwa. Zawsze do
niego wracam”.
Na wystawie zostały zaprezentowa-
ne takie obrazy, jak
Maus 5
, inspiro-
wany komiksemArta Spiegelmana
opowiadającym oHolokauście,
bathers at Asnières
nawiązujący
do dzieła Georgesa Seurata czy
też sceny rodzajowe oprywatnym
charakterze –
bez tytułu (kacper
iAnka)
ukazujący żonę isyna
artysty. Wilhelm Sasnal, uznawany
przez wielu krytyków za czołowego
malarza swojego pokolenia, twier-
dzi, że najważniejszy dla niego jest
wybór tego, co namaluje na płótnie,
awybiera to, do czego ma stosunek
emocjonalny.
organizatorzy
i
partnerzy
:
instytut ada-
ma mickiewicza, Whitechapel gallery,
instytut Kultury Polskiej w londynie
Wilhelm Sasnal,
Kacper
, 2009
Otwarcie wystawy. Na zdjęciu: Achim
Borchardt-Hume (korator wystawy)
i Joanna Kiliszek (zastępca dyrektora
Instytutu Adama Mickiewicza)
62
instytut adama mickiewicza
1...,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61 63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,...152
Powered by FlippingBook