ICULTURE2012_PL - page 87

dialogue design / dizajn dialogu.
festiwal Grafiki projektowej
mińsk, wrzesień – Październik 2011
Projekt zaprezentował najnowsze trendy w polskiej i białoruskiej grafice projektowej. Koncepcja
tytułowego dialogu widoczna była w prezentowanych na wystawie plakatach i logotypach. Po-
równanie sztuki plakatu ze sztuką znaku graficznego było pretekstem do dyskusji, przyjrzenia się
różnym koncepcjom artystycznym oraz zorganizowania warsztatów twórczych. Program wyda-
rzeń był bardzo bogaty, obejmował ekspozycje wewnętrzne i plenerowe, tak ważne w przypadku
plakatu i jego społecznej roli, interaktywną instalację, multimedialny koncert, spotkania i przede
wszystkim warsztaty prowadzone przez polskich twórców dla młodych białoruskich grafików.
organizatorzy
i
partnerzy
:
Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, Academy of Fine Arts in
Minsk, Belarusian Union of Designers, Instytut Polski w Mińsku, Minsk City Executive Committee, National
School of Beauty in Minsk, Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, Urząd Marszałkowski Województwa
Kujawsko-Pomorskiego
dizajn dla wolności – wolność
w dizajnie.
polskie projektowanie
graficzne 1981-2011
Berlin, tokio, sierPień – Październik 2011
Na pokazywaną w Berlinie i w Tokio wystawę złożyły się rzadko prezentowane plakaty, gazety,
książki, opakowania, znaki i projekty graficzne z lat 1981-2011. Po raz pierwszy dorobek polskiego
designu z okresu trudnego dwudziestolecia transformacji został pokazany w kontekście poli-
tyczno-społecznym. Ekspozycji towarzyszyła seria warsztatów i spotkań z grafikami należącymi
do Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, a także zestaw prezentacji i wykłady krytyków
i historyków designu. Kuratorem wystawy był Marcin „Rene” Wawrzykiewicz.
organizatorzy
i
partnerzy
:
stowarzyszenie twórców grafiki użytkowej,
+81 magazine
,
2+3d kwartalnik pro-
jektowy
, ambasada rzeczypospolitej Polskiej w tokio, clasKa, designerdeutsch, drukarnia argraf,
idea
magazine
, instytut Polski w Berlinie,
novum. World of graphic design
Reprezentanci polskiego designu mocno zaskoczyli japońskich odbiorców, którzy jako
przedstawiciele społeczeństwa kulturalno-konsumpcyjnego spodziewali się retrospektywy
pięknych wizualnie projektów. To, co otrzymali w zamian, oślepiło ich. Została im bowiem
ukazana surowa rzeczywistość designeróww postkapitalistycznym społeczeństwie (...).
kiyonori muroga
redaKtor nacZelny idea magaZine, nr 350, grudZień 2011
ZagranicZny Program Kulturalny PolsKiej PreZydencji 2011 / raPort
87
1...,77,78,79,80,81,82,83,84,85,86 88,89,90,91,92,93,94,95,96,97,...152
Powered by FlippingBook