Raport 2012/2013 - page 103

raport 2012/2013
101
BIFF I GWIAZDY
Busan International Film Festival
4–13.10.2012
„Kino polskie lat 60. i 70. śmiało konkurowało z kinem za-
chodnioeuropejskim. Jednocześnie do socjalistycznej Polski
docierały jedynie wybrane produkcje zachodnie, reprezen-
tujące wysoki poziom artystyczny. Takie filmy oglądała ma-
sowa publiczność.”
Wten sposób koreański magazyn „Cine21” tłumaczy zjawisko ponad-
przeciętnej wrażliwości polskiego widza. Robi to w swym specjalnym
wydaniu poświęconym Busan International Film Festival (BIFF).
O polskiej kinematografii pisało się ubiegłej jesieni w koreańskiej
prasie bardzo dużo. Wkonkursie brały udział trzy nasze filmy: „Ima-
gine” Andrzeja Jakimowskiego, „Yuma” Piotra Mularuka i „Mój ro-
wer” Piotra Trzaskalskiego, co więcej – przywieźliśmy na BIFF dzie-
sięć klasycznych filmów, było też obecnych troje wielkich twórców:
Agnieszka Holland, Krzysztof Zanussi i Dorota Kędzierzawska.
„Zobaczcie, czemu Scorsese tak pokochał »Rękopis znaleziony
w Saragossie«, że finansował jego renowację, dlaczego Wajda to
dla wielu największy polski reżyser XX wieku; dowiedzcie się, za co
Polański dostał Złotego Niedźwiedzia w Berlinie, a Zanussi Złotego
Lwa wWenecji” – reklamowano nasz cykl wprogramach BIFF. Dzięki
retrospektywie Korea zobaczyła: „Ziemię obiecaną” Andrzeja Wajdy,
„Rok spokojnego słońca” Krzysztofa Zanussiego, „Rysopis” Jerzego
Skolimowskiego, „Zezowate szczęście” Andrzeja Munka, „Rękopis
znaleziony w Saragossie” Wojciecha Hasa, „Pociąg” Jerzego Kawa-
lerowicza, „Przypadek” Krzysztofa Kieślowskiego, „Wrony” Doroty
Kędzierzawskiej, „Matnię” Romana Polańskiego i „W ciemności”
Agnieszki Holland, która wpierwszym dniu festiwalu odcisnęła dłoń
w koreańskiej Alei Gwiazd.
Dorota Kędzierzawska, Agnieszka Holland i
Krzysztof Zanussi podczas Festiwalu BIFF
A
PROJEKT AZJA
1...,93,94,95,96,97,98,99,100,101,102 104,105,106,107,108,109,110,111,112,113,...134
Powered by FlippingBook