Raport 2012/2013 - page 94

92
instytut adama mickiewicza
WSZYSTKO JEST
DOZWOLONE
Paryż
5–9.10.2012
„Robimy skok w nieznane. W »Mieście snu« można bezkar-
nie pogmerać w sobie” – powiedziała „Gazecie Wyborczej“
aktorkaMonika Niemczyk, która podsunęła Krystianowi Lu-
pie pomysł, by wrócił do „Po tamtej stronie” Alfreda Kubina.
Po raz pierwszy reżyser zaadaptował tę utopijną, a jednocześnie jed-
ną z bardziej niezwykłych powieści XX wieku na scenę Teatru Starego
wKrakowie. Rezultatem jego zmierzenia się zdziełem, którym Alfred
Kubin zwalczał swą schizofrenię i niemoc twórczą, był „zapis indy-
widuacyjnej katastrofy” głównego bohatera. 27 lat później opowieść
omalarzu w ukrytym przed światem Państwie Snu stała się rzeczywi-
stością sceny TR Warszawa, serwowaną nam przez Lupę w sposób
graniczący z sadyzmem.
Premiera sztuki odbyła się w Théâtre de la Ville nad Sekwaną, w ra-
mach Festival d’Automne à Paris 2012, i postawiła na baczność fran-
cuskich krytyków. Pisali, że to doświadczenie o niespotykanej mocy
i autentyczności.
„Lupa zabiera nas ku nienamacalnym obszarom odczuwania, neuro-
zy, fantasmagorii. (…) Przeprowadzone przez niego obnażenie słabo-
ści i niestabilności umysłu sprawia, że sami czujemy się źle” – pod-
kreślała Christophe Candoni na portalu toutelaculture.com.
Premiera „Miasta snu” odbyła się
w Théâtre de la Ville nad Sekwaną,
w ramach Festival d’Automne à Paris
2012, i postawiła na baczność francuskich
krytyków.
T
TEATR I SZTUKI
PERFORMATYWNE
1...,84,85,86,87,88,89,90,91,92,93 95,96,97,98,99,100,101,102,103,104,...134
Powered by FlippingBook