Polish Focus w Lyonie: arcydzieła polskich kompozytorów w Lyonie

Dyrygentka Marta Gardolińska, organista Karol Mossakowski, basista Krzysztof Firlus, klawesynista Marcin Świątkiewicz oraz orkiestry: Arte dei Suonatori, Equilibrium String Quartet, Cohaere Ensemble i Wrocław Baroque Ensemble – to polscy artyści, których wirtuozerskie wykonania arcydzieł polskiej i światowej muzyki będzie można usłyszeć w Lyonie.

Już 3 listopada 2025 roku Polish Focus zostanie zainaugurowany w Auditorium Orchestre National de Lyon koncertem orkiestry Arte dei Suonatori. W czasie trwania programu francuska publiczność będzie miała także okazję usłyszeć najcenniejsze dzieła polskich kompozytorów: Szymanowskiego, Lutosławskiego, Szpilmana, Zarębskiego, Weinberga, Tansmana i Chopina. Koncerty odbywać się będą w Auditorium Orchestre National de Lyon do marca 2025 roku, a następnie kontynuowane będą w Chapelle de la Trinité wiosną 2026 roku. Polish Focus potrwa do czerwca 2026 roku. 

Polish Focus w Lyonie to efekt współpracy Instytutu Adama Mickiewicza z Auditorium Orchestre National de Lyon, Chapelle de la Trinité, Instytutem Polskim w Paryżu oraz Konsulatem Generalnym RP w Lyonie. 

Polish Focus w Lyonie – ponadnarodowa współpraca wirtuozów skupiona wokół polskiego kanonu muzyki 

Program Polish Focus opiera się na idei ponadnarodowej współpracy i współtworzenia muzyki. Prezentuje arcydzieła polskich kompozytorów takich jak Szymanowski, Lutosławski, Szpilman, Zarębski, Weinberg, Tansman i Chopin w wykonaniu polskich, francuskich i światowych artystów. Jest także okazją do usłyszenia polskich współczesnych wirtuozów na żywo.  

Sercem programu i propozycją zupełnie nowej jakości staną się koncerty orkiestr specjalizujących się w wykonawstwie historycznym: Arte dei SuonatoriEquilibrium String Quartet, Cohaere Ensemble, Wrocław Baroque Ensemble, a także koncert Orchestre National de Lyon pod batutą Marty Gardolińskiej. Razem z orkiestrami wystąpią także soliści: organista Karol Mossakowski, basista Krzysztof Firlus i klawesynista Marcin Świątkiewicz. 

Do współtworzenia programu zaproszono także artystów o międzynarodowym uznaniu, którzy swoimi interpretacjami wzbogacą wykonania dzieł z polskich i światowych kanonów: pianistka Yulianna Avdeeva, pianista Tobias Koch, altowiolista Antoine Tamestit, dyrygent Nikolaj Szeps-Znaider, skrzypek Thomas Zehetmair.  

Osiem programów i dziesięć koncertów w ramach cyklu „Polska” w repertuarze Auditorium de Lyon

Polish Focus zainaugurowany zostanie 3 listopada 2025 roku koncertem orkiestry Arte dei Suonatori, specjalizującej się w wykonawstwie muzyki dawnej, która zagra między innymi dzieła Bacha i Telemanna. Dzień później Equilibrium String Quartet zaprezentuje natomiast dwa utwory Beethovena i Zarębskiego, a także dwie rzadko wykonywane kompozycje Mendelssohna i Kurpińskiego, mentora młodego Chopina. 

W lutym duet Linus Roth i José Gallardo – w towarzystwie muzyków z Orchestre National de Lyon – wykona utwory niesłusznie zapomnianego kompozytora Mieczysława Weinberga. Artyści odkryli twórczość Weinberga niemal dziesięć lat temu i zebrali wszystkie jego dzieła, ocalając je tym samym od zapomnienia. 

Orchestre National de Lyon zagra również dwa programy, zestawiając ze sobą różne światy muzyczne. W listopadzie pod batutą Nikolaja Szepsa-Znaidera orkiestra wykona utwory Berlioza (Harold en Italie z Antoine’em Tamestitem) i Tansmana (II Symfonię) oraz Bacewicz (Uwerturę), w lutym natomiast pod kierunkiem Marty Gardolińskiej zabrzmią Czajkowski („Polonez”, z opery Eugeniusz Oniegin), Szymanowski (Koncert skrzypcowy nr 2 z Thomasem Zehetmairem) i Lutosławski (Koncert na orkiestrę).

W styczniu Karol Mossakowski zasiądzie przy konsoli organów Auditorium de Lyon, by  podzielić się publicznością improwizacją do filmu „Tabu” Friedricha Murnaua. Natomiast zamknięcie programu uświetni pianistka Yulianna Avdeeva, prezentując utwory Chopina, Szpilmana i Paderewskiego. 

Druga część programu Polish Focus w Chapelle de la Trinité w 2026 roku

Polish Focus w Lyonie kontynuowany będzie od marca 2026 roku w Chapelle de la Trinité, gdzie wystąpią Cohaere Ensemble i Wrocław Baroque Ensemble z programem muzyki barokowej w historycznym wykonawstwie. 

Program Polish Focus w Lyonie:

Auditorium de Lyon:

  • 03.11.2025 – Arte dei Suonatori, Krzysztof Firlus – viola da gamba, Marcin Świątkiewicz – klawesyn i dyrekcja artystyczna; w programie utwory J. S. Bacha (Suitę orkiestrową nr 3 D-dur BWV 1068 – wersja na smyczki), J. G. Grauna (Koncert d-moll na violę da gamba i smyczki IA 927), G. Ph. Telemanna (Koncert polski G-dur TWV 43:G7), G. Goldberga (Koncert na klawesyn d-moll);

  • 04.11.2025 – Equilibrium String Quartet, Tobias Koch – fortepian historyczny; w programie utwory F. Mendelssohna-Bartholdy’ego (Kaprys e-moll op. 81 nr 3), L. van Beethovena (Kwartet smyczkowy c-moll op. 18 nr 4), K. Kurpińskiego (Fantazja C-dur na kwartet smyczkowy), J. Zarębskiego (Kwintet fortepianowy g-moll op. 34);

  • 13 i 15.11.2025 – Antoine Tamestit – viola, Orchestre National de Lyon, Nikolaj Szeps-Znaider – dyrygent; w programie utwory G. Bacewicz (Uwertura), A. Tansmana (Symfonia nr 2), H. Berlioza („Harold w Italii” na violę i orkiestrę);

  • 18.11.2025 – Simply Quartet; w programie utwory W. Lutosławskiego (Kwartet smyczkowy), J. Haydna (Kwartet smyczkowy A-dur op. 20 nr 6), D. Szostakowicza (Kwartet smyczkowy nr 3);

  • 07.01.2026 – Ciné-concert (kino-koncert – film „Tabu” Friedricha Wilhelma Murnaua), Karol Mossakowski – organy;

  • 03.02.2026 – Quartet Orchestre National de Lyon; w programie utwory M. Weinberga (Trio smyczkowe, Sonata na skrzypce nr 2, Rapsodia na tematy mołdawskie, Trio fortepianowe);

  • 05 i 07.02.2026 – Orchestre National de Lyon, Marta Gardolińska – dyrygentka, Thomas Zehetmair – skrzypce; w programie utwory P. Czajkowskiego (Polonez z opery Eugeniusz Oniegin), K. Szymanowskiego (Koncert na skrzypce nr 2 op. 61) oraz W. Lutosławskiego (Koncert na orkiestrę);

  • 10.03.2026 – Yulianna Avdeeva – fortepian; w programie recitalu utwory F. Chopina (2 nokturny z op. 62, Fantazja f-moll op. 49, Polonez As-dur op. 53, 24 preludia op. 28), W. Szpilmana (Mazurka f-moll, Suita fortepianowa „Życie maszyn”) oraz I. J. Paderewskiego (Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6).

Chapelle de la Trinité:

  • marzec 2026 – Cohaere Ensemble; w programie muzyka francuskich i gdańskich kompozytorów barokowych, pochodząca z debiutanckich płyt zespołu;

  • czerwiec 2026 – Wrocław Baroque Ensemble oraz zespół wokalny; w programie utwory K. Forstera, G.G. Gorczyckiego, J.S.Bacha.

 

Kontakt dla mediów:
Malwina Malinowska
e-mail: [email protected]  

 

Instytut Adama Mickiewicza (IAM) łączy polską kulturę z ludźmi na całym świecie. Jako instytucja państwowa tworzy trwałe zainteresowanie polską kulturą i sztuką, wzmacniając obecność polskich artystek i artystów na globalnej scenie. Inicjuje innowacyjne projekty, wspiera międzynarodową współpracę oraz wymianę kulturalną. Promuje twórczość zarówno uznanych jak i obiecujących twórców, ukazując różnorodność i bogactwo naszej kultury. Instytut Adama Mickiewicza prowadzi także portal Culture.pl, stanowiący wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze. Więcej informacji: www.iam.pl.

img 3 img 2 img 1

Czytaj więcej o polskiej kulturze

Culture.pl to największe i najbardziej wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze, prowadzone przez IAM. Dostarczamy rzetelnych informacji o najważniejszych zjawiskach i trendach w kulturze oraz o wydarzeniach organizowanych w Polsce i za granicą. Znajdziesz tu sylwetki artystek i artystów, recenzje, eseje oraz eksperckie analizy, które ukazują bogactwo polskiej sztuki. Publikujemy w ośmiu językach, przybliżając polski wkład w światową kulturę i dziedzictwo humanistyczne.

Wejdź na culture.pl