Program muzyczny Instytutu Adama Mickiewicza 2025
Instytut Adama Mickiewicza łączy polską kulturę z ludźmi na całym świecie. Jako instytucja państwowa tworzy trwałe zainteresowanie polską kulturą i sztuką, wzmacniając obecność polskich artystek i artystów na globalnej scenie. Inicjuje innowacyjne projekty, wspiera międzynarodową współpracę oraz wymianę kulturalną. Promuje twórczość zarówno uznanych, jak i obiecujących twórców, ukazując różnorodność i bogactwo polskiej kultury.
Wśród działań wspieranych przez IAM znajduje się szeroki wachlarz form wyrazu artystycznego: spektakle teatralne, pokazy filmowe, performanse, koncerty, wystawy, instalacje artystyczne, wydawnictwa, które trafiają m.in. na międzynarodowe festiwale i ważne imprezy artystyczne. Inicjatywy wspierają prowadzone przez IAM portale i strony internetowe o artystach i zjawiskach zachodzących w polskiej kulturze, w tym szeroko cenione Culture.pl.
Program kulturalny IAM towarzyszący Wystawie Światowej EXPO 2025
13 kwietnia 2025 w Osace rozpoczęła się Wystawa Światowa EXPO 2025 – największe i najważniejsze wydarzenie kulturalno-gospodarcze na świecie. Udziałowi Polski w Wystawie towarzyszy program kulturalny organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza pod hasłem Po!land ポ!ランド, który wychodzi poza przestrzeń pawilonów narodowych, by zaistnieć w samym sercu miasta.
W ramach programu na początku października w sercu Osaki odbył się polsko-japoński festiwal muzyczny Sound Culture, podczas którego można było usłyszeć m.in. zespoły Klawo, Małe Instrumenty i Mitch & Mitch oraz Kingę Głyk. Z początkiem października rozpoczęła się także trasa koncertowa Sinfonii Varsovii z udziałem legendarnej pianistki Marthy Argerich w najważniejszych salach koncertowych Tokio, Osaki, Nagoi i Kioto.
UK/Poland Season 2025
UK/Poland Season 2025 to program kulturalny o bezprecedensowej skali, obejmujący kilkadziesiąt wydarzeń w wielu miastach Polski i Wielkiej Brytanii. Sezon, który potrwa do listopada 2025 roku, otwiera nowy rozdział współpracy, ożywiając dialog kulturalny i wzmacniając istniejące relacje. Dla mieszkańców i mieszkanek obu państw to niepowtarzalna okazja do poznania najciekawszych zjawisk na scenach artystycznych obu krajów – od filmu, przez teatr i sztuki wizualne, po design i muzykę. Wydarzenia w Polsce organizowane są przez British Council, a w Wielkiej Brytanii – przez Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Kultury Polskiej i British Council. Organizację Sezonu w Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wsparło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych w Polsce.
Jednym z najważniejszych momentów UK/Poland Season 2025 była tegoroczna edycja Edinburgh International Festival (EIF), realizowana pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogacona o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce. Od 9 do 18 sierpnia można było usłyszeć wybitnych polskich artystów i artystki: Piotra Anderszewskiego, zespół VOŁOSI, NFM Orkiestrę Leopoldinum oraz Wrocław Baroque Ensemble. W programie znalazły się również interpretacje ikonicznych dzieł polskich kompozytorek i kompozytorów w wykonaniu nagradzanej skrzypaczki Bomsori Kim oraz utalentowanego młodego pianisty Ryana Wanga.
Natomiast już 25 października będzie można usłyszeć polski repertuar, w tym „Sinfonię Sacrę” Andrzeja Panufnika w interpretacji Royal Scottish National Orchestra oraz prawykonanie światowe „Tamboo-Bamboo Concerto for Timpani and Orchestra” autorstwa Matthew Rooke’a. Z kolei 29 października 2025 IAM zaprasza na koncert Marcina Maseckiego w Oksfordzie, we współpracy z Bodleian Libraries oraz Oxford Science and Ideas Festival. Wydarzenie organizowane jest z okazji cyfrowego wydania „Selenografii” dzieła Jana Heweliusza – wybitnego astronoma i pierwszego zagranicznego członka Royal Society.
London Sinfonietta wystąpi 23 listopada 2025 z programem muzyki współczesnej, podkreślającym dynamiczne relacje artystyczne między Polską a Wielką Brytanią. Podczas prestiżowego Huddersfield Contemporary Music Festival zabrzmią utwory Laurence’a Osborne’a, Marty Śniady oraz Pawła Malinowskiego. Ważnym punktem programu wybędzie także światowa prapremiera nowego utworu Marty Śniady zamówionego specjalnie na tę okazję.
Sezon Kulturalny Polska-Rumunia i Rumunia-Polska 2024-2025
Pierwszy w historii polsko-rumuński sezon kulturalny został zainaugurowany w czerwcu 2024 r. i potrwa do listopada 2025 roku. Odbywa się pod hasłem „Mamy wspólny język”, które odwołuje się do języka kultury, który pozwala na głębokie poznanie i porozumienie w różnorodności form, środków wyrazu i tradycji. Sezon Kulturalny Polska-Rumunia to wspólne przedsięwzięcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytutu Adama Mickiewicza, wspierane przez Instytut Polski w Bukareszcie oraz rumuńskie Ministerstwo Kultury i Rumuński Instytutu Kultury w Warszawie.
Tegoroczną odsłonę Sezonu rozpoczęła polska obecność na Classix Festival 2025 w Jassach. 1 marca 2025 orkiestra Arte dei Suonatori, specjalizująca się w wykonywaniu muzyki barokowej i klasycznej, zagrała koncert zatytułowany „Harmonia Królów: na polskim dworze królewskim”.
Zwieńczeniem programu będzie koncert Szymona Nehringa z Orkiestrą Narodową Rumuńskiego Radia w Sali Koncertowej Radia w Bukareszcie, który odbędzie się 7 listopada 2025 roku. To wyjątkowe wydarzenie muzyczne, które łączy dwie niezwykle ważne okazje: zakończenie Sezonu Kulturalnego Polska-Rumunia 2024-2025 oraz obchody 85-lecia założenia Chóru Akademickiego Rumuńskiego Radia. W ramach tego jubileuszowego wydarzenia publiczność będzie miała okazję usłyszeć wybitne dzieła muzyki klasycznej w wykonaniu znakomitych artystów.
Jednym z finałowych wydarzeń Sezonu będzie także koncert zespołów Dagadana i Subcarpați w Bukareszcie, który odbędzie się 30 listopada 2025. To największe wydarzenie muzyczne w Bukareszcie, ponieważ po raz pierwszy zespół Subcarpați zaprosił zagraniczny zespół, Dagadana, do udziału w swoim głównym koncercie urodzinowym.
Zagraniczny program kulturalny Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025
Od stycznia do czerwca 2025 roku, w czasie, gdy Polska sprawowała przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, w 30 krajach Europy odbyło się ponad 200 wydarzeń z udziałem ponad 1200 artystek i artystów z Polski i zagranicy. Zagraniczny program kulturalny realizowany przez Instytut Adama Mickiewicza dzięki zaangażowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stał się jednym z kluczowych narzędzi soft power Polskiej Prezydencji. Przyciągnął ponad 350 tys. bezpośrednich uczestników i świadomie wykraczał poza granice Unii Europejskiej, docierając do państw takich jak Serbia, Gruzja, Macedonia Północna czy Mołdawia. Program obejmował szerokie spektrum dziedzin – od sztuk wizualnych, przez muzykę, literaturę, film, teatr, aż po taniec i performans – i prezentował twórczość zarówno uznanych twórców, jak i nowego pokolenia artystów i artystek, którego promocja była jednym z filarów programu. Do udziału w wydarzeniach zostali zaproszeni twórcy i twórczynie z krajów objętych wojną i represjami, którzy w Polsce znaleźli bezpieczną przestrzeń ekspresji twórczej.
W programie Prezydencji bardzo ważne miejsce zajmowali przedstawicieli polskiej muzyki – od najwybitniejszych wykonawców muzyki klasycznej po polską scenę techno. W Brukseli w połowie lutego odbył się flagowy polski festiwal o międzynarodowej już renomie – Unsound Festival, skupiający się na najnowszych zjawiskach w polskiej muzyce elektronicznej i eksperymentalnej. Na festiwalu Peel Slowly and See w Leiden w Holandii wystąpiły trzy polskie zespoły i artystka sceny muzyki elektronicznej: Wacław Zimpel z Jamesem Holdenem, Zamilska, Trupa Trupa oraz Atol Atol Atol.
Zagraniczny program kulturalny Polskiej Prezydencji zwieńczyła uroczysta gala w brukselskim Flagey. Punktem kulminacyjnym wieczoru była światowa premiera utworu Unity, skomponowanego specjalnie na tę okazję przez Aleksandra Dębicza, jednego z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów i kompozytorów młodego pokolenia. Na scenie, w towarzystwie zespołu wybitnych polskich instrumentalistów i instrumentalistek, wystąpił światowej sławy kontratenor Jakub Józef Orliński – artysta, który gościł na największych scenach operowych i w 2024 roku śpiewał podczas ceremonii otwarcia Letnich Igrzysk Olimpijskich w Paryżu.
Produkcje i koprodukcje płytowe Instytutu Adama Mickiewicza
Instytut Adama Mickiewicza od wielu lat współpracuje także z uznanymi wytwórniami i wydawnictwami muzycznymi, wspierając realizację nagrań i powstawanie nowych albumów. Jednym z przykładów tej współpracy jest seria płyt zarejestrowanych przez brytyjską wytwórnię Chandos, prezentująca dzieła najwybitniejszych polskich kompozytorów XIX i XX wieku, takich jak Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Grażyna Bacewicz, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki czy Mieczysław Weinberg. Z kolei albumy takie jak „Polish Heroines of Music” czy „Laeta Mundus” powstały we współpracy z marką fonograficzną Anaklasis, specjalizującą się w muzyce współczesnej, eksperymentalnej i elektroakustycznej. Jeden z najnowszych projektów fonograficznych IAM - „The Krasiński Codex” - przygotowano wspólnie z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Trzypłytowy album, przywracający do życia muzykę XV-wiecznego Krakowa, został uhonorowany w październiku 2025 roku prestiżową nagrodą Gramophone Classical Music Award w kategorii Early Music — nazywaną często „klasycznym Oscarem”.
Kalendarium wydarzeń muzycznych realizowanych przez IAM
Sierpień 2025
9 – 18 sierpnia 2025: Focus on Poland na Edinburgh International Festival (Edynburg; Usher Hall, Queen’s Hall, inne lokalizacje)
Organizowany nieprzerwanie od1947 roku Edinburgh International Festival (EIF) to najstarszy, największy i najbardziej rozpoznawalny brytyjski festiwal, łączący wydarzenia muzyczne, teatralne i taneczne. Co roku w sierpniu, na trzy tygodnie Edynburg staje się brytyjską stolicą kultury i sztuki, w której każdego dnia odbywają się wydarzenia artystyczne na najwyższym światowym poziomie, przyciągające zarówno milionową publiczność, jak i skupiające uwagę mediów. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce. Od 9 do 18 sierpnia będzie można obejrzeć występy wybitnych polskich artystów i artystek – Piotra Anderszewskiego, grupy VOŁOSI, NFM Orkiestry Leopoldinum oraz Wrocław Baroque Ensemble, a także interpretacje ikonicznych dzieł polskich kompozytorek i kompozytorów w wykonaniu nagradzanej skrzypaczki Bomsori Kim oraz znakomitego młodego pianisty Ryana Wanga.
Polska obecność na legendarnym festiwalu możliwa jest dzięki partnerskiej współpracy Instytutu Adama Mickiewicza, Instytutu Kultury Polskiej w Londynie, Narodowemu Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego oraz Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu oraz dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Program Focus on Poland na Edinburgh International Festival:
-
9 sierpnia 2025 – koncert VOŁOSI, The Hub
-
10 sierpnia 2025 – koncert NFM Orkiestra Leopoldinum, Usher Hall
-
11 sierpnia 2025 – koncert Piotra Anderszewskiego, The Queen’s Hall
-
11 sierpnia 2025 – koncert Leopoldinum Orkiestra NFM Tribute to Menuhin, Usher Hall
-
13 sierpnia 2025 – pokaz filmu „Bacewicz x Bomsori" w reżyserii Jakuba Piątka. Po seansie odbędzie się rozmowa z Bomsori Kim i gośćmi specjalnymi Edinburgh International Festival oraz solowy występ skrzypcowy artystki w Dominion Cinema.
-
14 sierpnia 2025 – koncert Bomsori Kim i Thomasa Hoppe, The Queen’s Hall
-
16 sierpnia 2025 – koncert Wrocław Baroque Ensemble, The Queen’s Hall
-
18 sierpnia 2025 – koncert Ryana Wanga, The Queen’s Hall
Wrzesień 2025
28 września 2025: koncert z muzyką Zbigniewa Preisnera z udziałem Lisy Gerrard (Barbican Centre, Londyn)
Współpraca z Agencją Serious rozpocznie się współorganizacją prestiżowego koncertu na miesiąc przed festiwalem EFG London Jazz Festival. Będzie to prezentacja muzyki Zbigniewa Preisnera w Barbican Centre z udziałem Lisy Gerrard, wokalistki znanej z zespołu Dead Can Dance. Dodatkowo na scenie wystąpią: The Guildhall Session Orchestra and Choir, oraz muzycy towarzyszący: Edyta Krzemień, Konrad Mastyło, Radosław Pujanek, Mitch Dalton.
Zbigniew Preisner obchodzi w tym roku 70. urodziny, a podczas koncertu usłyszeć będzie można tematy muzyczne z filmów m.in. z „Trzech kolorów”, „Dekalogu”, „Podwójnego życia Weroniki” i „Requiem dla mojego przyjaciela”.
Październik 2025
4–12 października 2025: trasa koncertowa Sinfonii Varsovii w Japonii (Tokio, Osaka, Nagoja i Kioto)
Sinfonia Varsovia, polska orkiestra o międzynarodowej renomie, wyruszy w wyjątkową artystyczną podróż do Japonii, prezentując cykl koncertów na rzecz udziału Polski w EXPO 2025. Trasa obejmie siedem występów w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Tokio, Osaki, Nagoi i Kioto.
Głównym elementem repertuaru będą koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina, którego muzyka cieszy się w Japonii niemal kultowym statusem. Oprócz Chopina, publiczność usłyszy kompozycje Ignacego Jana Paderewskiego, Beethovena, Mozarta i Dvořáka – program łączący polską wrażliwość muzyczną z uniwersalnym językiem muzyki klasycznej.
Wyjątkowość projektu podkreśla współpraca Sinfonii Varsovii z międzynarodowymi solistami, w tym legendarną pianistką Marthą Argerich oraz wirtuozem Ivo Pogoreliciem, którzy wystąpią wraz z młodymi japońskimi talentami, Aimi Kobayashi i Kyohei Soritą, znanymi z sukcesów w konkursach chopinowskich. Orkiestra zagra pod batutą austriackiego dyrygenta Christiana Arminga.
Dyrygent: Christian Arming, Solistki i soliści: Martha Argerich, Ivo Pogorelić, Aimi Kobayashi, Kyohei Sorita, Partnerzy: Sinfonia Varsovia
25 października 2025: Scotland and Poland: A Celebration. Panufnik w interpretacji Royal Scottish National Orchestra (Glasgow Concert Hall, Glasgow)
Projekt "Scotland and Poland: A Celebration" to wyjątkowe wydarzenie zaplanowane na 25 października 2025 roku w Glasgow, którego głównym elementem będzie koncert. W programie znajdzie się polski repertuar, w tym „Sinfonia Sacra” Andrzeja Panufnika oraz światowe prawykonanie „Tamboo-Bamboo Concerto for Timpani and Orchestra” autorstwa Matthew Rooke’a.
Koncert poprzedzi spotkanie poświęcone produkcji filmu oraz premiera krótkiego filmu dokumentalnego „Grandpa Zig Zag’s Journey”, stworzonego we współpracy z młodzieżą polskiego pochodzenia oraz polskimi muzykami orkiestry. Film ukazuje, jak muzyka łączy młodych ludzi ze Szkocji i Polski oraz ich wspólne dziedzictwo.
Koncert stanowi centralny element sezonu artystycznego RSNO 2025/2026 w Glasgow, który upamiętnia 10-lecie otwarcia nowej siedziby orkiestry – New Auditorium przy Glasgow Royal Concert Hall. Celem projektu jest zwrócenie uwagi na wkład młodych Polaków mieszkających w Glasgow w rozwój miasta i jego życia kulturalnego, a także wzmocnienie więzi międzykulturowych oraz podkreślenie polsko-szkockiego dziedzictwa.
26 października – 8 listopada 2025: UNSOUND NYC w Lincoln Center for Performing Arts, centrum Pioneer Work oraz klubie Nowadays
W ramach dwunastej edycji Unsound w Nowym Jorku odbędą się występy kilkunastu artystów polskich i zagranicznych w najważniejszych salach kompleksu Lincoln Center for Performing Arts jak Geffen Hall, Alice Tully Hall i Atrium. Dodatkowo w ramach festiwalu odbędą się wydarzenia w Pioneer Works – brooklińskim centrum sztuki – galerii i przestrzeni działań warsztatowych i performatywnych, jak i impreza klubowa w jednym z najmodniejszych klubów Nowego Jorku – Nowadays, organizowana w partnerstwie z kolektywem Dripping.
W dniach 30 października – 2 listopada 2025 w Lincoln Center, oraz 27 października 2025 w Pioneer Works odbędą się prezentacje unikalnych projektów specjalnych będących wynikiem zamówień Unsound. Artyści, których będzie można usłyszeć podczas festiwalu Unsound: Sinfonietta Cracovia, Aleksandra Słyż, Adam Gołębiewski, Heinali & Yasia, Rp Boo & Gary Gwadera.
Szczegółowy program:
-
Sinfonietta Cracovia – Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa wystąpi dn. 1.11.2025 w Alice Tully Hall w poszerzonym składzie (30 osób) wykonując program brytyjskiej osoby kompozytorskiej, Miki Levi oraz utwór „Pure Voices” Aleksandry Słyż jako część programu. Wydarzeniu będzie towarzyszył występ argentyńskiej artystki, Lucrecii Dalt. Orkiestra wystąpi też w Krakowie w ramach Unsound i tam też będą odbywały się próby do wydarzenia nowojorskiego w celu ograniczenia kosztów prób i logistyki z tym związanej w czasie pobytu w USA.
-
Aleksandra Słyż - polska kompozytorka i producentka muzyki elektronicznej znana z występów zarówno na festiwalach jak Unsound, Warszawska Jesień czy Sacrum Profanum, świetnie czuje się też w wykonaniach muzyki elektronicznej i teatralnej. W trakcie Unsoundu nowojorskiego wystąpi z programem z w/w Sinfoniettą Cracovią, ale dodatkowo wystąpi też w trakcie wieczoru klubowego w klubie Nowadays w trakcie serii Dripping w dniu 6.11.2025.
-
Adam Gołębiewski - polski perkusista i kompozytor wystąpi z solowym koncertem w trakcie 6-godzinnej projekcji filmu Matthew Barneya „The River of Fundament” w Grand Mason Lodge w Nowym Jorku w dn. 8.11.2025. Wydarzenie będzie współorganizowane przez Unsound, Studio Matthew Barney jak i przez New People’s Cinema.
-
Heinali & Yasia - ukraiński duet wykona materiał „Hildegarda” - płyty wydanej nakładem wytwórni Unsoundu w dn. 2.11.2025 w David Geffen Hall otwierając wieczór przed zespołem Johna Cale’a.
-
Rp Boo & Gary Gwadera - amerykańska premiera nowego projektu specjalnego Unsound; połączenie chicagowskiego guru muzyki footwork (rodzaju elektronicznej muzyki tanecznej) z polskimi perkusyjnymi brzmieniami Gary’ego Gwadery nawiązującego do polskich oberków.
29 października 2025: koncert Marcina Maseckiego w Oksfordzie, we współpracy z Bodlelian Libraries oraz Oxford Science and Ideas Festival (University Church of St. Mary The Virgin, Oxford)
Z okazji zaplanowanego przez Bodleian Library cyfrowego wydania dzieła „Selenografia” (1647) wybitnego gdańskiego astronoma Jana Heweliusza (1611-1687), które znajduje się w zbiorach biblioteki Uniwersytetu Oksfordzkiego, Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z IF Oxford Science and Ideas Festival oraz Oxford Polish Association zorganizuje koncert z udziałem znakomitego polskiego muzyka jazzowego Marcina Maseckiego, który wykona utwór inspirowany dziełem naukowca. Wydarzenie odbędzie się w katedrze University Church of St Mary the Virgin, jednym z najstarszych i najbardziej okazałych budynków Oxfordu i będzie adresowane przede wszystkim do młodzieży akademickiej i mieszkańców miasta.
Celem projektu będzie z jednej strony promocja w Wielkiej Brytanii polskiej muzyki jazzowej wśród młodych odbiorców, z drugiej przypomnienie postaci wybitnego gdańskiego astronoma Jana Heweliusza. „Selenografia” to pierwsze dzieło gdańskiego uczonego, które przyniosło mu międzynarodowy rozgłos. O autorytecie Heweliusza i jego bliskich związkach z angielskim światem naukowym świadczy przyjęcie go w poczet londyńskiego Royal Society, którego był pierwszym w historii zagranicznym członkiem.
Listopad 2025
3 listopada 2025 – czerwiec 2026: Polish Focus
Sezon Polski w Lyonie to program zaplanowany na sezon artystyczny 2025/26 we współpracy z dwiema salami koncertowymi w Lyonie - Auditorium de Lyon oraz Chapelle de la Trinité. W ramach sezonu polskiego w Auditorium planowane są następujące koncerty z polskimi wykonawcami i polską twórczością:
Auditorium de Lyon:
-
03.11.2025 – Arte dei Suonatori, Krzysztof Firlus – viola da gamba, Marcin Świątkiewicz – klawesyn i dyrekcja artystyczna; w programie utwory J. S. Bacha (Suitę orkiestrową nr 3 D-dur BWV 1068 – wersja na smyczki), J. G. Grauna (Koncert d-moll na violę da gamba i smyczki IA 927), G. Ph. Telemanna (Koncert polski G-dur TWV 43:G7), G. Goldberga (Koncert na klawesyn d-moll);
-
04.11.2025 – Equilibrium String Quartet, Tobias Koch – fortepian historyczny; w programie utwory F. Mendelssohna-Bartholdy’ego (Kaprys e-moll op. 81 nr 3), L. van Beethovena (Kwartet smyczkowy c-moll op. 18 nr 4), K. Kurpińskiego (Fantazja C-dur na kwartet smyczkowy), J. Zarębskiego (Kwintet fortepianowy g-moll op. 34);
-
13 i 15.11.2025 – Antoine Tamestit – viola, Orchestre National de Lyon, Nikolaj Szeps-Znaider – dyrygent; w programie utwory G. Bacewicz (Uwertura), A. Tansmana (Symfonia nr 2), H. Berlioza („Harold w Italii” na violę i orkiestrę);
-
18.11.2025 – Simply Quartet; w programie utwory W. Lutosławskiego (Kwartet smyczkowy), J. Haydna (Kwartet smyczkowy A-dur op. 20 nr 6), D. Szostakowicza (Kwartet smyczkowy nr 3);
-
07.01.2026 – Ciné-concert (kino-koncert – film „Tabu” Friedricha Wilhelma Murnaua), Karol Mossakowski – organy;
-
03.02.2026 – Quartet Orchestre National de Lyon; w programie utwory M. Weinberga (Trio smyczkowe, Sonata na skrzypce nr 2, Rapsodia na tematy mołdawskie, Trio fortepianowe);
-
05 i 07.02.2026 – Orchestre National de Lyon, Marta Gardolińska – dyrygentka, Thomas Zehetmair – skrzypce; w programie utwory P. Czajkowskiego (Polonez z opery Eugeniusz Oniegin), K. Szymanowskiego (Koncert na skrzypce nr 2 op. 61) oraz W. Lutosławskiego (Koncert na orkiestrę);
-
10.03.2026 – Yulianna Avdeeva – fortepian; w programie recitalu utwory F. Chopina (2 nokturny z op. 62, Fantazja f-moll op. 49, Polonez As-dur op. 53, 24 preludia op. 28), W. Szpilmana (Mazurka f-moll, Suita fortepianowa „Życie maszyn”) oraz I. J. Paderewskiego (Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6).
Chapelle de la Trinité:
-
marzec 2026 – Cohaere Ensemble; w programie muzyka francuskich i gdańskich kompozytorów barokowych, pochodząca z debiutanckich płyt zespołu.
-
czerwiec 2026 – Wrocław Baroque Ensemble oraz zespół wokalny; w programie utwory K. Forstera, G.G. Gorczyckiego, J.S.Bacha.
7 listopada 2025 roku: Koncert Szymona Nehringa z Orkiestrą Narodową Rumuńskiego Radia w Sali Koncertowej Radia w Bukareszcie
To wyjątkowe wydarzenie muzyczne, które łączy dwie niezwykle ważne okazje: zakończenie Sezonu Kulturalnego Polska-Rumunia 2024-2025 oraz obchody 85-lecia założenia Chóru Akademickiego Rumuńskiego Radia.
W ramach tego jubileuszowego wydarzenia publiczność będzie miała okazję usłyszeć wybitne dzieła muzyki klasycznej w wykonaniu znakomitych artystów. W pierwszej części koncertu zabrzmi Pierwszy Koncert fortepianowy d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa, w wykonaniu jednego z najbardziej utalentowanych pianistów młodego pokolenia w Polsce – Szymona Nehringa, który wystąpi z Narodową Orkiestrą Rumuńskiego Radia pod dyrekcją Cristiana Mandeala.
W drugiej części koncertu usłyszymy monumentalną II Symfonię B-dur op. 52 „Lobgesang” Felixa Mendelssohna. Utwór, będący wyjątkowym połączeniem symfonii i kantaty, zostanie wykonany przez Chór Akademicki Rumuńskiego Radia oraz solistów: Veronicę Anuscę (sopran I), Lilię Istratii (sopran II) i Andreia Petre (tenor), pod dyrekcją Cristiana Mandeala.
To wydarzenie stanowi hołd dla tradycji muzycznych Polski i Rumunii, a także doskonałą okazję do podkreślenia międzynarodowej współpracy artystycznej. Koncert jest zwieńczeniem dziesiątek wspólnych projektów Sezonu Kulturalnego Polska-Rumunia 2024-2025, w ramach którego połączyły się dwa narody, ludzie i instytucje, rozpoczynając nowe przyjaźnie, tworząc długoterminowe współprace oraz niezapomnianą atmosferę wzajemnego szacunku i artystycznej wymiany.
23 listopada 2025: London Sinfonietta na Huddersfield Contemporary Music Festival (Huddersfield, Wielka Brytania)
We współpracy z London Sinfonietta Instytut Adama Mickiewicza zaplanował program, który zostanie zaprezentowany podczas Huddersfield Contemporary Music Festival, podkreślający długotrwałe i owocne relacje artystyczne między Polską a Wielką Brytanią.
Program uwzględni kompozycje młodych artystów z Polski i Wielkiej Brytanii, co podkreśli idee międzynarodowej współpracy i inkluzywności w muzyce. Celem projektu jest promocja współczesnej polskiej muzyki na jednej z najbardziej prestiżowych scen w Wielkiej Brytanii, a także stworzenie platformy dialogu między młodymi artystami z obu krajów. Należy tu wspomnieć o światowej prapremierze nowego utworu Marty Śniady „How Can I Help You”, zamówionego specjalnie w celu tego projektu. Jego polska prapremiera będzie mieć miejsce we wrześniu na Festiwalu Warszawska Jesień w Warszawie.
Program:
-
Laurence Osborne - Mute
-
Marta Śniady - „How Can I Help You”
-
Paweł Malinowski - floating disappearance
London Sinfonietta, jeden z czołowych europejskich zespołów muzyki współczesnej, gwarantuje występy na najwyższym światowym poziomie, docierając do szerokiego grona odbiorców. Projekt przyczyni się do zwiększenia międzynarodowego uznania polskiej muzyki oraz wzmocnienia więzi kulturalnych między Polską a Wielką Brytanią.
Huddersfield Contemporary Music Festival (hcmf//) to jedno z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej, znane z promowania dzieł wykraczających poza tradycyjne granice gatunków. Odbywający się corocznie w listopadzie, w Huddersfield, festiwal przyciąga czołowych kompozytorów, wykonawców i miłośników muzyki z całego świata, prezentując innowacyjne projekty artystyczne na najwyższym poziomie.
30 listopada: koncert zespołu Dagadana & Subcarpați, Bukareszt – drugie zakończenie sezonu
Koncert zespołu Dagadana & Subcarpați będzie jednym z największych wydarzeń muzycznych w Bukareszcie. Po raz pierwszy zespół Subcarpați zaprosił zagraniczny zespół, Dagadana, do udziału w swoim głównym koncercie urodzinowym. Dagadana zagra 30-minutowy koncert solo, po którym nastąpi wspólny występ obu zespołów, prezentujący utwory powstałe w trakcie rezydencji artystycznej i wspólnego eksplorowania polsko-rumuńskich tradycji muzycznych. Następnie Subcarpați wykonają swój koncert.
Subcarpati łączy tradycyjne rumuńskie melodie z elektroniką i hip-hopowym rytmem, tworząc energetyczne, nowoczesne brzmienie. Dagadana natomiast prezentuje melodyjną, wielogłosową muzykę, łącząc tradycje polską, rumuńską i ukraińską z elementami jazzu, elektroniki i popu, tworząc głęboką, emocjonalną i multikulturową narrację.
Kontakt dla mediów:
Malwina Malinowska
[email protected]