Alicja Patanowska i najlepsze polskie projektantki graficzne w V&A Museum na London Design Festival 2025

Alicja Patanowska, artystka sztuk wizualnych i garncarka, oraz czołowe twórczynie współczesnego polskiego plakatu: Ola Jasionowska, Patrycja Longawa, Kaja Renkas i Maja Wolna zaprezentują swoje prace w Victoria and Albert Museum – największym muzeum sztuki użytkowej, rzemiosła i designu. Ceramiczną instalację i przegląd współczesnej polskiej sceny plakatowej będzie można oglądać od 13 września 2025 w ramach London Design Festival – festiwalu gromadzącego wiodących projektantów z całego świata i będącego jednym z najważniejszych wydarzeń z branży designu. Udział polskich artystek w London Design Festival jest częścią trwającego właśnie UK/Poland Season 2025, którego współorganizatorami są Instytut Adama Mickiewicza, British Council i Instytut Kultury Polskiej w Londynie przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
„The Ripple Effect” – ceramiczna instalacja Alicji Patanowskiej zaprojektowana dla Victoria and Albert Museum częścią London Design Festival
London Design Festival to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie designu, które od 22 lat co roku odbywa się w Londynie i przyciąga międzynarodową publiczność i projektantów: praktyków, sprzedawców, edukatorów. Festiwal odgrywa kluczową rolę w rozwoju branży designu jako jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych wzornictwu na świecie.
Alicja Patanowska, której ostatnia instalacja „We are the Weather” prezentowana była w atrium budynku Justus Lipsius w Brukseli jako część zagranicznego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie UE, wraca z nowym projektem – „The Ripple Effect”. Artystka stawia w nim pytanie o konsekwencje naszej codziennej konsumpcji i o długofalowy wpływ wydobycia zasobów naturalnych na środowisko i relacje społeczne.
Instalacja w formie siedziska, którą Patanowska zaprojektowała z myślą o ogrodzie w V&A Museum, usytuowana zostanie na krawędzi sadzawki i wyposażona w fontannę. Praca przybliża korzystających z niej odbiorców do żywiołu wody i zachęca do refleksji nad naszym kontrowersyjnym związkiem z zasobami naturalnymi. Materiały wykorzystane do stworzenia instalacji pochodzą z jednego z największych złóż odpadów górniczych w Europie w Żelaznym Moście w południowo-zachodniej Polsce. 2000 ręcznie wykonanych płytek ceramicznych, z których osiem pokrytych jest miedzią, wizualizuje złożoną relację między wydobytymi odpadami a materiałem nadającym się do użycia w górnictwie.
Projekt „The Ripple Effect” został zainicjowany przez kuratorkę V&A Museum, Carrie Chan, która zajmuje się programem sztuki współczesnej oraz projektami artystycznymi mającymi na celu ożywienie przestrzeni muzeum. Instalacja „The Ripple Effect” będzie dostępna dla gości V&A Museum w John Madejski Garden od 13 września 2025 do 19 października 2025. Specjalne wydarzenie towarzyszące "The Ripple Effect – 5Rhythms Wave Workshop" odbędzie się w piątek 19 września 2025. Warsztat prowadzony przez Nikki Ashley to 45-minutowa sesja ruchu w ogrodzie Johna Madejskiego, inspirowana instalacją Patanowskiej. Artystka poprowadzi uczestników przez taneczną falę odzwierciedlającą rytmy wody, zachęcając do głębokiego połączenia z własnym ciałem i istotą wody jako niezbędnego źródła życia. Początek wydarzenia o 18:30.
Instalacja „The Ripple Effect”
- Artystka: Alicja Patanowska
- Daty: od 13 września 2025 do 19 października 2025
- Miejsce: John Madejski Garden, V&A South Kensington
- Bilety: wstęp darmowy
- Wydarzenie towarzyszące: 19 września 2025, 18:30 - The Ripple Effect – a 5Rhythms Wave Workshop
- Prezentacja jest częścią London Design Festival
- Partnerem prezentacji projektu Alicji Patanowskiej w V&A Museum jest Instytut Kultury Polskiej w Londynie.
Polish Posters Now! Polski Plakat Dziś! – prace czterech znakomitych graficzek na London Design Festival
Wystawa „Polish Posters Now! Polski Plakat Dziś!” zaprezentuje uczestnikom London Design Festival najlepsze prace współczesnej polskiej sztuki plakatowej, za którymi stoją Ola Jasionowska, Patrycja Longawa, Kaja Renkas i Maja Wolna. W przestrzeni Victoria and Albert Museum pojawi się 16 prac artystek, których wyboru dokonał Zorian Clayton – kurator prac graficznych z Victoria and Albert Museum specjalizujący się w grafikach, plakatach i papierowych efemerach z XIX i XX wieku. Wystawa nie tylko zapozna londyńską widownię z najnowszymi kierunkami rozwoju polskiego plakatu, ale także pokaże, jak ważne miejsce na europejskiej scenie artystycznej zajmuje, kontynuując tradycję Polskiej Szkoły Plakatu znanej ze swojego lapidarnego stylu, oszczędności formy i siły przekazu.

Prace graficzek reprezentować będą szeroki wachlarz kierunków i nurtów obecnych we współczesnej sztuce plakatowej. Cztery plakaty Oli Jasionowskiej wybrane zostały spośród kilkudziesięciu stworzonych przez nią jako dyrektorki artystycznej Miasta Stołecznego Warszawy. Artystka w swoich pracach sięga po różne tematy: od najbardziej palących problemów społecznych, po reklamę parków, festiwali i lokalizacji z Polsce, a jej styl przywodzi na myśl tzw. „złoty wiek” plakatów podróżniczych w stylu art déco. Jej najbardziej rozpoznawalną pracą stał się czerwony symbol błyskawicy towarzyszący kampanii wizualnej Strajku Kobiet.
Patrycja Longawa to zdobywczyni ponad 120 nagród na światowych biennale plakatu, a także profesorka projektowania graficznego w Rzeszowie. Artystka pracuje głównie cyfrowo i stworzyła wiele plakatów promujących polskie sklepy z plakatami i wystawy. W jej projektach można dostrzec wpływ Huberta Hilschera (1924–1999) i jego fantazyjnych plakatów cyrkowych z początku lat 70. XX wieku, jak chociażby na grafice balansującego lwa dla Galerii Plakatu Dydo.
Kaja Renkas kontynuuje surrealistyczne trendy silnie obecne w polskiej szkole plakatu XX wieku, a także nawiązuje do Maxa Ernsta, łącząc ze sobą obrazy anatomiczne, zoologiczne i mechaniczne z antykwarycznych ksiąg. Artystka twierdzi jednak, że nie inspiruje się bezpośrednio żadnym artystą ani ruchem, a raczej przemysłowymi krajobrazami Śląska, gdzie się urodziła i obecnie wykłada na Uniwersytecie Śląskim w Katedrze Projektowania Przestrzeni Wirtualnej i Gier Wideo.
Jaskrawe portrety Mai Wolnej są częścią serii przedstawiającej ikony kultury z różnych dziedzin sztuki. Kreśląc podobizny kilkoma śmiałymi pociągnięciami czarną farbą, Wolna opisuje plakaty jako „skróty myślowe” – muszą być łatwe do szybkiego czytania i wyróżniać się w zgiełku miejskiego krajobrazu. Artystka pisze o sobie, że poza plakatami zaprezentowanymi na wystawie, jednym z jej głównych obszarów działalności twórczej jest zaangażowany plakat społeczny, prawa człowieka, a zwłaszcza prawa kobiet. Wolna jest związana z Uniwersytetem Artystycznym im. M. Abakanowicz w Poznaniu, gdzie prowadzi pracownię Grafiki Filmowej na Wydziale Animacji i Intermediów.

Wystawa "Polish Posters Now! Polski Plakat Dziś!"
- Artystki: Ola Jasionowska, Patrycja Longawa, Kaja Renkas, Maja Wolna
- Kurator: Zorian Clayton
- Daty: od 13 września 2025 do 8 lutego 2026
- Miejsce: sala Design 1900–Now (sala 74a), V&A South Kensington
- Bilety: wstęp darmowy
- Wydarzenie towarzyszące: 19 września 2025, 19:00 i 20:15 - oprowadzania kuratorskie podczas których Zorian Clayton, Maja Wolna i Kaja Renkas podzielą się refleksjami na temat współczesnej sceny polskiego plakatu.
- Prezentacja jest częścią London Design Festival
UK/Poland Season 2025 - projekty wystawiennicze w Belfaście, Londynie i Manchesterze
UK/Poland Season 2025 to program kulturalny o bezprecedensowej skali, obejmujący kilkadziesiąt wydarzeń w wielu miastach Polski i Wielkiej Brytanii. Sezon, który potrwa do listopada 2025 roku, otwiera nowy rozdział współpracy, ożywiając dialog kulturalny i wzmacniając istniejące relacje. Dla mieszkańców i mieszkanek obu państw to niepowtarzalna okazja do poznania najciekawszych zjawisk na scenach artystycznych obu krajów – od filmu, przez teatr i sztuki wizualne, po design i muzykę. Wydarzenia w Polsce organizowane są przez British Council, a w Wielkiej Brytanii – przez Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Kultury Polskiej i British Council. Organizację Sezonu w Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wsparło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych w Polsce.
Program wystartował w marcu 2025 równocześnie w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Oprócz instalacji Alicji Patanowskiej, w programie sztuk wizualnych w ramach UK/Poland Season, zaplanowano jeszcze szereg wydarzeń prezentujących współczesną scenę artystyczną Polski. Już od 13 września w Golden Thread Gallery w Belfaście będzie można zobaczyć wystawę „Nadzieja Radykalna”, prezentującą prace z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku. 2 października w Belfast Exposed Gallery, w ramach Belfast International Arts Festival, otworzy się ekspozycja polskiej fotografii. 9 października w The Photographers’ Gallery w Londynie zaprezentowana zostanie „Zofia Rydet: Sociological Record”, poświęcona jednemu z najważniejszych projektów fotograficznych XX wieku. Z kolei od 31 października w School of Digital Arts w Manchesterze będzie można zobaczyć wystawę „Świadomość planetarna. Ekosystemy troski”, podejmującą temat ekologii i wspólnotowej odpowiedzialności.
