Alicja Patanowska i najlepsze polskie projektantki graficzne w V&A Museum na London Design Festival 2025

Alicja Patanowska, artystka sztuk wizualnych i garncarka, oraz czołowe twórczynie współczesnego polskiego plakatu: Ola Jasionowska, Patrycja Longawa, Kaja Renkas i Maja Wolna zaprezentują swoje prace w Victoria and Albert Museum – największym muzeum sztuki użytkowej, rzemiosła i designu. Ceramiczną instalację i przegląd współczesnej polskiej sceny plakatowej będzie można oglądać od 13 września 2025 w ramach London Design Festival – festiwalu gromadzącego wiodących projektantów z całego świata i będącego jednym z najważniejszych wydarzeń z branży designu.
Udział polskich artystek w London Design Festival jest częścią trwającego właśnie UK/Poland Season 2025, którego współorganizatorami są Instytut Adama Mickiewicza, British Council i Instytut Kultury Polskiej w Londynie przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
„The Ripple Effect” – ceramiczna instalacja Alicji Patanowskiej zaprojektowana dla Victoria and Albert Museum częścią London Design Festival
London Design Festival to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie designu, które od 22 lat co roku odbywa się w Londynie i przyciąga międzynarodową publiczność i projektantów: praktyków, sprzedawców, edukatorów. Festiwal odgrywa kluczową rolę w rozwoju branży designu jako jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych wzornictwu na świecie.
Alicja Patanowska, której ostatnia instalacja „We are the Weather” prezentowana była w atrium budynku Justus Lipsius w Brukseli jako część zagranicznego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie UE, wraca z nowym projektem – „The Ripple Effect”. Artystka stawia w nim pytanie o konsekwencje naszej codziennej konsumpcji i o długofalowy wpływ wydobycia zasobów naturalnych na środowisko i relacje społeczne.
Instalacja w formie siedziska, którą Patanowska zaprojektowała z myślą o ogrodzie w V&A Museum, usytuowana zostanie na krawędzi sadzawki i wyposażona w fontannę. Praca przybliża korzystających z niej odbiorców do żywiołu wody i zachęca do refleksji nad naszym kontrowersyjnym związkiem z zasobami naturalnymi. Materiały wykorzystane do stworzenia instalacji pochodzą z jednego z największych złóż odpadów górniczych w Europie w Żelaznym Moście w południowo-zachodniej Polsce. 2000 ręcznie wykonanych płytek ceramicznych, z których osiem pokrytych jest miedzią, wizualizuje złożoną relację między wydobytymi odpadami a materiałem nadającym się do użycia w górnictwie.
Projekt „The Ripple Effect” został zainicjowany przez kuratorkę V&A Museum, Carrie Chan, która zajmuje się programem sztuki współczesnej oraz projektami artystycznymi mającymi na celu ożywienie przestrzeni muzeum. Instalacja „The Ripple Effect” będzie dostępna dla gości V&A Museum w John Madejski Garden od 13 września 2025 do 20 października 2025.
Partnerem prezentacji projektu Alicji Patanowskiej w V&A Museum jest Instytut Kultury Polskiej w Londynie.
Polish Posters Now! Polski Plakat Dziś! – prace czterech znakomitych graficzek na London Design Festival
Wystawa „Polish Posters Now! Polski Plakat Dziś!” zaprezentuje uczestnikom London Design Festival najlepsze prace współczesnej polskiej sztuki plakatowej, za którymi stoją Ola Jasionowska, Patrycja Longawa, Kaja Renkas i Maja Wolna. W przestrzeni Victoria and Albert Museum pojawi się 16 prac artystek, których wyboru dokonał Zorian Clayton – kurator prac graficznych z Victoria and Albert Museum specjalizujący się w grafikach, plakatach i papierowych efemerach z XIX i XX wieku. Wystawa nie tylko zapozna londyńską widownię z najnowszymi kierunkami rozwoju polskiego plakatu, ale także pokaże, jak ważne miejsce na europejskiej scenie artystycznej zajmuje, kontynuując tradycję Polskiej Szkoły Plakatu znanej ze swojego lapidarnego stylu, oszczędności formy i siły przekazu.
Prace graficzek reprezentować będą szeroki wachlarz kierunków i nurtów obecnych we współczesnej sztuce plakatowej. Cztery plakaty Oli Jasionowskiej wybrane zostały spośród kilkudziesięciu stworzonych przez nią jako dyrektorki artystycznej Miasta Stołecznego Warszawy. Artystka w swoich pracach sięga po różne tematy: od najbardziej palących problemów społecznych, po reklamę parków, festiwali i lokalizacji z Polsce, a jej styl przywodzi na myśl tzw. „złoty wiek” plakatów podróżniczych w stylu art déco. Jej najbardziej rozpoznawalną pracą stał się czerwony symbol błyskawicy towarzyszący kampanii wizualnej Strajku Kobiet.
Patrycja Longawa to zdobywczyni ponad 120 nagród na światowych biennale plakatu, a także profesorka projektowania graficznego w Rzeszowie. Artystka pracuje głównie cyfrowo i stworzyła wiele plakatów promujących polskie sklepy z plakatami i wystawy. W jej projektach można dostrzec wpływ Huberta Hilschera (1924–1999) i jego fantazyjnych plakatów cyrkowych z początku lat 70. XX wieku, jak chociażby na grafice balansującego lwa dla Galerii Plakatu Dydo.
Kaja Renkas kontynuuje surrealistyczne trendy silnie obecne w polskiej szkole plakatu XX wieku, a także nawiązuje do Maxa Ernsta, łącząc ze sobą obrazy anatomiczne, zoologiczne i mechaniczne z antykwarycznych ksiąg. Artystka twierdzi jednak, że nie inspiruje się bezpośrednio żadnym artystą ani ruchem, a raczej przemysłowymi krajobrazami Śląska, gdzie się urodziła i obecnie wykłada na Uniwersytecie Śląskim w Katedrze Projektowania Przestrzeni Wirtualnej i Gier Wideo.
Jaskrawe portrety Mai Wolnej są częścią serii przedstawiającej ikony kultury z różnych dziedzin sztuki. Kreśląc podobizny kilkoma śmiałymi pociągnięciami czarną farbą, Wolna opisuje plakaty jako „skróty myślowe” – muszą być łatwe do szybkiego czytania i wyróżniać się w zgiełku miejskiego krajobrazu. Wolna jest profesorką grafiki, kształcącą kolejne pokolenie projektantów w Poznaniu.
UK/Poland Season 2025 - projekty wystawiennicze w Belfaście, Londynie i Manchesterze
UK/Poland Season 2025 to program kulturalny o bezprecedensowej skali, obejmujący kilkadziesiąt wydarzeń w wielu miastach Polski i Wielkiej Brytanii. Sezon, który potrwa do listopada 2025 roku, otwiera nowy rozdział współpracy, ożywiając dialog kulturalny i wzmacniając istniejące relacje. Dla mieszkańców i mieszkanek obu państw to niepowtarzalna okazja do poznania najciekawszych zjawisk na scenach artystycznych obu krajów – od filmu, przez teatr i sztuki wizualne, po design i muzykę. Wydarzenia w Polsce organizowane są przez British Council, a w Wielkiej Brytanii – przez Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Kultury Polskiej i British Council. Organizację Sezonu w Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wsparło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych w Polsce.
W ramach sezonu odbywają się jeszcze inne projekty wystawiennicze:
- 13 września – 8 listopada 2025 – wystawa „Nadzieja Radykalna”. Wystawa prac z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku w Golden Thread Gallery.
- 2 października 2025 – otwarcie wystawy polskiej fotografii w Belfast Exposed Gallery jako część Belfast International Arts Festival.
- 9 października 2025 – otwarcie wystawy „Zofia Rydet: Sociological Record” w Photographers’ Gallery London.
- 31 października – 28 listopada 2025 – wystawa „Świadomość planetarna. Ekosystemy troski” w Modal Gallery, School of Digital Arts w Manchesterze.