„Art of the Moving Image: Polish Animation and Film Avant-Garde” w Seulu

Z okazji 35 rocznicy nawiązania relacji dyplomatycznych pomiędzy Polską a Republiką Korei, Instytut Adama Mickiewicza przygotował program popularyzujący Polską kulturę. To wydarzenie daje możliwość zaprezentowania koreańskiej publiczności polskich artystów z dziedziny muzyki poważnej, jazzu, folku, sztuk wizualnych, filmu czy animacji. W tym roku w Republice Korei odbędzie się przekrojowy przegląd polskiej animacji i sztuki wideo. Jego gospodarzem będzie prestiżowe National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA), najważniejsza instytucja promująca sztukę współczesną i nowoczesną w Seulu. Filmy zostaną zaprezentowane od 6 grudnia 2024 do 11 stycznia 2025 r. Pokazane zostaną produkcje, które powstawały na przecięciu dwóch dyscyplin – filmu i sztuk wizualnych, od lat 30. XX wieku do dziś. Projekcje uzupełnią komentarze kuratorów, prelekcje na żywo oraz spotkania z twórcami. Kuratorami przeglądu są Karol Szafraniec oraz Łukasz Ronduda.

„Art of the Moving Image: Polish Animation and Film Avant-Garde” w Seulu

Przegląd stanowi kompleksową próbę podsumowania pewnych tendencji polskiej kultury audiowizualnej na przestrzeni ostatnich niemal 100 lat, która w takiej formie i skali nie była dotąd prezentowana w Korei Południowej.  W ramach trzech faz zostaną zaprezentowane dzieła, osoby i nurty, które ukazują zaistnienie rozmaitych elementów eksperymentalnych i awangardowych w działaniach okołofilmowych; zarówno tych powiązanych ze światem kina, jak i tych, w obrębie sztuki. Relacje i współpraca między tymi dziedzinami są interesujące, szczególnie w kontekście powojennej Polski i zachodzących w tym czasie zmian kulturowych, społecznych i politycznych.

Podczas przeglądu zostaną również zaprezentowane pełnometrażowe filmy, które na różne sposoby połączyły kino ze sztuką w ostatnich latach. „Photon” stanowi autorskie przeniesienie indywidualnych praktyk artystycznych Normana Leto w obręb konwencji kina fabularnego. „Serce miłości”, którego bohaterem jest Wojciech Bąkowski (lub jego awatar, grany przez Jacka Poniedziałka) jest czymś podobnym, będąc jednocześnie próbą połączenia refleksji teoretycznej i działań kuratorskich z materią fabularnego melodramatu, utrzymanego w konwencji dystopii s-f. „Solaris, Mon Amour” to dokumentalny esej found footage Kuby Mikurdy i eksperymentalna opowieść o Stanisławie Lemie, o żałobie i jej przeżywaniu złożona ze skrawków filmów Wytwórni Filmów

Bogactwo, różnorodność i spójność polskich działań artystycznych z ruchomymi obrazami

Kuratorzy przeglądu, Karol Szafraniec oraz Łukasz Ronduda chcą ukazać bogactwo, różnorodność, ale też spójność polskich działań artystycznych z ruchomymi obrazami. Prezentując polską sztukę w takiej formie, nie tylko chcą nią zaciekawić, ale też ukazać jej wciąż inspirujący potencjał.

Filmy zostaną zaprezentowane w pięciu blokach:

  • Awangardowa animacja i eksperymenty formalne (6-7 grudnia 2024);
  • Sztuka do kina / sztuka jest kobietą (13-14 grudnia 2024);
  • Filmy pełnometrażowe (20-21 grudnia 2024);
  • Pomiędzy sztuką i filmem współcześnie (3-4 stycznia 2025);
  • Pomiędzy sztuką i filmem współcześnie (10-11 stycznia 2025).

Projekcje uzupełnią komentarze kuratorów oraz spotkania z twórcami m. in. Izabelą Plucińską i Joanną Rajkowską.

Ostatni pokaz jednocześnie zakończy program kulturalny IAM w Republice Korei.