Biennale Noorderlicht 2025: Machine Entanglements – sztuka w epoce technologicznej rewolucji

Instalacja „The Dream of the Machine”, zdjęcie dzięki uprzejmości Studio Noviki.

W dniach 12 lipca – 7 września 2025 roku w Groningen w Holandii odbędzie się kolejna edycja prestiżowego Biennale Noorderlicht pod hasłem „Machine Entanglements” („Splątania z maszynami”). Warszawskie studio Noviki zaprezentuje tam swoją instalację „The Dream of the Machine” oraz zaprosi na współorganizowaną wraz z Instytutem Adama Mickiewicza konferencję Future Fragments.

Technologia, natura i dziedzictwo – artystyczna perspektywa na skomplikowane relacje

Tegoroczna odsłona Biennale Noorderlicht bada złożone relacje pomiędzy technologią, ekologią i dziedzictwem kulturowym, stawiając pytania o wpływ postępu technologicznego na środowisko, społeczeństwo oraz naszą wspólną pamięć. Pełny program wydarzeń oraz szczegóły dotyczące udziału w wydarzeniach towarzyszących dostępne są na stronie noorderlicht.com.

Kuratorzy biennale zapraszają do refleksji nad tym, jak technologia kształtuje codzienność, krajobrazy i tożsamość współczesnego człowieka. W sześciu lokalizacjach na północy Holandii – de Niemeyerfabriek, Tschumipaviljoen, Museum Dr8888, Museum Belvédère, Brouwerij Fortuna i De Proef – prezentowane są prace artystów, którzy z różnych perspektyw ukazują wpływ technologii na rzeczywistość.

Polska instalacja w Holandii na Biennale Noorderlicht 2025

Polskę na Noorderlicht Biennale reprezentować będą Noviki – studio założone przez Marcina Nowickiego i Katarzynę Nestorowicz, którego znakiem rozpoznawczym jest postkrytyczne podejście do projektowania graficznego oraz idea nieustannego redefiniowania granic własnej praktyki twórczej. W ramach wystawy pokazana zostanie instalacja „The Dream of the Machine”. Projekt, nagrodzony Europejską Nagrodą Designu w kategorii instalacji cyfrowych, przedstawia wirtualny ogród – krajobraz stworzony wspólnie ze sztuczną inteligencją (AI). W tej przestrzeni wyrastają nowe formy, jednocześnie znajome i obce – balansujące na granicy tego, co naturalne, a co cyfrowo wygenerowane.


Instalacja „The Dream of the Machine”, zdjęcie dzięki uprzejmości Studio Noviki.

Ogromny, panoramiczny ekran otoczony mniejszymi projekcjami wciąga widzów w świat, w którym zacierają się granice. Natura nie zostaje zastąpiona przez technologię, lecz raczej przez nią przekształcona – jakby sama maszyna zaczęła śnić o życiu. W tych zarazem zabawnych i niepokojących obrazach studio Noviki sugeruje, że przyszłość nie jest już oddzielona od technologii, lecz głęboko z nią spleciona – niczym korzenie splatające się pod powierzchnią ziemi. Instalacja została pierwotnie zrealizowana dla BMW Art Club 2024 we współpracy z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Konferencja Future Fragments – sztuka i AI w dialogu

Biennale towarzyszy również konferencja Future Fragments, współorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza. Odbędzie się w dniach 5–6 września 2025 roku. Jest to międzynarodowe wydarzenie artystyczno-naukowe, koncentrujące się na relacji między twórczością artystyczną a sztuczną inteligencją. Naświetli również twórczość wybranych polskich artystów w kontekście podejmowanych przez nich tematów technologicznych. Studio Noviki prowadzi także platformę FutureFragments, na której rejestrowane są rozmowy i panele dotyczące tematów związanych z technologią.

Celem konferencji Future Fragments jest stworzenie przestrzeni do wymiany wiedzy, doświadczeń i refleksji na temat współczesnych praktyk twórczych w kontekście nowych technologii. Dwudniowy program łączy panel dyskusyjny, prezentacje projektów artystycznych oraz działania networkingowe i stanowi część szerszego programu kuratorskiego, którego celem jest stworzenie przestrzeni dla wymiany wiedzy i doświadczeń.