Design Dialogue: Poland-Brazil w Brasilii

W 2016 roku Instytut Adama Mickiewicza, działający pod marką Culture.pl, organizuje rozbudowaną prezentację polskiej kultury w Brazylii. Teatr, sztuka, film, taniec – w największym państwie Ameryki Południowej nie mogło zabraknąć także polskiego designu. Po prezentacji w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Rio de Janeiro, doskonale przyjętej zarówno przez publiczność, jak i przez lokalne środowisko projektowe, wystawa Design Dialogue: Poland – Brazil przenosi się do drugiej z najważniejszych placówek wystawienniczych w kraju. Ekspozycję zestawiającą plakat historyczny z współczesnym oraz ikony designu polskiego z brazylijskimi będzie można oglądać w Muzeum Narodowym w Brasilii od 1 do 27 listopada 2016.

Prezentacja polskiej kultury w Brazylii w 2016 roku to pierwszy tak rozbudowany projekt realizowany przez Culture.pl w Ameryce Południowej. Punktem wyjścia dla jego realizacji było odwołanie się do wspólnego dziedzictwa zrodzonego dzięki związkom wybitnych przedstawicieli obu kultur – wśród Polaków, którzy pozostawili trwały ślad w brazylijskiej kulturze, należy wymienić między innymi tworzących w Brazylii: Zbigniewa Ziembińskiego, Yankę Rudzką, Lucjana Korngolda, Jorge Zalszupina, a także Jerzego Grotowskiego, Tadeusza Kantora, czy Krzysztofa Kieślowskiego. Historia pokazuje, że zetknięcie odległych sobie światów może dać efekty niezwykłe, do dziś pełne świeżości i mocy oczarowywania odbiorcy.

Ekspozycja w Muzeum Narodowym w Brasilii (Museu Nacional do Conjunto Cultural da República, 1–27 listopada 2016) jest kolejną po prezentacji w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Rio de Janeiro (Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, MAM, 
4 czerwca – 3 lipca 2016) odsłoną projektu w dwóch najważniejszych muzeach w Brazylii. Zespół składający się z polskich kuratorek Magdy Kochanowskiej i Ewy Solarz oraz Brazylijczyka Gabriela Patrocinio stworzył wystawę, która zestawia dorobek projektantów oraz projektantów graficznych obu krajów, a także tworzy przestrzeń dla spotkania projektowania graficznego z wzornictwem i klasyki ze współczesnością.

W części wystawy poświęconej grafice użytkowej uwzględnione zostały zarówno dzieła Polskiej Szkoły Plakatu, jak i prace współczesnych projektantów graficznych. Z Muzeum Plakatu w Wilanowie wypożyczono dawne plakaty promujące Polskę na arenie międzynarodowej. W wystawie udział biorą także współcześni projektanci graficzni z Polski i Brazylii, którzy specjalnie na tę wystawę zaprojektowali plakaty promujące obydwa kraje i nawiązujące do swoich historycznych poprzedników. Po stronie polskiej są to: Robert Czajka, Małgorzata Gurowska, Marta Ignerska, Dawid Ryski i Tymek Jezierski, zaś po stronie brazylijskiej: Bruno Porto, Fabio Lopez, Rico Lins, Grande Circular oraz Estudio Mola. 

Na wystawie można będzie również oglądać współczesne produkty użytkowe, z którymi najsilniej kojarzony jest polski oraz brazylijski design. Będą one prezentowane w pięciu kategoriach składających się na podstawę narracji wystawy i oś dialogu pomiędzy projektantami polskimi i brazylijskimi. Każdą z nich reprezentować będą, odpowiednio po stronie polskiej i brazylijskiej, następujące studia oraz projektanci: Vzór i Furf Design (meble), Agnieszka Bar i Jader Almeida (szkło), Alicja Patanowska i Holaria (porcelana), Kosmos Project i Sergio Matos (tradycja), Zieta Prozessdesign i Domingos Tótora (innowacja). Ekspozycji towarzyszyć będą prezentacje multimedialne poszerzające kontekst prezentowanych obiektów i uwzględniające produkty innych projektantów, których twórczość można przypisać do określonego hasła. 

„Przypadkowe spotkania, takie jak to, które było początkiem zorganizowania niniejszej wystawy, pozwalają projektantom z dwóch tak odległych krajów, jak Polska i Brazylia, odkryć obszary wspólnych doświadczeń, dążeń, inicjatyw” – tłumaczy Gabriel Patrocinio, brazylijski kurator wystawy – „Różne historie czy konteksty obu państw nie zabraniają tym grupom wspólnie spojrzeć w metaforyczne «lustro» i dostrzec podobieństw po drugiej stronie”.

Design Dialogue: Poland – Brazil
1–27 listopada 2016
Museu Nacional do Conjunto Cultural da República, Brasilia

Organizatorzy: Culture.pl, The Spirit of Poland 
Kuratorzy wystawy: Magda Kochanowska, Ewa Solarz, Gabriel Patrocinio
Partnerzy: Muzeum Plakatu w Wilanowie, Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Brasilii, Konsulat Rzeczypospolitej Polskiej w Kurytybie 

Więcej informacji: 
www.culture.pl 
www.spiritofpoland.pl 

Organizatorzy:

Culture.pl: promocja polskiego designu na świecie

Zadaniem Culture.pl, flagowej marki Instytutu Adama Mickiewicza, jest promocja Polski i polskiej kultury za granicą. Pod marką Culture.pl prezentujemy wysokiej jakości inicjatywy i wydarzenia z zakresu muzyki, sztuki czy designu. Portal Culture.pl to codziennie aktualizowany serwis informujący o najciekawszych wydarzeniach związanych z polską kulturą na całym świecie. To także największe i najbardziej wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze. Specjalna zakładka poświęcona designowi prezentuje najnowsze trendy we współczesnym polskim designie i najnowsze projekty polskich projektantów.

Zakrojona na szeroką, ogólnoświatową skalę promocja polskiego wzornictwa to jeden z priorytetów operacyjnych Instytutu Adama Mickiewicza. Design służy jako platforma do prezentacji współczesnej polskiej kultury i promocji polskiej kreatywności. Kluczem do sukcesu jest owocna współpraca z renomowanymi partnerami, takimi jak: Ventura Lambrate (Mediolan), London Design Festival, Maison&Objet (Paryż), Paris Design Week, DW! Sao Paulo Design Weekend, Inno Design Tech Expo (Hongkong), Business of Design Week (Hongkong), Istanbul Design Week, International Furniture Fair Singapore, Design Trade Copenhagen, International Contemporary Furniture Fair (Nowy Jork), Wanted Design (Nowy Jork), Stockholm Furniture and Light Fair, What Design Can Do! (Amsterdam), Dutch Design Week (Eindhoven) oraz Wallpaper*. 

The Spirit of Poland
The Spirit of Poland to inicjatywa osób związanych ze środowiskiem designu w Polsce, której celem jest promocja polskiej kultury, wzornictwa oraz przedsiębiorczości na forum międzynarodowym. Przedsięwzięcie promuje polskie marki poprzez wydarzenia branżowe związane z designem, wystawy w muzeach i centrach kultury oraz współpracę z uczelniami. Ważnym elementem pracy zespołu jest networking, szukanie nowych powiązań oraz kontaktów, umożliwiających nawiązywanie relacji biznesowych oraz wymianę kulturalną.

Od 2013 roku zespół The Spirit of Poland skupia się na wystawach na rynku brazylijskim, które organizuje we współpracy z Culture.pl. Do tej pory w ramach projektu odbyły się cztery wystawy, w ramach MADE w trakcie DW! São Paulo Design Weeked, w Muzeum Narodowym w Brasilii oraz w Centro Carioca de Design w Rio de Janeiro. Działania w Brazylii nie ograniczają się tylko do wystaw, ale uzupełniane są analizą rynku pod kątem uwarunkowań handlowych, promocyjnych czy współpracy z lokalną branżą kreatywną. W ramach projektu udało się nawiązać wiele cennych kontaktów branżowych oraz testowo wprowadzić kilka polskich marek na rynek brazylijski.

Dotychczasowe wystawy The Spirit of Poland zorganizowane we współpracy z Culture.pl:
Tokyo Designers Week | 2010
100% Design London | 2011
Tokyo Designers Week | 2011
DW! São Paulo Design Weekend | 2013
DW! São Paulo Design Weekend | 2014
Muzeum Narodowe w Brasilii | 2014
imm cologne | 2015
Centro Carioca de Design w Rio de Janeiro | 2015
Museu de Arte Moderna w Rio de Janeiro | 2016

Kontakt dla prasy:
Magdalena Mich
Rzecznik Prasowa
Instytut Adama Mickiewicza
[email protected]
+48 602 663 570

Opublikowano: 2016.10.17 21:37
Aktualizacja: 2017.02.20 12:51
Autor: Karolina Babij
Wprowadzenie: Karolina Babij