Digital Cultures 2020 spogląda w przyszłość

17 października rusza czwarta edycja Digital Cultures znanego miejsca spotkań twórców cyfrowych i kuratorów ze światowej czołówki. W tym roku wydarzenie pod hasłem „Przyszłości wyobrażone” otwiera się na szerszą publiczność, przybierając nowy format festiwalu online. Choć głównym tematem będą pytania dotyczące tego, co przed nami, przywołane zostaną także dawne wizje przyszłości, jeszcze kilka lat lub miesięcy temu uznawane za nierealne fantazje.

„Wokół tegorocznego tematu Przyszłości wyobrażonych stworzyliśmy szeroki program prezentacji artystycznych i dyskusji. Realizowane obecnie wydarzenia hybrydowe niosą ze sobą szereg socjoekonomicznych barier, którym postanowiliśmy sprostać mówi Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.

Rozumiejąc wyzwania związane ze zdalnym udziałem, kuratorzy przygotowali dziewięciodniowy program, który uwzględnia codzienne zobowiązania czasowe widzów. Od 17 do 25 października, poprzez stronę digitalcultures.pl można uczestniczyć w serii interaktywnych wydarzeń. Od paneli dyskusyjnych, programu filmowego, prezentacji artystów
i sekcji Best of Poland, przez warsztaty i konsultacje indywidualne, aż po kontemplacyjny program audio i wspólne tworzenie „Manifestu przyszłości wyobrażonych”. Digital Cultures oferuje nowe podejście do angażowania widowni w sieci, skupiając się przede wszystkim na interakcji, a nie prezentacji. Umożliwia widzom aktywny udział i rozmaite formy współpracy, wzmacniając poczucie przynależności i wspólnotowości, tak istotnych w tym trudnym czasie.

Zróżnicowany program odzwierciedla także wielość perspektyw w postrzeganiu sztuki i technologii przez zespół kuratorski. Dlatego też Digital Cultures, to nie tylko projekty VR, XR i gry komputerowe, lecz także sztuki wizualne, film, sound art, design oraz kwestie dotyczące społecznych aspektów sztuki cyfrowej, takich jak inkluzywność, reprezentacja kobiet i mniejszości etnicznych.

Kuratorzy zaprosili do udziału w dyskusjach uznanych ekspertów
i artystów m.in. Bretta Gaylora, reżysera filmu Internet wszystkiego, Julię Kaganskiy, założycielkę nowojorskiego NEW INC Ingrid LaFleur, afrofuturystkę, Charlotte Webb, twórczynię kolektywu Feminist Internet, Tima Maughana, autora Infinite Detail, książki roku w gatunku science fiction wg Guardiana. Poprzez aktywny udział publiczność festiwalu – kuratorzy, twórcy, artyści i miłośnicy sztuki cyfrowej – będą mogli podzielić się swoimi oczekiwaniami wobec przyszłości i uzyskać wsparcie w poruszaniu się po przestrzeni wirtualnej, która stała się nieodłączną częścią naszego życia.

 

Organizator: Instytut Adama Mickiewicza

Partner strategiczny: Ministerstwo Cyfryzacji

Partnerzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ambasada Kanady, Ninateka, FINA, British Council Polska, Pin-UP Studio

Główni partnerzy medialni: Magazyn Holo i Creative Applications Network

Partnerzy medialni: Contenporary Lynx, Pixel

www: digitalcultures.pl

Twitter: @DGTLCultures

Wydarzenie na Facebooku: https://fb.me/e/17rkAM8CJ

          

Kontakt dla mediów:

Ewa Szandomirska

[email protected]

+48 692 494 061

 

Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której misją jest budowa
i komunikacja wymiaru kulturalnego marki Polska poprzez aktywny udział w międzynarodowej wymianie kulturalnej. Instytut zrealizował i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach
na 6 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, na Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei. 
W ramach dotychczas zrealizowanych działań Instytut zaprezentował 38 strategicznych programów, które obejrzało 60 milionów widzów. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.