Dwudziestolecie Culture.pl - 51 tysięcy artykułów w ośmiu językach.
Największy portal o polskiej kulturze, Culture.pl https://culture.pl/pl ma już dwadzieścia lat. Z tej okazji redakcja przygotowała specjalne urodzinowe wydanie, a Instytut Adama Mickiewicza podsumowuje dotychczasową działalność wydawanego przez siebie portalu.
Portal Culture.pl to codziennie aktualizowany serwis, informujący o najciekawszych wydarzeniach, związanych z polską kulturą na całym świecie. To cytowane źródło informacji w międzynarodowych mediach.
Powstał w lipcu 2001 r. z inicjatywy utworzonego rok wcześniej Instytut Adama Mickiewicza. W 2004 roku portal zyskał drugą, angielską wersję językową, a w roku 2015 ruszyła wersja rosyjskojęzyczna. Obecnie treści publikowane są w ośmiu językach, m.in. ukraińskim, chińskim, koreańskim i japońskim.
„Culture.pl staranne i konsekwentne buduje internetową bazę wiedzy o współczesnej polskiej kulturze w kraju i za granicą. To często jedno z pierwszych miejsc, w których zagraniczny internauta spotyka się z Polską i jej kulturą. Naszym celem jest zatrzymanie go na dłużej i zainteresowanie. Dlatego tak ważne jest, aby treści nie tylko odpowiadały na stawiane przez niego pytania, ale też były atrakcyjne, przyciągały i intrygowały” – mówi Barbara Krzeska, zastępca dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza.
Na portalu Culture.pl znaleźć można sylwetki artystów, recenzje, eseje, opisy i informacje o instytucjach kultury – łącznie ponad 51 tysięcy artykułów, ale także liczne galerie zdjęć oraz filmy. Dużą popularnością cieszą się przewodniki multimedialne z cyklu „A Foreigner’s Guide to Polish Culture” poświęcone kinu, muzyce elektronicznej, fotografii oraz polskiemu alfabetowi, oraz „Where’s Poland?” – przewodnik po historii Polski pod zaborami.
Słuchaczy przyciągają cykle anglojęzycznych podcastów, m.in. „Stories From The Eastern West” zawierające mało znane opowieści ze Środkowej i Wschodniej Europy, „Unseen Soundwalks: Warsaw Rising ’44” opowiadający o powstańczej Warszawie oraz „Rebel Spirits. The Story of Polish Jazz”, którego premiera miała miejsce w czerwcu 2021 roku. Podcasty dostępne są na portalu Culture.pl i w najważniejszych serwisach streamingowych o światowym zasięgu.
„Mamy ten komfort, że nie jesteśmy serwisem newsowym. To, co się dzieje tu i teraz, bywa dla nas inspiracją do tworzenia kolejnych wydań. Staramy się jednak, by punkt widzenia nasz i naszych czytelników był szerszy i możliwie uniwersalny. Dzięki temu, mimo formuły internetowego tygodnika, Culture.pl to również baza wiedzy odwiedzana przez miliony użytkowników” – mówi Marcin Pieszczyk, redaktor naczelny Culture.pl.
Liczba czytelników Culture.pl stale rośnie. W 2020 roku portal odwiedziło 8,6 mln użytkowników, a tylko w pierwszej połowie 2021 r. było ich już 5,5 mln. Łączna liczba odsłon w I półroczu wyniosła prawie 9,5 mln.
Niemal połowa użytkowników odwiedza Culture.pl z zagranicy i wybiera obcojęzyczne wersje językowe. W 2020 roku wśród użytkowników z zagranicy największą grupę stanowili internauci z USA (965 tysięcy), Rosji (572 tysiące) i Ukrainy (508 tysięcy).
Portal Culture.pl tworzy kilkadziesiąt osób, pracowników i współpracowników Instytutu Adama Mickiewicza. To autorzy, redaktorzy, tłumacze, fotoedytorzy, webmasterzy
i specjaliści odpowiedzialni za media społecznościowe. Wśród nich są redaktorzy m.in. z USA, Rosji, Ukrainy, Armenii, Nowej Zelandii i Japonii. Z okazji dwudziestolecia podzielili się oni z czytelnikami osobistymi odczuciami na temat tego, co najbardziej lubią w polskiej kulturze. W specjalnym urodzinowym wydaniu znalazło się również podsumowanie historii portalu oraz zapowiedź konkursu dla czytelników, w którym będą mogli się oni wykazać wiedzą o polskiej kulturze.
Urodzinowe wydanie Culture.pl dostępne jest od 8 lipca. Obchody dwudziestolecia portalu potrwają do końca sierpnia.
Kontakt dla mediów:
Ewa Szandomirska
+48 692 494 061
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której celem jest budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie. Instytut współpracuje
z partnerami zagranicznymi i inicjuje międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu
z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Instytut zrealizował
i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach na 6 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, na Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei. W ramach dotychczas zrealizowanych działań Instytut zaprezentował 38 strategicznych programów, które obejrzało 60 milionów widzów. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.