Już 16 kwietnia 2025 otwarta zostanie pierwsza solowa wystawa Sainera (Przemysława Blejzyka) w Austrii – „Kolorganism”. Prace łączące malarstwo z cyfrową sztuką generatywną zaprezentowane będą w wiedeńskim Künstlerhaus. To kolejne wydarzenie organizowane przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach zagranicznego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie UE.
„Kolorganism” – Harmonia form i kolorów
Przemysław Blejzyk (Sainer) przekracza tradycyjne pojęcia kompozycji i przestrzeni, traktuje swoje dzieła jako elementy większej układanki, w której widz staje się centralnym punktem. Zanurzony w kalejdoskopie form i kolorów odbiorca porusza się po ekspozycji prowadzony przez kolor – głównego narratora i spoiwo całej wystawy. Barwy tworzą dynamiczne pętle kompozycyjne, prowadząc wzrok obserwatorów między dziełami, a ich relacje budują skomplikowaną siatkę wizualnych powiązań, czyli tytułowy Kolorganism. Całość ekspozycji jest unikalną próbą ukazania sztuki jako żywego i pulsującego organizmu. W tym artystycznym ekosystemie żaden obraz nie funkcjonuje w izolacji – każdy współistnieje z innymi, tworząc złożoną, harmonijną całość.
Prace Sainera nie dają się zamknąć w ustalonych granicach artystycznego medium. Łącząc malarstwo i cyfrową sztukę generatywną, artysta tworzy wieloelementowe struktury, które zacierają różnice między statycznym a dynamicznym, analogowym a cyfrowym. Przenikanie się tych światów tworzy wrażenie nieustannego ruchu i zmienności. Blejzyk bada w ten sposób związek między formą a czasem, eksplorując, jak statyczne dzieło może ewoluować na oczach widza.
Badawcze zaplecze artystycznej praktyki Sainera
Przemysław Blejzyk (Sainer) jest absolwentem Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Ważnym elementem jego praktyki artystycznej jest studiowanie i rozwijanie procesów formalnych występujących w malarstwie, muralach i sztuce cyfrowej. Artysta bada mechanizmy przedstawień natury i krajobrazu, aby tworzyć wieloelementowe kompozycje, które poszukują nowych sposobów przedstawiania rzeczywistości w sztukach wizualnych.
Blejzyk proponuje współczesną interpretację fundamentalnych koncepcji widzenia i percepcji, rozwijanych przez Władysława Strzemińskiego i Wasyla Kandyńskiego. Czerpie z ich teoretycznych rozważań oraz praktyki artystycznej, eksplorując kolor i formę jako autonomiczne środki wyrazu oraz badając relację między sztuką a jej ewoluującym postrzeganiem przez widza.
Kandyński wprowadził ideę sztuki jako języka czystej ekspresji. Formę, linię, punkt i kolor postrzegał jako niezależne byty zdolne do budowania abstrakcyjnej harmonii. Blejzyk rozwija tę koncepcję, eksplorując formalne aspekty malarstwa. Barwy w jego pracach pulsują, przenikają się i wzajemnie wzmacniają, tworząc dynamiczne, wielopoziomowe struktury wizualne.
Strzemiński, badając historyczną ewolucję widzenia, dostrzegał, że sposób percepcji zmienia się wraz z postępem cywilizacyjnym, technologicznym i kulturowym. Blejzyk podejmuje tę refleksję, analizując współczesne doświadczenie wizualne w czasach, gdy na co dzień otaczają nas ekrany, duża liczba obrazów i cyfrowe media. Poszukuje języka malarskiego, który nie tylko odniesie się do tej nowej rzeczywistości, ale także wejdzie z nią w dialog, redefiniując relację między tradycyjną materią malarską a współczesnymi środkami wyrazu.
Wystawa „Kolorganism” w Künstlerhaus w Wiedniu będzie dostępna dla zwiedzających do 27 kwietnia 2025. Jej kuratorką jest Agata Abramowicz. Ekspozycja zorganizowana została we współpracy z Künstlerhaus w Wiedniu, Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz Ambasadą Rzeczpospolitej Polskiej i Instytutem Polskim w Wiedniu.
Sztuki wizualne i performatywne w zagranicznym programie kulturalnym Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025
Wystawa „Kolorganism” Sainera (Przemysława Blejzyka) jest częścią zagranicznego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025. Program, organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza pod hasłem „Culture Sparks Unity”, ma na celu promowanie idei solidarności i międzynarodowej współpracy. Prezentuje najciekawsze zjawiska współczesnej polskiej sceny artystycznej, na pierwszym planie stawiając nowe pokolenie. Co jeszcze w dziedzinie sztuk wizualnych wydarzy się do końca czerwca w ramach programu?
- 14 marca – 29 czerwca 2025: (PROGRAM TOWARZYSZĄCY) Wystawa Familiar Strangers, kuratorka: Joanna Warsza (Centrum Sztuk Pięknych Bozar, Bruksela)
- 27 marca – 25 kwietnia 2025: Wystawa Lii Dostlievy The Book of Long Objects w Instytucie Polskim w Budapeszcie (wydarzenie towarzyszące wystawie European Kinship, Eastern European Perspectives w Robert Capa Contemporary Photography Center)
- 27 – 29 marca 2025: Weekend Ekspercki (Expert’s Weekend) w Budapeszcie (wydarzenie towarzyszące wystawie European Kinship, Eastern European Perspectives w Robert Capa Contemporary Photography Center)
- 2-5, 8-10 kwietnia: Spektakl choreograficzny Wojciecha Grudzińskiego „Teach Me Not” (Zodiak – Center for New Dance, Helsinki).
- 4 - 5 kwietnia: Mapping Krzysztofa Wodiczko w ramach cyklu “Fotografia – więcej niż rzeczywistość. Sztuka obrazowania” (Festiwal w Lille).
- 25 – 27 kwietnia 2025: Unending love, or love dies, on repeat like it’s endless, chor. Alex Baczyński-Jenkins w ramach cyklu Wybrane polskie spektakle na europejskich festiwalach teatralnych (Réplika Teatro | Centro Internacional de Creación, Madryt)
- 9 maja – 30 czerwca 2025: Prezentacja pracy Małgorzaty Mirgi-Tas (Królewskie Muzeum Sztuki i Historii, Bruksela)
- 14 – 16 maja 2025: Spektakl choreograficzny “Malign Junction (Goodbye, Berlin)” Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa na belgijskim Kunstenfestivaldesarts w ramach cyklu “Wybrane polskie spektakle na europejskich scenach i festiwalach teatralnych” (Kunstenfestivaldesarts, Bruksela)
- 23-25 maja: Konferencja Identity Crisis Network (Online, Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu, Chorwacja)
Szczegółowe informacje na temat całości zagranicznego programu kulturalnego polskiej Prezydencji można znaleźć na stronie: https://poland2025eu.culture.pl/.
Instytut Adama Mickiewicza (IAM) łączy polską kulturę z ludźmi na całym świecie. Jako instytucja państwowa tworzy trwałe zainteresowanie polską kulturą i sztuką, wzmacniając obecność polskich artystek i artystów na globalnej scenie. Inicjuje innowacyjne projekty, wspiera międzynarodową współpracę oraz wymianę kulturalną. Promuje twórczość zarówno uznanych jak i obiecujących twórców, ukazując różnorodność i bogactwo naszej kultury. Instytut Adama Mickiewicza prowadzi także portal Culture.pl, stanowiący wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze. Więcej informacji: www.iam.pl.
Kontakt dla mediów:
Justyna Laskowska
e-mail: [email protected]
tel.: +48 729 611 367