„Petrus Wilhelmi de Grudencz. Fifteenth-century music from Central Europe”, Ensemble La Morra.
„Salve festa dies: L’éclat de la musique sacrée au temps de la dynastie Vasa”, Les Traversées Baroques.
Cykl tworzą projekty fonograficzne przygotowane dzięki współpracy Instytutu z zagranicznymi wytwórniami oraz muzykami specjalizującymi się w wykonawstwie historycznym. Projekty są ważnym elementem pracy Instytut Adama Mickiewicza służącej przywracaniu dawnego repertuaru muzycznego tworzonego na ziemiach polskich i wprowadzaniu go do międzynarodowego obiegu dzięki inspirowaniu i wspieraniu wykonań tej muzyki przez czołowe europejskie zespoły np: The Sixteen, La Morra czy Les Traversées Baroques.
W ciągu czterech lat w ramach programu ukazało się 10 płyt. Prezentują one nie tylko utwory kompozytorów polskich, ale również mistrzów tworzących na dworach polskich, co daje pełny obraz muzyki powstającej na ziemiach polskich od XV do XVIII wieku.
Po sukcesie serii regularnie wydawanych od 2013 roku we współpracy z wytwórnią Coro i zespołem The Sixteen oraz Les Traversées Baroques, Instytut prezentuje dwa premierowe projekty fonograficzne.
Pierwszy to „Petrus Wilhelmi de Grudencz. Fifteenth-century music from Central Europe” znakomitej szwajcarskiej formacji La Morra. Jest to najnowszy projekt fonograficzny zespołu, skonstruowany wokół osoby i twórczości Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 – po 1452), poety, kompozytora i kapłana związanego z Akademią Krakowską i dworem cesarza Fryderyka III. Twórczość Piotra rozsiana jest po całej Europie Środkowej (świadcząc o jego licznych podróżach) i skupia jak w soczewce muzyczne tendencje tego obszaru geograficznego: z jednej strony postępowe trendy muzyczne, z drugiej – zachowawczy styl kompozytorski głębiej zakorzeniony w tym regionie. O niezwykłej żywotności twórczości Piotra w Europie Środkowej świadczy fakt, że znana była tu jeszcze w połowie XVII wieku. La Morra prezentuje sylwetkę artystyczną Piotra w szerszym kontekście środkowoeuropejskiej kultury muzycznej, sięgając nie tylko po porównanie z Mikołajem z Radomia, lecz także po współczesną im twórczość mniej znanych lub anonimowych kompozytorów, dokonując przy tym zaskakujących odkryć repertuarowych.
Drugi premierowy projekt fonograficzny to boks płytowy „Salve festa dies: L’éclat de la musique sacrée au temps de la dynastie Vasa”. Zebrany w nim materiał muzyczny, w wykonaniu Les Traversées Baroques pod kierunkiem Etienne’a Meyera i Judith Pacquier, prezentuje splendor muzyki sakralnej w Polsce za czasów dynastii Wazów. Album wydany we współpracy z wytwórnią płytową K617 - Chemins du Baroque tworzą cztery płyty. Trzy pierwsze to znane, wydane wcześniej płyty monograficzne, poświęcone poszczególnym kompozytorom: „Virgo prudentissima” (Marcin Mielczewski); „Ortus de Polonia” (Mikołaj Zieleński) i „Kaspar Förster, un novateur à Gdańsk”. Czwarta, premierowa płyta, „Vari concerti sacri” jest wyborem utworów wokalnych i instrumentalnych skomponowanych w okresie panowania Wazów w Polsce przez m.in. Mikołaja Zieleńskiego, Adama Jarzębskiego, Marcina Wronowicza, Franciszka Liliusa i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Boks tworzy unikalną na skalę europejską antologię muzyki polskiej XVII wieku. Wydanie, którego wyszukaną oprawę graficzną zaprojektował Grzegorz Laszuk, zawiera obok płyt książeczkę z esejem prof. Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej, wybitnej ekspertki w dziedzinie muzyki baroku, oraz teksty utworów wokalnych w języku oryginału i tłumaczeniach.
W listopadzie 2016 roku The Sixteen pod kierunkiem Eamonna Dougana zarejestrowało materiał na płytę poświęconą twórczości Marcina Mielczewskiego. Płyta, której wydanie planowane jest w drugiej połowie 2017 roku, będzie piątym krążkiem w tzw. „polskiej serii” wydawanej dzięki współpracy Instytutu z wytwórnią Coro. Cykl rozpoczęła w 2013 roku płyta z muzyką Bartłomieja Pękiela, pierwszego polskiego maestro di capella na dworze Wazów. Na kolejnych trzech płytach znalazły się utwory Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego oraz włoskich mistrzów tworzących na dworze Zygmunta III Wazy, takich jak Luca Marenzio, Asprilio Pacelli, Vincenzo Bertolusi, Giovanni Francesco Anerio.
Koncert zespołu La Morra oraz konferencja promująca premierowe płyty przygotowane zostały we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie.
Program koncertu „Piotr Wilhelmi i jego Europa”
Ensemble LA MORRA
Doron Schleifer, Ivo Haun de Oliveira, Giacomo Schiavo, Sebastián León śpiew
Corina Marti flety proste i clavisimbalum
Michal Gondko lutnia
Anna Danilevskaia fidel
Więcej informacji: www.culture.pl
Kontakt dla mediów:
Magdalena Mich
Rzecznik Prasowy
Instytut Adama Mickiewicza
+48 602 663 570
Zadaniem Culture.pl, flagowej marki Instytutu Adama Mickiewicza, jest promocja Polski i polskiej kultury zagranicą. Pod marką Culture.pl prezentujemy wysokiej jakości inicjatywy i wydarzenia z zakresu muzyki, sztuki czy designu. Portal Culture.pl to codziennie aktualizowany serwis informujący o najciekawszych wydarzeniach związanych z polską kulturą na całym świecie. To także największe i najbardziej wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze.