Nowa instalacja Alicji Patanowskiej i wystawa współczesnego polskiego plakatu w V&A Museum na London Design Festival 2025

Od 13 września 2025 r. w Victoria and Albert Museum w Londynie — największym muzeum sztuki użytkowej, rzemiosła i designu — zobaczyć będzie można dwa polskie projekty: ceramiczną instalację „The Ripple Effect” autorstwa Alicji Patanowskiej oraz przegląd współczesnej polskiej sztuki plakatu „Polish Posters Now! Polski plakat dziś!” z pracami Oli Jasionowskiej, Patrycji Longawy, Kai Renkas i Mai Wolnej. Obie prezentacje wpisują się w program London Design Festival, jednego z najważniejszych światowych wydarzeń poświęconych wzornictwu. 

Udział polskich artystek w London Design Festival jest częścią trwającego właśnie UK/Poland Season 2025, współorganizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza, British Council i Instytut Kultury Polskiej w Londynie przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. 

„The Ripple Effect” – ceramiczna instalacja Alicji Patanowskiej zaprojektowana dla Victoria and Albert Museum częścią London Design Festival 

London Design Festival to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie designu, które od 22 lat co roku odbywa się w Londynie i przyciąga międzynarodową publiczność i projektantów: praktyków, sprzedawców, edukatorów. Festiwal odgrywa kluczową rolę w rozwoju branży designu jako jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych wzornictwu na świecie. 

Alicja Patanowska, której ostatnia instalacja „We are the Weather” prezentowana była w atrium budynku Justus Lipsius w Brukseli w ramach zagranicznego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie UE, wraca z nowym projektem dla V&A.  Artystka stawia w nim pytanie o konsekwencje codziennej konsumpcji i długofalowy wpływ eksploatacji zasobów naturalnych na środowisko i relacje społeczne. 

Instalacja w formie siedziska, którą Patanowska zaprojektowała z myślą o ogrodzie w V&A Museum, usytuowana zostanie na krawędzi sadzawki i wyposażona w fontannę. Praca przybliża korzystających z niej odbiorców do żywiołu wody i zachęca do refleksji nad naszym kontrowersyjnym związkiem z zasobami naturalnymi. Materiały wykorzystane do stworzenia instalacji pochodzą z jednego z największych złóż odpadów górniczych w Europie w Żelaznym Moście w południowo-zachodniej Polsce. 2000 ręcznie wykonanych płytek ceramicznych, z których osiem pokrytych jest miedzią, wizualizuje złożoną relację między wydobytymi odpadami a materiałem nadającym się do użycia w górnictwie. 

Projekt został zainicjowany przez kuratorkę V&A Museum, Carrie Chan, która zajmuje się programem sztuki współczesnej oraz projektami artystycznymi mającymi na celu ożywienie przestrzeni muzeum. Instalacja „The Ripple Effect” będzie dostępna dla gości V&A Museum w John Madejski Garden od 13 września 2025 do 19 października 2025.  

Partnerem prezentacji projektu Alicji Patanowskiej w V&A Museum jest Instytut Kultury Polskiej w Londynie.  

Polish Posters Now! Polski Plakat Dziś! – cztery głosy znakomitych graficzek na London Design Festival 

Wystawa „Polish Posters Now! Polski Plakat Dziś!” zaprezentuje uczestnikom London Design Festival jedne z najciekawszych prac współczesnej polskiej sztuki plakatowej, autorstwa Oli Jasionowskiej, Patrycji Longawy, Kai Renkas i Mai Wolnej. W przestrzeni Victoria and Albert Museum pojawi się 16 prac artystek, których wyboru dokonał Zorian Clayton – kurator prac graficznych z Victoria and Albert Museum specjalizujący się w grafikach, plakatach i papierowych efemerach z XIX i XX wieku. Wystawa nie tylko zapozna londyńską widownię z najnowszymi kierunkami rozwoju polskiego plakatu, ale także pokaże, jak ważne miejsce na europejskiej scenie artystycznej zajmuje, kontynuując tradycję Polskiej Szkoły Plakatu znanej ze swojego lapidarnego stylu, oszczędności formy i siły przekazu.  

Prace graficzek reprezentować będą szeroki wachlarz kierunków i nurtów obecnych we współczesnej sztuce plakatowej. Cztery plakaty Oli Jasionowskiej wybrane zostały spośród kilkudziesięciu stworzonych przez nią jako dyrektorki artystycznej Miasta Stołecznego Warszawy. Artystka w swoich pracach sięga po różne tematy: od najbardziej palących problemów społecznych, po reklamę parków, festiwali i lokalizacji z Polsce, a jej styl przywodzi na myśl tzw. „złoty wiek” plakatów podróżniczych w stylu art déco. Jej najbardziej rozpoznawalną pracą stał się czerwony symbol błyskawicy towarzyszący kampanii wizualnej Strajku Kobiet.  

Patrycja Longawa to zdobywczyni ponad 120 nagród na światowych biennale plakatu, a także profesorka projektowania graficznego w Rzeszowie. Artystka pracuje głównie cyfrowo i stworzyła wiele plakatów promujących polskie sklepy z plakatami i wystawy. W jej projektach można dostrzec wpływ Huberta Hilschera (1924–1999) i jego fantazyjnych plakatów cyrkowych z początku lat 70. XX wieku, jak chociażby na grafice balansującego lwa dla Galerii Plakatu Dydo. 

Kaja Renkas kontynuuje surrealistyczne trendy silnie obecne w polskiej szkole plakatu XX wieku, a także nawiązuje do Maxa Ernsta, łącząc ze sobą obrazy anatomiczne, zoologiczne i mechaniczne z antykwarycznych ksiąg. Artystka twierdzi jednak, że nie inspiruje się bezpośrednio żadnym artystą ani ruchem, a raczej przemysłowymi krajobrazami Śląska, gdzie się urodziła i obecnie wykłada na Uniwersytecie Śląskim w Katedrze Projektowania Przestrzeni Wirtualnej i Gier Wideo.  

Jaskrawe portrety Mai Wolnej są częścią serii przedstawiającej ikony kultury z różnych dziedzin sztuki. Kreśląc podobizny kilkoma śmiałymi pociągnięciami czarną farbą, Wolna opisuje plakaty jako „skróty myślowe” – muszą być łatwe do szybkiego czytania i wyróżniać się w zgiełku miejskiego krajobrazu. Wolna jest profesorką grafiki, kształcącą kolejne pokolenie projektantów w Poznaniu. 

UK/Poland Season 2025 

UK/Poland Season 2025 to program kulturalny o bezprecedensowej skali, obejmujący kilkadziesiąt wydarzeń w wielu miastach Polski i Wielkiej Brytanii. Sezon, który potrwa do listopada 2025 roku, otwiera nowy rozdział współpracy, ożywiając dialog kulturalny i wzmacniając istniejące relacje. Dla mieszkańców i mieszkanek obu państw to niepowtarzalna okazja do poznania najciekawszych zjawisk na scenach artystycznych obu krajów – od filmu, przez teatr i sztuki wizualne, po design i muzykę. Wydarzenia w Polsce organizowane są przez British Council, a w Wielkiej Brytanii – przez Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Kultury Polskiej i British Council. Organizację Sezonu w Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wsparło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych w Polsce.  

W ramach sezonu odbywają się jeszcze inne projekty wystawiennicze: 

  • 13 września – 8 listopada 2025 – wystawa „Nadzieja Radykalna”. Wystawa prac z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku w Golden Thread Gallery. 
  • 2 października 2025 – otwarcie wystawy polskiej fotografii w Belfast Exposed Gallery jako część Belfast International Arts Festival. 
  • 9 października 2025 – otwarcie wystawy „Zofia Rydet: Sociological Record” w Photographers’ Gallery London.  
  • 31 października – 28 listopada 2025 – wystawa „Świadomość planetarna. Ekosystemy troski” w School of Digital Arts w Manchesterze.  

 

Kontakt dla mediów: 

Klaudia Gniady 
[email protected]  
tel. +48 609 092 949 

 

Instytut Adama Mickiewicza (IAM) łączy polską kulturę z ludźmi na całym świecie. Jako instytucja państwowa tworzy trwałe zainteresowanie polską kulturą i sztuką, wzmacniając obecność polskich artystek i artystów na globalnej scenie. Inicjuje innowacyjne projekty, wspiera międzynarodową współpracę oraz wymianę kulturalną. Promuje twórczość zarówno uznanych jak i obiecujących twórców, ukazując różnorodność i bogactwo naszej kultury. Instytut Adama Mickiewicza prowadzi także portal Culture.pl, stanowiący wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze. Więcej informacji: www.iam.pl

Instytut Kultury Polskiej w Londynie zajmuje się promocją polskiej kultury i dziedzictwa w Wielkiej Brytanii oraz inicjuje współpracę z instytucjami kulturalnymi i akademickimi obu krajów. Dzięki budowaniu relacji, udostępnianiu zasobów oraz wsparciu finansowemu, skutecznie prezentuje brytyjskiej publiczności najlepsze przykłady polskiej sztuki, filmu, teatru, muzyki, literatury, nauki i dziedzictwa narodowego. 

British Council jest organizacją reprezentującą Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej. Wspiera pokój i dobrobyt, budując więzi, zrozumienie i zaufanie między ludźmi w Wielkiej Brytanii i krajach na całym świecie. Prowadzi aktywność w dziedzinach kultury, sztuki, edukacji i nauczania języka angielskiego.  Działa w ponad 200 krajach i terytoriach, będąc stacjonarnie w przeszło 100 z nich. W latach 2022–2023 British Council dotarło do 600 milionów osób. 

img 3 img 2 img 1

Czytaj więcej o polskiej kulturze

Culture.pl to największe i najbardziej wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze, prowadzone przez IAM. Dostarczamy rzetelnych informacji o najważniejszych zjawiskach i trendach w kulturze oraz o wydarzeniach organizowanych w Polsce i za granicą. Znajdziesz tu sylwetki artystek i artystów, recenzje, eseje oraz eksperckie analizy, które ukazują bogactwo polskiej sztuki. Publikujemy w ośmiu językach, przybliżając polski wkład w światową kulturę i dziedzictwo humanistyczne.

Wejdź na culture.pl