Czy muzyce potrzebny jest parytet? Zapewne nie, broni się sama. Ale przecież warto dostrzec i podkreślić artystyczne przewagi znakomitych kompozytorek współczesnych i ich wybitnych poprzedniczek – kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty. Tę potrzebę dostrzegła wytwórnia ANAKLASIS, która 29 stycznia wypuszcza do sprzedaży krążek POLISH HEROINES OF MUSIC z muzyką orkiestrową Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel.
Najnowszy album zasilający serię SOUNDS jest owocem współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Instytutem Adama Mickiewicza, który promując polską kulturę za granicą podjął się stworzenia i upowszechnienia nowego kanonu utworów polskich kompozytorek. Trzecią stroną w projekcie jest francuska Orchestre Pasdeloup, która podjęła się nagrania czterech utworów znakomitych polskich twórczyń. Orkiestrę poprowadziła – jakże by inaczej – Marzena Diakun, dyrygentka o nieprzeciętnym talencie.
„To dla mnie bardzo ważne, że Orchestre Pasdeloup i jej szefowa, Marianne Rivière, są otwarci na projekt obejmujący mało znane utwory polskich kompozytorek oraz na muzykę współczesną. Cieszę się, że mogę być częścią tego przedsięwzięcia”, podkreśla Marzena Diakun. „Ten niesamowity projekt to spotkanie Polski i Francji, artystów tych obu krajów”.
Elżbieta Sikora w zarejestrowanej na krążku Sonosphère V. Wanda Landowska łączy akustyczną tradycję z elektryczną nowoczesnością. Nie można przejść obojętnie obok kunsztu francuskiego gitarzysty jazzowego Misji Fitzgeralda Michela, który w swoim wirtuozowskim solo na gitarze elektrycznej wydobył założoną w utworze przez kompozytorkę nerwowość i barwę brzmienia gry Jimiego Hendrixa. Metafizycznego transu i muzycznego surrealizmu można dotknąć słuchając Aisthetikos Hanny Kulenty w interpretacji znakomitych solistów: saksofonisty Bartłomieja Dusia i pianistki Magdaleny Duś, którzy niespełna rok temu prawykonali utwór w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Contradizione jest klasykiem Grażyny Bacewicz, wybitnej kompozytorki, wirtuozki skrzypiec, a także biegłej pianistki i pisarki. In the Shade of an Unshed Tear Agaty Zubel to próba zmierzenia się z możliwościami orkiestry Beethovenowskiej we współczesności. Wydanie utworu w ramach ANAKLASIS będzie jego płytową premierą.
Album POLISH HEROINES OF MUSIC ukazuje się w serii SOUNDS, w której kluczowy jest nie tylko repertuar, również jego interpretacja. Obok świetnych solistów kluczową rolę gra tu Orchestre Pasdeloup, najstarsza nieprzerwanie działająca orkiestra francuska, założona w 1861 roku. Jej dyrektorem jest Marianne Rivière, która pozostaje jedyną kobietą stojącą na czele orkiestry we Francji. Dzięki współpracy z nietuzinkowymi artystami płyta POLISH HEROINES OF MUSIC prezentuje nie tylko najciekawsze zjawiska związane z muzyką współczesną, ale też uwodzi błyskotliwością kobiet działających w branży muzycznej.
Płyta od 29 stycznia dostępna będzie w stacjonarnej księgarni PWM, na pwm.com.pl, swiatksiazki.pl, a także w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik!
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022. Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Mitrovič
+48 601 800 268
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której celem jest budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie. Instytut współpracuje z partnerami zagranicznymi i inicjuje międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Instytut zrealizował i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach na 6 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, na Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei. W ramach dotychczas zrealizowanych działań Instytut zaprezentował 38 strategicznych programów, które obejrzało 60 milionów widzów. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.