Informacja prasowa, 12.07.2022.
Polska instalacja „Greenhouse Silent Disco” na Triennale w Mediolanie
Podczas 23. Triennale Sztuk Dekoracyjnych i Architektury Współczesnej w Mediolanie Instytut Adama Mickiewicza oraz Muzeum Architektury we Wrocławiu zaprezentują instalację „Greenhouse Silent Disco”. Będzie można oglądać ją od 15 lipca do 11 grudnia.
Triennale w Mediolanie – jedno z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych designowi i architekturze – za hasło przewodnie w tym roku przyjęło sentencję: „Unknown Unknowns. An Introduction to Mysteries”. Jego główną ideą jest otwarcie dyskusji o wyzwaniach związanych z przyszłością naszej planety oraz namysł nad tym, co wciąż pozostaje niewiadomą we współczesnym świecie.
Kuratorowana przez Małgorzatę Devosges-Cuber i Michała Dudę wystawa „Greenhouse Silent Disco” wpisuje się w hasło przewodnie Triennale poprzez odwołania do romantycznych koncepcji zmysłowego, cielesnego doświadczania przyrody i współodczuwania z nią. Projekt został zainspirowany badaniami realizowanymi przez wybitnego fizjologa roślin profesora Hazema Kalajiego z Wydziału Rolnictwa i Biologii SGGW w Warszawie, który opracował metodę umożliwiającą monitorowanie kondycji poszczególnych roślin i całych ekosystemów.
Instalacja, zaprojektowana przez Barbarę Nawrocką i Dominikę Wilczyńską (Miastopracownia), przyjmuje formę wypełnionej roślinami szklarni, która umożliwi bezpośredni kontakt ludzi i roślin. Została ona wyposażona w cyfrowe sensory połączone z systemami komputerowymi, które będą na bieżąco śledzić i rejestrować to wszystko, co „mówią” rośliny, czyli jak reagują na określone potrzeby i zmienne, np. obecność człowieka czy zmieniające się warunki atmosferyczne na zewnątrz. „Mowę” roślin będzie można zrozumieć za pomocą zmieniających się kolorów świateł LED, a także dźwięków, na które będą ją przekładać systemy komputerowe.
„Szklarnia przyszłości to dyskoteka. Światła LED zmieniają się na niebieskie, czerwone i białe w zależności od potrzeb: na przykład, gdy na zewnątrz szklarni jest pochmurno lub deszczowo” – wyjaśnia profesor Hazem Kalaji.
Koncepcja reaktywacji romantycznego podejścia do natury wpisuje się w trwający obecnie Rok Romantyzmu Polskiego.
„W romantyzmie natura traci swą ilustracyjną funkcję, zamieniając się w narzędzie poznania. Człowiek staje się częścią natury, a sama natura jest drogą do poznania świata. Romantycy wierzyli, że tylko w naturze człowiek może być naprawdę sobą. Wychodzimy więc od pytania, czy można projektować tak, żeby wiedzę czerpać od roślin. I okazuję się, że można” – przekonuje Michał Duda, zastępca dyrektora ds. programowych Muzeum Architektury we Wrocławiu.
Kuratorami ekspozycji są: Małgorzata Devosges-Cuber i Michał Duda – autorzy licznych wystaw i publikacji poświęconych projektowaniu i architekturze, m. in. „Trzy początki, 1918/1945/1989”. Architekturę wystawy zaprojektowały Barbara Nawrocka i Dominika Wilczyńska, tworzące duet Miastopracownia. Twórcą koncepcji naukowej jest prof. Hazem Kalaji z Wydziału Rolnictwa i Biologii SGGW w Warszawie. Wizualną identyfikację graficzną polskiego pawilonu, we współpracy z Magdaleną Heliasz, przygotowała Nicola Cholewa.
Instalacja powstała z inicjatywy Instytutu Adama Mickiewicza we współpracy z Muzeum Architektury we Wrocławiu. Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Muzeum Architektury we Wrocławiu to jedyna w Polsce i jedna z najstarszych na świecie instytucja muzealna dedykowana w całości architekturze. Opierając się na bogatych zbiorach i działalności badawczej, muzeum realizuje programy i wydarzenia eksplorujące tematykę szeroko rozumianego projektowania, historii architektury i jej znaczenia w zmieniającej się współczesności. Przygotowuje wystawy i publikacje poświęcone architekturze dawnej i współczesnej oraz jej powiązaniom z innymi dziedzinami twórczości i aktywności społecznej.
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, utworzoną w 2000 roku. Cel Instytutu – budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie, realizowany jest we współpracy z partnerami zagranicznymi i poprzez międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Do 2022 roku Instytut zrealizował projekty w ponad 70 krajach na 6 kontynentach. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Kontakt dla mediów
Marta Sadurska