Wiadomość do odczytania za 10 tysięcy lat

„Messages To A Post-Human Earth” to interaktywny projekt inspirowany koncepcją Stanisława Lema zakodowania informacji o składowaniu niebezpiecznych odpadów nuklearnych w DNA roślin. Wydarzenie jest efektem współpracy Instytutu Adama Mickiewicza z brytyjskim studiem Anagram. Jego premiera odbędzie się w Krakowie 8 października, podczas Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab a następnie prezentowany będzie w Londynie i Amsterdamie.

W setną rocznicę urodzin Stanisława Lema Instytut Adama Mickiewicza zwraca uwagę na aktualność stawianych przez pisarza pytań, prezentując projekty związane z jego twórczością w Polsce i za granicą.

„Messages To A Post Human Earth” jest wielozmysłową podróżą przez Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego z elementami rozszerzonej rzeczywistości. Podczas festiwalu Patchlab w Krakowie, od 8 do 10 października, polska publiczność, jako pierwsza na świecie będzie mogła wziąć udział w tej niezwykłej, immersyjnej podróży. Jeszcze w tym samym miesiącu projekt będzie pokazywany w Londynie w Orleans House Gallery, a następnie podczas festiwalu IDFA w Amsterdamie.

„Obchody Roku Stanisława Lema skłaniają nas do rozważań nie tylko na temat najnowszych technologii i ich wpływu na społeczeństwo, ale też nad naszą relacją z naturą. Projekt Messages To A Post Human Earth skłania do refleksji, na ile rozumiemy świat roślin i dostrzegamy to, co mają nam do przekazania” – mówi Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.

Inspiracją dla projektu była odpowiedź Stanisława Lema na wątpliwości  amerykańskiej agencji Human Interference Task Force zajmującej się oznakowaniem składowisk odpadów radioaktywnych. W latach osiemdziesiątych XX wieku naukowcy i badacze głowili się nad tym, jak wysłać wiadomość
w przyszłość i ostrzegać przed niebezpiecznymi składowiskami odpadów.

Lemowski koncept wysyłania wiadomości do przyszłości przy pomocy DNA roślin zainspirował wyobraźnię dwóch brytyjskich artystek - May Abdalla i Amy Rose, współtworzących Anagram – wielokrotnie nagradzane na świecie studio kreatywne, specjalizujące się w doświadczeniach immersyjnych. Przy projekcie twórczynie współpracowały również z prof. Moniką Gagliano, ewolucyjną ekolożką i profesor w Biological Intelligence Lab, na Southern Cross University w Australii, specjalizującą się w badaniach na temat możliwościach komunikacyjnych roślin.

„Naszym celem było stworzenie doświadczenia, w którym można byłoby poczuć się widzianym przez naszych towarzyszy prowadzących proces fotosyntezy, w którym połączenie pomiędzy nami a nimi byłoby przez chwilę namacalne” – tłumaczy May Abdalla ze studia Anagram.

Więcej informacji o wydarzeniu na stronie festiwalu: https://patchlab.pl/program/messages-to-a-post-human-earth/

Projekt przeznaczony jest do odbioru w parach i trwa ok. 45 minut.

 

Anagram to wielokrotnie nagradzane studio kreatywne specjalizujące się w prowokującym do myślenia interaktywnym storytellingu i projektowaniu doświadczeń immersyjnych. Od skrupulatnie zaprojektowanych scenografii teatralnych, przez starożytne budynki, po projekty na zewnątrz wśród dzikiej roślinności – każdy projekt łączy odbiorców z miejscem.

Laureaci nagrody Grand Jury Prize za najlepszą pracę VR na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2021, Tribeca Film Festival Storyscapes 2015, nagrody Sandbox Immersive Art 2019, uczestnicy Best VR 2019 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Wymienione na liście Createch 100, przez Creative Industries Council, i dwukrotnie wybrane do Columbia University’s Digital Dozen Breakthroughs w dziedzinie cyfrowego storytellingu (w 2015 i 2019 r.).

Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której celem jest budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie. Instytut współpracuje z partnerami zagranicznymi i inicjuje międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Instytut zrealizował i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach na 6 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, na Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei. W ramach dotychczas zrealizowanych działań Instytut zaprezentował 38 strategicznych programów, które obejrzało 60 milionów widzów. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

 

Kontakt dla mediów:

Ewa Szandomirska

[email protected]

+48 692 494 061