Festiwal Warszawska Jesień 2025 - premiery kompozytorskie z przesłaniem

19 września 2025 rozpoczyna się nowa, już 68. edycja Warszawskiej Jesieni pod hasłem „Prześwit”. W programie znalazły się trzy utwory zamówione przez Instytut Adama Mickiewicza specjalnie na festiwal – kompozycje Marty Śniady, Lidii Zielińskiej i Niny Fukuoki. Każde z tych dzieł wnosi unikalną perspektywę, łącząc muzykę z literaturą, ekologią dźwiękową czy estetyką horroru. Prawykonania zabrzmią w interpretacji czołowych zespołów muzyki nowej: London Sinfonietta, Nordic Affect i Nadar Ensemble.
„Prześwit” - temat przewodni 68. Warszawskiej Jesieni
68. Warszawska Jesień odbywa się pod hasłem „Prześwit”. Stanowi ono symbol nowego etapu – otwarcia i szansy – zarówno w perspektywie społecznej, jak i indywidualnej. Układając program festiwalu, który koncentruje się na ostrzegawczej roli sztuki, kuratorzy zebrali utwory ukazujące doświadczenia wspólnotowej i indywidualnej traumy, a także dzieła muzyczne, które równoważą, kompensują i psychicznie regenerują słuchaczy; otwierają ich na światło „prześwitu” i intrygujące dźwięki dobiegające z oddali.
Tegoroczna edycja festiwalu odbywa się w stulecie utworzenia w 1925 roku pierwszej reprezentacji polskich kompozytorek i kompozytorów, która dała podwaliny pod powstanie Związku Kompozytorów Polskich – instytucji, która zainicjowała Warszawską Jesień. 68. edycja festiwalu zaprezentuje bogactwo nowej twórczości. Tylko w ramach nurtu głównego oraz towarzyszącej mu Warszawskiej Jesieni Klubowo zabrzmi aż 60 utworów, w tym 58 premier i prawykonań oraz 14 kompozycji zamówionych przez festiwal, autorstwa 56 twórców z 23 krajów.
Nowa muzyka na nowe czasy: trzy zamówienia Instytutu Adama Mickiewicza
Koncerty zaprogramowane i utwory prezentowane w Warszawie w 2025 roku rezonują na całym kontynencie. Znalazły się w programach prestiżowych festiwali, m.in. deciBels (Tallin), Festival 20·21 (Leuven), New Music Dublin, Huddersfield Contemporary Music Festival, Ultima Oslo Contemporary Music Festival, Gaudeamus (Utrecht), Wien Modern, Donaueschinger Musiktage czy Osterfestival Tirol. Instytut Adama Mickiewicza, partner festiwalu, ma ogromną przyjemność zaprezentować trzy nowe zamówienia kompozytorskie, stworzone specjalnie na tegoroczną edycję Warszawskiej Jesieni.
How Can I Help You? – Marta Śniady i emocjonalna mapa pokoleń
W sobotę, 20 września 2025, o godz. 19:30, podczas koncertu LONDON SINFONIETTA / PATERSON / BURKE / GREEN w Sali Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, odbędzie się prawykonanie utworu How Can I Help You? Marty Śniady. Kompozycja została zainspirowana cytatem z książki Joanny Flis z 2023 roku: „Gdy wrócimy do tamtych czasów, zobaczymy dzieci wpisujące sobie nawzajem do pamiętników wiersz, który do dziś wybrzmiewa jak mantra w uszach wielu z nas: «Śmiej się wśród ludzi, płacz tylko w ukryciu. Bądź lekka w tańcu, ale nigdy w życiu».” (Co ze mną nie tak? O życiu w dysfunkcyjnym domu, środowisku, w Polsce i o tym, jak sobie z tym (nie) radzimy). W wykonaniu utworu kompozytorki towarzyszyć będzie London Sinfonietta – jeden z czołowych zespołów muzyki nowej na świecie.
Data i miejsce: Sobota, 20 września 2025, 19:30 - Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Wykonawcy:
-
London Sinfonietta
-
Andrew Burke – dyrektor generalny i artystyczny
-
Geoffrey Paterson – dyrygent
-
Jonathan Green – projekcja dźwięku
-
Maciej Zadroga – asysta reżysera dźwięku
-
Marta Śniady – elektronika w utworze How Can I Help You?
Program:
-
Laurence Osborn – Mute (część III)
-
Hannah Kendall – Even sweetness can scratch the throat
-
Marta Śniady – How Can I Help You?
-
Laurence Osborn – Mute (część IV)
-
Paweł Malinowski – floating:disappearance (ver. b for sinfonietta)
-
Philip Venables – Illusions
Yuggoth Niny Fukuoki – horror w świecie dźwięku i obrazu
Dzień później, w niedzielę 21 września 2025 o godz. 22:30, w Nowej Miodowej (Sali Koncertowej ZPSM Nr 1 w Warszawie), odbędzie się koncert BOGNÁR / OLENCKI / NADAR ENSEMBLE, który zabierze słuchaczy w świat horroru. W programie znajdą się wyłącznie najnowsze kompozycje, a szczególnym wydarzeniem będzie prezentacja utworu Yuggoth autorstwa polsko-japońskiej kompozytorki Niny Fukuoki – część jej większego Horror Projektu. Inspiracją do powstania dzieła były gry survivalowe, horrory, filmy grozy oraz chęć zrozumienia, dlaczego współczesna muzyka tak często utożsamiana jest z estetyką horroru. Podczas wykonania muzycy i ich instrumenty – wraz z ich sobowtórami na ekranie – zamieniają się w kukły budujące utwór-Frankensteina. W grze dźwięku i obrazu powstaje zlepek zapętlonych, rozczłonkowanych gestów.
Data i miejsce: Niedziela, 21 września 2025, 22:30 - Nowa Miodowa, Sala Koncertowa ZPSM Nr 1 w Warszawie
Wykonawcy:
NADAR ENSEMBLE w składzie:
-
Marieke Berendsen – skrzypce
-
Nico Couck – gitara elektryczna
-
Yves Goemaere – perkusja
-
Elisa Medinilla – fortepian
-
Pieter Matthynssens – dyrektor artystyczny, wiolonczela
-
Thomas Moore – puzon
-
Bertel Schollaert – saksofon
-
Dries Tack – klarnet
-
Wannes Gonnissen – projekcja dźwięku
-
Stefan Prins – dyrektor artystyczny
-
Izumi Yoshida – efekty specjalne w wideo do utworu Yuggoth
Program:
-
Kuba Krzewiński – Interwencja #2
-
Matthew Grouse – To put words in my mouth
-
Eveline Vervliet – The silence that sounds in its absence
-
Nina Fukuoka – Yuggoth
-
Paul Scully – Personal Best
Kryptobioza Lidii Zielińskiej – między biologią a brzmieniem
Kryptobioza, według definicji Lidii Zielińskiej, to odwracalny, przejściowy stan skrajnego obniżenia aktywności życiowej kompozytora, będący odpowiedzią na niekorzystne warunki środowiska naturalnego. Koncert, który odbędzie się w poniedziałek 22 września 2025 o godz. 22:30 w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, będzie swoistą mroczną ekologią dźwiękową i misterium akustycznych dronów oraz tekstów rozbrzmiewających z przestrzeni. Wykona go Nordic Affect – jeden z najbardziej idiomatycznych zespołów islandzkiej sceny muzyki współczesnej.
Data i miejsce: Poniedziałek, 22 września 2025, 22:30 - Państwowe Muzeum Etnograficzne
Wykonawcy:
NORDIC AFFECT w składzie:
-
Halla Steinunn Stefánsdóttir – skrzypce
-
Marie Stockmarr Becker – altówka
-
Hanna Loftsdóttir – wiolonczela
-
Guðrún Óskarsdóttir – klawesyn
-
Katarzyna Figat – projekcja dźwięku
Program:
-
Mirjam Tally – *Warm life at the foot of the iceberg*
-
Halla Steinunn Stefánsdóttir – H e (a) r I
-
Anna Thorvaldsdottir – Shades of Silence
-
Halla Steinunn Stefánsdóttir – H e (a) r III
-
Bergrún Snæbjörnsdóttir – Strange Turn / Narwhal
-
Lidia Zielińska – Kryptobioza
-
Halla Steinunn Stefánsdóttir – H e (a) r IV
-
Bára Gísladóttir – Split thee, Soul, to Splendid Bits (attn.: no eternal life/light this time around)
Więcej informacji o wydarzeniach w ramach festiwalu oraz biletach dostępnych jest na stronie warszawska-jesien.art.pl.