Ogłaszamy szczegóły programu kulturalnego IAM towarzyszącego Wystawie Światowej EXPO 2025 w Osace

13 kwietnia w Osace rozpoczęła się Wystawa Światowa EXPO 2025 – największe i najważniejsze wydarzenie kulturalno-gospodarcze na świecie. Udziałowi Polski w Wystawie towarzyszy program kulturalny organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza pod hasłem Po!land ポ!ランド, który wychodzi poza przestrzeń pawilonów narodowych, by zaistnieć w samym sercu miasta. Powstały dzięki współpracy polskich oraz japońskich artystów i artystek program obejmie: wystawę Yuriko Sasaoki poświęconą Marii Skłodowskiej-Curie, prezentację projektów Joanny Hawrot inspirowanych japońskim strojem dworskim, polsko-japoński festiwal muzyczny z udziałem m.in. zespołu Klawo, Małe Instrumenty i Mitch & Mitch oraz Kingi Głyk, wielkoformatowe prace Róży Litwy i Edyty Hul w przestrzeni miasta Ibaraki, a także trasę koncertową Sinfonii Varsovii w najważniejszych salach koncertowych Tokio, Osaki, Nagoi i Kioto.

Wystawa Światowa EXPO 2025 - Program Kulturalny Po!land ポ!ランド

Podczas trwającej pół roku Wystawy Światowej ExpO 2025 w Osace ponad 160 krajów i regionów przedstawi swoją ofertę w zakresie gospodarki, turystyki i kultury. Według szacunków Wystawę odwiedzi ponad 28 mln osób z całego świata. Za udział Polski w Expo 2025 odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Główna areną prezentacji Polski jest pawilon narodowy o powierzchni blisko 1000 m2 oraz działania promocyjne realizowane pod hasłem „Dziedzictwo, które napędza przyszłość”. Udziałowi Polski w Wystawie towarzyszy program kulturalny organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza dzięki zaangażowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Prezentacja programu kulturalnego IAM towarzyszącego Wystawie Światowej EXPO 2025 w Osace, 15.04.2025. Fot. Kuba Celej / IAM

Po!land ポ!ランド – hasło programu kulturalnego organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza inspirowane jest japońską onomatopeją „Po!”, która wyraża moment olśnienia i pozytywnego zaskoczenia. To radosne „Po!” nawiązuje również do Polonu – pierwiastka odkrytego przez Marię Skłodowską-Curie, symbolizującego innowacyjność, naukę i przekraczanie granic. W zestawieniu z „ランド” (rando), zapożyczonym z angielskiego „land”, Po!land staje się przestrzenią wymiany idei, spotkania kultur i wzajemnych inspiracji.

Zależy nam na spotkaniu z miastem i jego mieszkańcami – chcemy, by prezentowana tam polska kultura stała się częścią tkanki miejskiej Osaki, rezonując z jej rytmem, historią i energią. Tworzymy przestrzeń, w której polscy artyści i artystki wchodzą w dialog z lokalną społecznością, inspirują się jej perspektywą i wspólnie odkrywają nowe znaczenia – w sztuce, nauce i codziennym życiu miasta – mówi Olga Wysocka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza.

Od 30 marca w przestrzeni miasta Ibaraki będzie można oglądać wystawę Nohara no ue de – On the field. To pierwsza odsłona projektu SOU #15, w ramach którego japońscy kuratorzy zaprosili do współpracy polskie twórczynie: Edytę Hul i Różę Litwę. Wielkoformatowe, sięgające 2,5 metra wysokości wydruki prac artystek wypełnią przestrzeń dworca kolejowego, stając się nieoczywistym elementem codziennego krajobrazu. Od 31 maja w prestiżowym domu towarowym Daimaru Shinsaibashi będzie można zobaczyć wystawę Wearable Art – Unseen Threads autorstwa Joanny Hawrot. To spektakularna instalacja rozpięta na ośmiu piętrach, składająca się z modowych obiektów, artystycznych tkanin i nowych mediów. Projekt łączy polską tradycję tkaniny artystycznej z japońską estetyką, tworząc międzykulturową opowieść o tożsamości i widzialności. W czerwcu w Osaka City Central Public Hall zaprezentowany zostanie projekt jednej z najciekawszych japońskich artystek młodego pokolenia — Yuriko Sasaoki. Instalacja Polonia x Skłodowska-Curie’s Magic Lab The Power of Migration, przygotowana we współpracy z polskimi twórcami, opowiada na nowo historię Marii Skłodowskiej-Curie — nie jako pomnika nauki, lecz jako migrantki, matki, społeczniczki i badaczki, której życie i działalność wykraczały poza granice laboratoriów.

W programie znajdą się również koncerty polskiej muzyki jazzowej i alternatywnej. Jesienią, na tętniącym życiem Placu Namba — jednym z centralnych punktów Osaki — wystąpią m.in. zespół Klawo, Kinga Głyk, Małe Instrumenty oraz formacja Mitch & Mitch razem z zaproszonymi do współpracy artystami i artystkami japońskimi. W październiku Sinfonia Varsovia wyruszy w trasę koncertową po Japonii, w ramach której zagra osiem koncertów w najbardziej renomowanych salach koncertowych Tokio, Osaki, Nagoi i Kioto. Orkiestra wystąpi pod batutą maestro Christiana Arminga i wykona program skupiony na postaci Fryderyka Chopina.


Prezentacja programu kulturalnego IAM towarzyszącego Wystawie Światowej EXPO 2025 w Osace, 15.04.2025. Fot. Kuba Celej / IAM

Szczegółowy program wydarzeń IAM towarzyszących Wystawie Światowej EXPO 2025 w Osace

 

  • 30 marca – 27 września: wystawa SOU #15 Nohara no ue de – On the field (jap.: SOU #15  野原の上で On the field), dworzec JR Soujiji, Ibaraki

Wystawa prezentująca twórczość dwóch młodych artystek z Warszawy – Edyty Hul i Róży Litwy.  Prace obu artystek zostały przeskalowane do formatu 2,5 metra wysokości i zaprezentowane w formie wielkoformatowych wydruków w przestrzeni publicznej stacji JR Sōjiji w mieście Ibaraki. Umiejscowienie ich na ścianach dworca pozwala na bezpośredni kontakt ze sztuką w przestrzeni codziennego ruchu miejskiego. Tytuł wystawy – Nohara no ue de – odwołuje się do japońskiego słowa nohara, oznaczającego dziką łąkę. To odniesienie wskazuje zarówno na inspiracje kulturą Japonii, jak i na symboliczny kontekst wzrastania – zarówno artystycznego, jak i kulturowego. Wystawa jest częścią cyklu SOU, realizowanego przez One Art Project od 2018 roku, którego celem jest prezentowanie sztuki współczesnej w przestrzeni publicznej.

Artystki: Edyta Hul, Róża Litwa, Współorganizacja: Instytut Adama Mickiewicza, One Art Project, miasto Ibaraki

 

  • 31 maja – 24 czerwca: wystawa Joanna Hawrot: Wereable Art – Unseen Threads, Daimaru Shinsaibashi, Osaka

W prestiżowym domu towarowym Daimaru Shinsaibashi będącym jednym z historycznych symboli regionu Kansai zaprezentowana zostanie wystawa Joanny Hawrot – projekt na styku mody, sztuki i opowieści o współczesnej tożsamości. Znajdą się na niej autorskie obiekty i tkaniny, nawiązujące do twórczości Magdaleny Abakanowicz, Wojciecha Sadleya i Angeliki Markul. Projekt sięga do historii Polskiej Szkoły Tkaniny Artystycznej, której twórczynie i twórcy udowodnili, że tekstylia mogą być równie ekspresyjne jak malarstwo i rzeźba. Artystka wybrała 12 kobiet z Polski i Japonii i odwzorowała w swoich kreacjach ich osobiste historie. W efekcie powstało dwanaście unikalnych kreacji, inspirowanych jūnihitoe (dosłownie „dwanaście warstw”), tradycyjnym strojem dworskim z okresu Heian. Artystka zaprosiła do współpracy osoby starsze, transpłciowe i społecznie wykluczone, zwracając uwagę na grupy rzadko reprezentowane w świecie mody. Osobiste doświadczenia uczestniczek, ukryte w tkaninie, układają się w wielogłosową narrację o tym, co widzialne i niewidoczne – zarówno
w modzie, jak i kulturze.

Artystka: Joanna Hawrot , Zespół kuratorski: Paweł Pachciarek, Joanna Hawrot , Projekty tkanin, obiekty: Joanna Hawrot , Fotografie/wideo: Zuza Krajewska, Rzeźba: Angelika Markul , Architektura wystawy: Ania Witko, Konsultacje merytoryczne: Marcin Różyc (CMWŁ), Partner: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Współpraca: DAIMARU Shinsaibashi

 

  • 14 czerwca – 5 lipca 2025: wystawa Yuriko Sasaoki: Polonia x Skłodowska-Curie’s Magic Lab The Power of Migration, Osaka City Central Public Hall 

Maria Skłodowska-Curie jest w Japonii postacią doskonale znaną. Jej biografia jest lekturą obowiązkową w szkołach, a jej postać ma ogromny wpływ na japońską edukację i kulturę. W swoim projekcie Yuriko Sasaoka we współpracy z polskimi twórcami: Danielem Koniuszem i Tomaszem Koszewnikiem przełamuje tradycyjny, „pomnikowy” wizerunek Skłodowskiej-Curie. Ukazuje ją jako postać wielowymiarową – migrantkę, społeczniczkę i kobietę, która wyprzedzała swoją epokę. Symboliczne zerwanie z tytułem „Madame Curie” (Curie Fujin), który wciąż funkcjonuje w Japonii, ma na celu przywrócenie jej pełnej podmiotowości i pokazanie jej jako osoby świadomie przekraczającej granice – nie tylko te naukowe i polityczne, ale także kulturowe i symboliczne. Obecna w tytule wystawy „Polonia” odnosi się zarówno do pierwiastka chemicznego odkrytego przez Skłodowską-Curie, jak i do polskiej diaspory, rozumianej jako twórcza siła przekraczająca granice fizyczne i ideowe. Migracja staje się tu metaforą przepływu idei, tożsamości i historii. Wielowymiarowa instalacja Sasaoki łączy elementy historyczne z osobistym doświadczeniem artystki. Praca, powstała dzięki podróżom do Polski i zaangażowaniu w lokalne konteksty kulturowe, zestawia biografię Marii Skłodowskiej-Curie z prywatnymi doświadczeniami Sasaoki, przekształcając naukę w osobiste, cielesne i społeczne doświadczenie.

Artystka: Yuriko Sasaoka, Kurator: Paweł Pachciarek, Fotografie/Wideo: Tomasz Koszewnik, Dźwięk: Daniel Koniusz, Współpraca: E-Design, PHD Group, Tama Plants, Partnerzy: Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, Fundacja Rozwoju Edukacji dla Przemysłu, Miasto Osaka

 

  • 28 czerwca – 13 lipca: wystawa SOU #15 Nohara no ue de – On the field (jap.: 野原の上で – On the field), Fukushi Bunka Kaikan, Ibaraki  

Druga odsłona projektu SOU15, tym razem prezentowana w przestrzeni Wystawa towarzyszy ekspozycji wielkoformatowych prac Edyty Hul i Róży Litwy na stacji JR Sōjiji w Ibaraki i rozszerza polsko-japoński dialog artystyczny o nowe konteksty. W real SOU pokazane zostałną prace czterech artystek: Polek – Edyty Hul i Róży Litwy – oraz Japonek – Chie Matsui i Nany Kuromiyi. Ich twórczość koncentruje się na tematach związanych z pamięcią, tożsamością, relacją jednostki ze światem i przemijaniem. Zestawienie różnych podejść artystycznych pozwala zobaczyć zarówno różnice wynikające z odmiennych doświadczeń kulturowych, jak i punkty wspólne – szczególnie w perspektywie kobiecej. Wystawa powstała we współpracy z One Art Project i stanowi część długofalowego cyklu SOU, prezentującego sztukę współczesną w przestrzeniach publicznych i galeryjnych Ibaraki od 2018 roku.

Artystki: Edyta Hul, Róża Litwa, Chie Matsui, Nana Kuromiya, Współorganizacja: Instytut Adama Mickiewicza, One Art Project, miasto Ibaraki, Pomysł i realizacja: One Art Project Partnerzy: Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Konsultacje merytoryczne: Paweł Pachciarek (IAM), Akiko Kasuya

 

  • 4–5 października 2025: Sound Culture. Poland x Japan Music Festival, Namba Square, Osaka 

Jesienią na tętniącym życiem Placu Namba, znajdującym się w centralnym punkcie Osaki odbędzie się seria koncertów prezentująca polską alternatywną i jazzową scenę muzyczną. Polscy artyści, reprezentujący różnorodne nurty muzyki alternatywnej, wystąpią w towarzystwie japońskich muzyków tworząc unikalne, artystyczne połączenia. W programie znaleźli się: czerpiący z retro soulu i funku zespół Klawo, uznana wirtuozka gitary basowej Kinga Głyk, oraz Małe Instrumenty – eksperymentalny zespół, który w innowacyjny sposób zinterpretuje dzieła Fryderyka Chopina. Na scenie pojawi się także nieprzewidywalny kolektyw Mitch and Mitch, który zaprezentuje swój ostatni projekt inspirowany twórczością Ennio Morricone oraz specjalny program przygotowany na to wydarzenie. Festiwal będzie okazją do nawiązania dialogu muzycznego pomiędzy Polską a Japonią, a także zaprezentowania niekonwencjonalnej, poszukującej i energetycznej polskiej sceny muzycznej. Zespół Małe Instrumenty przeprowadzi warsztaty muzyczne przybliżające twórczość Fryderyka Chopina, grając jego utwory na instrumencie toy-piano.  

Artyści i artystki: Klawo, Kinga Głyk, Małe Instrumenty, Mitch & Mitch

 

  • 323 października 2025: Wystawa The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi, Knowledge Capital, Osaka

Wystawa „The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi” jest efektem wieloletnich działań Instytutu Adama Mickiewicza na rzecz promocji polskiej kultury i języka w Japonii. Punktem wyjścia dla projektu było japońskie wydanie bestsellerowej książki Quarks, Elephants & Pierogi: Poland in 100 Words, wzbogacone o lokalny kontekst i oprawę wizualną. Jest to jedyna japońskojęzyczna książka o języku polskim. Składa się z serii stu artykułów odwołujących się do jednego polskiego słowa, np. Miłość, Imieniny, Matka, Nauka, Wolność, Inteligencja itp. Każdemu słowu towarzyszy intrygująca ilustracja autorstwa Magdaleny Burdzyńskiej. Wystawa, przygotowana we współpracy z japońskim Stowarzyszeniem Knowledge Capital oraz firmą XOOMS, wprowadza dodatkowo elementy interaktywne i nowe technologie – m.in. rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. To nie tylko prezentacja książki, ale całego uniwersum „QEP”, łączącego edukację językową z nowoczesnym designem i multimedialnymi treściami. Integralną częścią ekspozycji będzie japoński komponent literacki, pokazujący związki między kulturami Polski i Japonii – zarówno historyczne, jak i współczesne. Projekt pełni rolę oryginalnego mostu kulturowego i zaproszenia do dalszego poznawania języka i kultury Polski.

Koncepcja wizualna, projekt graficzny i ilustracje, aranżacja: Magdalena Burdzyńska, Partner: Stowarzyszenie Knowledge Capital w Osace

 

  • 4–12 października 2025: trasa koncertowa Sinfonii Varsovii w Japonii 

Sinfonia Varsovia, uznana polska orkiestra o światowej renomie, wyruszy w wyjątkową artystyczną podróż do Japonii, prezentując serię koncertów towarzyszących udziałowi Polski w Wystawie Światowej EXPO 2025. Trasa obejmie siedem występów w najbardziej renomowanych salach koncertowych Tokio, Osaki, Nagoi i Kioto. Trzon repertuaru stanowić będą koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina, którego twórczość ma w Japonii niemal kultowy status. Oprócz utworów Chopina, publiczność usłyszy także kompozycje Ignacego Jana Paderewskiego, Beethovena, Mozarta i Dvořáka – repertuar łączący polską wrażliwość muzyczną z uniwersalnym językiem klasyki. Wyjątkowość projektu podkreśla współpraca Sinfonii Varsovii z międzynarodowymi solistami, w tym z legendarną pianistką Marthą Argerich oraz wirtuozem Ivo Pogoreliciem, którzy wystąpią obok młodych japońskich wirtuozów – Aimi Kobayashi i Kyoheia Sority, znanych z udziału w Konkursach Chopinowskich. Orkiestra wystąpi pod batutą austriackiego maestro Christiana Arminga.

Dyrygent: Christian Arming, Soliści: Martha Argerich, Ivo Pogorelić, Aimi Kobayashi, Kyohei Sorita, Partnerzy: Sinfonia Varsovia

 

  • 8 kwietnia – 22 czerwca 2025: Wystawa Koji Kamojiego: By rzeczy zbędne nie przysłoniły całości (Don’t Let the Unnecessary Overshadow the Whole / 不必要なもので全体が混乱しないように), Muzeum Sztuki Współczesnej Watari WATARI-UM

Równolegle z wydarzeniami towarzyszącymi Wystawie Światowej EXPO, polska kultura zagości również w Tokio. Pierwsza retrospektywna wystawa Koji Kamojiego w Japonii jest wyjątkową okazją do zapoznania się z twórczością jednego z najważniejszych polskich artystów współczesnych. Retrospektywna wystawa obejmuje prace Kamojiego od lat 60. po najnowsze realizacje, przedstawiając minimalistyczne dzieła inspirowane filozofią zen oraz ideą prostoty i harmonii. Wydarzenie współorganizowane jest przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki oraz Instytut Adama Mickiewicza. Partnerem komunikacyjnym wystawy jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu.


Prezentacja programu kulturalnego IAM towarzyszącego Wystawie Światowej EXPO 2025 w Osace, 15.04.2025. Fot. Kuba Celej / IAM

Program promocji kultury polskiej w Japonii podczas Wystawy Światowej EXPO 2025 w Osace organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza pod hasłem Po!land ポ!ランド  i finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest częścią programu udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2025 Osaka, Kansai organizowanego przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu pod hasłem „Dziedzictwo, które napędza przyszłość”.