Polska muzyka eksperymentalna w Nowym Jorku: Unsound Festival 2025

Unsound Fesitval w Brukseli 2025, fot. Kuba Celej / IAM

Nowy Jork stanie się przestrzenią prezentacji najciekawszych zjawisk współczesnej muzyki, gdy w dniach 27 października – 9 listopada 2025 do miasta zawita Unsound Festival 2025. Na renomowanych scenach, takich jak Lincoln Center i Pioneer Works, będą miały swoje premiery kompozycje i eksperymentalne występy polskich twórców, w tym m.in. Aleksandry Słyż, Piotra Kurka i Hani Rani, ukazując różnorodność brzmień – od neoklasyki, przez elektronikę, aż po folk i footwork. Prezentację współczesnego oblicza polskiej kultury muzycznej w Stanach Zjednoczonych wspiera Instytut Adama Mickiewicza.

Unsound Festival w USA prezentuje: współczesna scena dźwiękowa z Polski

Unsound Festival 2025, kuratorowany przez dyrektora artystycznego Mata Schulza, kwestionuje tradycyjne założenia współczesnej kompozycji poprzez unikalne inscenizacje, nieoczywiste instrumentarium i pełne pasji wykonania. Artyści Unsound czerpią swobodnie i bez uprzedzeń z tradycji muzyki elektronicznej, eksperymentalnej, jazzowej, klasycznej, ludowej i innych. 

Unsound New York jest częścią festiwalowego motywu „WEB”, który łączy wydarzenia w Nowym Jorku, Krakowie i Osace. Edycja amerykańska odbędzie się w dniach 27 października – 9 listopada i obejmie wydarzenia w prestiżowych przestrzeniach Pioneer Works oraz Lincoln Center. Nowojorska odsłona Unsound Festivalu obiecuje publiczności dźwiękową podróż pełną nieprzewidywalnej pomysłowości i niezapomnianych wrażeń, które zacierają granice gatunków i przesuwają granice muzycznej awangardy. 

Kultura z Polski na światowych scenach: Hania Rani, Piotr Kurek i Sinfonietta Cracovia w Nowym Jorku

W tym roku wśród wykonawców znaleźli się m.in.: John Cale, Sinfonietta Cracovia wykonująca utwory Miki Levi, Lucrecia Dalt, RP Boo & Gary Gwadera, Heinali & Andriana-Yaroslava Saienko oraz Aleksandra Słyż & Sinfonietta Cracovia. W programie Unsound Festivalu w Nowym Jorku znalazły się m.in.:

Poniedziałek, 27 października 2025, godz. 20:00: Hania Rani presents Chilling Bambino, Piotr Kurek

Miejsce: Pioneer Works
Bilety: pioneerworks.org 

Na otwarcie Unsound New York 2025 Hania Rani zaprezentuje „Chilling Bambino” – swój nieustannie ewoluujący projekt – przy wsparciu gitarzysty Piotra Kurka. Wieczór rozpocznie występ kompozytora i multiinstrumentalisty Piotra Kurka, który zaprezentuje nową muzykę związaną ze swoim albumem „Songs & Bodies”. To hipnagogiczny post-rock – impresjonistyczna mieszanina rozproszonych riffów, jazzowych rytmów i ledwie słyszalnych głosów, tworząca urzekający cyfrowy obraz muzyki alternatywnej lat 90. Utwory te są jednak pełne niedoskonałości, zagięć i osobistych detali, które zdecydowanie osadzają je we współczesności. Piotr Kurek wystąpi wspólnie z nowojorskimi muzykami: Justinem Frye'em na basie i Gregiem Foxem na perkusji.

Hania Rani, pianistka, kompozytorka i wokalistka mieszkająca w Londynie, urodziła się i wychowała w Polsce, gdzie zdobyła klasyczne wykształcenie muzyczne w Warszawie. Gdy przeniosła się do Berlina, zakochała się w muzyce elektronicznej, a z czasem odnalazła własny sposób na łączenie bogatych, solowych kompozycji fortepianowych z subtelną elektroniką. Pod swoim alter ego „Chilling Bambino” Rani eksploruje brzmienia syntezatorowe, wzbogacając eteryczne melodie o psychodeliczne rytmy.

Czwartek, 30 października 2025, godz. 19:30: RP Boo & Gary Gwadera / Adam Gołębiewski & Evischen

Miejsce: Lincoln Center, David Rubenstein Atrium
Bilety: www.lincolncenter.org 

Ten wyjątkowy wieczór w David Rubenstein Atrium połączy USA i Polskę poprzez nowoczesne tradycje muzyczne w rytmicznie szalonym koncercie ukazującym piękno i energię footworku. Ten intensywnie synkopowany, szybki gatunek muzyczny łączy chicagowski house, hip-hop, R&B oraz drum and bass, tworząc muzykę taneczną nie do powstrzymania. Elektroniczny producent i innowator RP Boo, którego utwór z 1997 roku „Baby Come On” uznawany jest za początek gatunku, pozostaje jednym z najbardziej szanowanych DJ-ów footworkowych. Gatunek ten zyskał również wpływy w Polsce – łódzki perkusista Gary Gwadera przełożył jego unikalnie amerykańskie brzmienie przez pryzmat polskiej muzyki ludowej w albumie „Far, far in Chicago”. Tego wieczoru artyści wystąpią wspólnie na żywo w nowym, zamówionym przez Unsound utworze.

Wieczór otworzy kolejna nowa kolaboracja łącząca Polskę i USA: poznański perkusista i eksperymentalny muzyk Adam Gołębiewski połączy siły z artystką dźwiękową i konstruktorką instrumentów z San Francisco – Evischen (alias Victoria Shen), która występuje z akrylowymi paznokciami z igłami gramofonowymi.

Sobota, 1 listopada 2025, godz. 19:30: Sinfonietta Cracovia gra Mica Levi / Lucrecia Dalt / Aleksandra Słyż

Miejsce: Lincoln Center, Alice Tully Hall
Bilety: www.lincolncenter.org 

Koncert Unsound 1 listopada 2025 to międzynarodowe święto dźwięku w trzech aktach, prezentujące nowatorskich kompozytorów z Europy Środkowej, Ameryki Południowej i Wielkiej Brytanii. Wieczór rozpocznie się utworem na smyczki i elektronikę „Pure Voices” autorstwa eksperymentalnej polskiej kompozytorki Aleksandry Słyż, w wykonaniu jednej z czołowych polskich orkiestr kameralnych – Sinfonietty Cracovii. Następnie kolumbijska artystka Lucrecia Dalt zaprezentuje swój nowy album „A Danger to Ourselves”. Jej unikalny styl dźwiękowy łączy elementy avant-popu, eksperymentalnego sound designu i rytmów latynoskich, tworząc osobistą, narracyjną całość.

Wieczór zakończy występ Sinfonietty Cracovii wykonującej nowe i starsze utwory londyńskiej kompozytorki Miki Levi, w tym: „MAKING LOVE”, „FLAG”, „THOUGHTS ARE BORN”, „SLASHER”. Levi znana jest m.in. ze ścieżek dźwiękowych do filmów Jonathana Glazera („The Zone of Interest”, „Under the Skin”) oraz współpracy z Nan Goldin („Memory Lost”, „Sirens”).

Niedziela, 2 listopada 2025, godz. 19:30: „Steam on Glass” Johna Cale’a / Heinali & Andriana-Yaroslava Saienko

Miejsce: Lincoln Center, Wu Tsai Theater, David Geffen Hall
Bilety: www.lincolncenter.org 

Album „Гільдеґарда (Hildegarda)” z 2025 roku, autorstwa Heinaliego i wokalistki Andriany-Yaroslavy Saienko, to uderzająca reinterpretacja muzyki Hildegardy z Bingen, pionierskiej XII-wiecznej kompozytorki. Poprzez wykorzystanie ukraińskiego śpiewu ludowego, unikalnych technik syntezy modularnej i dawnej wiedzy, duet przetwarza i odwzorowuje współczesne doświadczenia wojenne.

Gwiazdą wieczoru będzie John Cale – jeden z najbardziej innowacyjnych głosów współczesnej muzyki i współzałożyciel zespołu The Velvet Underground. Zaprezentuje projekt „Steam on Glass” – ewoluujące pejzaże dźwiękowe, eksplorujące hałas, improwizację i eksperyment, śledząc swoje nowojorskie korzenie. Występ obejmie szerokie spektrum jego twórczości – od akademickich eksperymentów, które doprowadziły do powstania The Velvet Underground, przez wielogatunkowe poszukiwania, aż po aktualne kompozycje.

 

Unsound NYC jest organizowany i prezentowany przez Fundację Tone – Muzyka i Nowe Formy Sztuki oraz Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku, współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Adama Mickiewicza. Głównym partnerem projektu Unsound Web KRK – NYC jest Polska Fundacja Narodowa.

img 3 img 2 img 1

Czytaj więcej o polskiej kulturze

Culture.pl to największe i najbardziej wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze, prowadzone przez IAM. Dostarczamy rzetelnych informacji o najważniejszych zjawiskach i trendach w kulturze oraz o wydarzeniach organizowanych w Polsce i za granicą. Znajdziesz tu sylwetki artystek i artystów, recenzje, eseje oraz eksperckie analizy, które ukazują bogactwo polskiej sztuki. Publikujemy w ośmiu językach, przybliżając polski wkład w światową kulturę i dziedzictwo humanistyczne.

Wejdź na culture.pl