Polski taniec na Międzynarodowych Targach Tańca TANZMESSE w Düsseldorfie!

Niemiecki Düsseldorf na trzy dni stanie się światową stolicą tańca! Od 28 do 31 sierpnia 2024 odbędą się tam Międzynarodowe Targi Tańca Współczesnego Tanzmesse 2024, na których zostaną zaprezentowane aż trzy spektakle tancerzy z Polski. Na stoisku Instytutu Adama Mickiewicza i Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca będzie można obejrzeć także wyjątkowy VR.

Polanddances.pl na międzynarodowych targach tańca współczesnego

Internationale Tanzmesse NRW w Düsseldorfie to jedno z największych profesjonalnych wydarzeń poświęconych tańcowi współczesnemu. Tanzmesse stanowią miejsce spotkań dla międzynarodowych twórców, programerów, kuratorów, dyrektorów teatrów i festiwali, które skupiają ponad 2000 uczestników z całego świata. Choreografowie i tancerze z 29 krajów zaprezentują 64 produkcje i projekty w formatach: Performance, Open Studio i Insight.

Taniec to nie tylko przestrzeń dla emocji i eksperymentów, ale także dynamiczna forma sztuki, która odzwierciedla współczesne trendy kulturowe. Instytut Adama Mickiewicza z dumą wspiera polskich choreografów i tancerzy, którzy wzbogacają tę inspirującą dziedzinę kultury – podkreśla Olga Wysocka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza.

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Adama Mickiewicza zaprezentują podczas wydarzenia wspólny projekt – stronę internetową PolandDances.pl. Jest to wciąż rozwijana baza polskich artystów, instytucji, producentów, grup nieformalnych i organizacji pozarządowych działających w sferze sztuki tańca. Ich zdjęcia, trailery i informacje są zbierane w jednym miejscu i stanowią wizytówkę polskiego tańca za granicą, ułatwiają zagranicznym widzom, krytykom, kuratorom i producentom zapoznanie się z bieżącym repertuarem i artystycznymi propozycjami i pozwalają na znalezienie danych kontaktowych.

Polski taniec w Düsseldorfie – spektakle, spotkania i VR

Internationale Tanzmesse NRW 2024 to nie tylko okazja do promocji kompendium wiedzy o tańcu w Polsce, to również kontynuacja działań sieciujących i budujących wzajemne, międzynarodowe relacje. Na Agorze dla profesjonalnych uczestników od 29 do 31 sierpnia 2024, od 10:00 do 14:00 przygotowanych zostanie 85 stanowisk z wystawcami z ponad 45 krajów. Stoisko PolandDances opowie o polskim tańcu w różnorodnych formach. NIMiT zaprezentuje programy wspierające współpracę międzynarodową w dziedzinie tańca. Na stanowisku targowym będzie można także obejrzeć specjalny film oraz kilkuminutowy VR. W nim widz będzie miał okazję zapoznać się z zapowiedziami polskich spektakli tanecznych.

W Düsseldorfie, w trakcie Targów, w różnych formatach zaprezentowane zostaną trzy spektakle polskich twórców:

  • „III Symfonia” w choreografii i wykonaniu Janusza Orlika – format Insight. W „III Symfonii” choreograf bada związki muzyki kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego z tańcem. W poprzednich pracach Janusz Orlik eksplorował wzajemne oddziaływanie tańca ze „Świętem wiosny” Igora Strawińskiego i muzyką Krzysztofa Komedy w „Kodzie” (hołd). Kompozycja Henryka Mikołaja Góreckiego powstała w 1976 roku i stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł kompozytora. Symfonia składa się z trzech części i zgodnie z intencją kompozytora utwór przedstawiony jest w całości. Prezentacja odbędzie się 30 sierpnia 2024 o 14:30 w Zentralbibliothek, Herzkammer.
  • „Mój ogon i ja” w choreografii i wykonaniu kolektywu Holobiont (Hanna Bylka-Kanecka, Aleksandra Bożek-Muszyńska). Spektakl w głównym formacie On Stage odbędzie się 29 sierpnia 2024 o 10:00 i 15:00 w Tanzhaus NRW, Studio 6. Interaktywny spektakl taneczny dla rodzin z dziećmi od 3. roku życia w humorystycznej atmosferze bada niepozorną pozostałość naszej ewolucji – kość ogonową. Zbudowany na somatycznym podejściu do ciała i ruchu, „Mój ogon i ja” zaprasza rodziny do aktywnego udziału w procesie stawania się istotami chodzącymi na dwóch nogach. Spektakl jest artystyczną odpowiedzią na jedną z plag współczesnej cywilizacji: długie siedzenie w bezruchu, które często jest przyczyną bólów pleców, szczególnie w okolicy kości ogonowej. Jednym z głównych celów spektaklu jest pogłębienie świadomości ciała i zachęcenie widzów do wspólnego, rodzinnego tańca.
  • „Silenzio!” w choreografii Ramony Nagabczyńskiej, w wykonaniu Katarzyny Szugajew, Karoliny Kraczkowskiej, Barbary Kingi Majewskiej i Ramony Nagabczyńskiej. Prezentacja spektaklu w formacie Open Studio odbędzie się 30 sierpnia 2024 o 14:30 i 16:30 w Tanzhaus NRW, Studio 3. Choreografka zagłębia się w gatunek opery, by opowiedzieć o ograniczonej konwencjami kobiecości wraz z towarzyszącymi jej od wieków elementami – siłą głosu, tragikomediami i przepychem symbolicznie zawartym w barokowych strojach artystek. „Silenzio!” zadaje pytania o zasadność ról społecznych kobiet. Performerki budują historię opartą na kontrastach: kiedy publiczność oczekuje, że zaczną tańczyć, zastygają w bezruchu; gdy widz liczy na poruszające libretto, otrzymuje mozaikę abstrakcyjnych włoskich fraz. Utwór jest pełen humoru i bawi się oczekiwaniami tego, co jest tak właściwie odpowiednie.

31 sierpnia 2024 o 10:45 w przestrzeni na Bertha-von-Suttner-Platz odbędzie się także spotkanie „Dancing & Parenting". Ma ono na celu omówienie zagadnień rodzicielstwa w obszarze tańca i choreografii. Podejmie tematy warunków pracy rodziców-artystów i rodziców-producentów. Jakie są ograniczenia i możliwości? Jakie inicjatywy i zmiany są podejmowane w kierunku bardziej przyjaznego rodzicom środowiska tanecznego? Jak to wygląda w krajach Europy? Spotkanie będzie składać się z dwóch części: prezentacji wprowadzającej z udziałem gości, prowadzonej przez Renatę Piotrowską-Auffret oraz dyskusji w trzech grupach roboczych. Na koniec podsumowane zostaną rezultaty dyskusji.

Chcących wiedzieć więcej zapraszamy do lektury wywiadu na Culture.pl z prof. dr hab. Aleksandrą Dziurosz, zastępczynią dyrektorki Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, o szczegółach polskiej obecności na Tanzmesse.

Instytut Adama Mickiewicza serdecznie zaprasza!