Wyniki naboru na rezydencje artystyczne w Stuttgarcie, Bukareszcie i Belgradzie

W lutym Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Instytut Adama Mickiewicza zaprosili artystów i artystki z Polski do składania aplikacji na rezydencje artystyczne w ramach Sieci Rezydencji Artystycznych Solitude. Jury kuratorskie gospodarzy dokonało wyboru. Mamy przyjemność ogłosić wyniki naboru.

Rezydencje artystyczne polskich artystów i artystek

Program Sieci Rezydencji Artystycznych Solitude skierowany jest do twórczyń i twórców reprezentujących transdyscyplinarne podejście. Trzy Rezydencje artystyczne dla polskich artystek i artystów w 2025 roku zostały przygotowywane:

  • w Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie w Niemczech,
  • w ARC Bucharest w Bukareszcie w Rumunii
  • w Station Service For Contemporary Dance w Belgradzie w Serbii.

Spośród nadesłanych zgłoszeń kuratorki i przedstawicielki Instytutu Adama Mickiewicza i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski stworzyły shortlisty przedstawione zespołom gospodarzy. Wyboru rezydenta lub rezydentki dokonało jury kuratorskie gospodarzy na podstawie oceny aplikacji oraz portfolio uczestników.

Agnieszka Mastalerz na rezydencji artystycznej w Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie

Agnieszka Mastalerz to artystka wizualna, absolwentka Pracowni Działań Przestrzennych Mirosława Bałki na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W swojej praktyce skupia się na mechanizmach kontroli oraz procesach wpływających i eksploatujących jednostkę. Używa poetyckiego języka wizualnego do analizy restrykcyjnych reguł ustanowionych w intymnych związkach, społecznościach, państwach czy firmach oraz w stosunku do środowiska naturalnego. Tworzy głównie wideo, często łącząc techniki obrazowania naukowego z elementami performatywnymi. Jej prace były eksponowane w Polsce i za granicą.


 Agnieszka Mastalerz, fot. David Laurent

Andrii Dostliev na rezydencji artystycznej w ARC Bukareszt

Andrii Dostliev to ukraińsko-polski artysta, kurator i badacz fotografii. Jego główne obszary zainteresowań obejmują pamięć, traumę, praktyki dekolonialne w Europie Wschodniej, historie queeru oraz granice fotografii jako medium. W swojej praktyce artystycznej posługuje się fotografią, wideo, rysunkiem, performansem i instalacją. Był uczestnikiem Narodowego Pawilonu Ukrainy na Biennale w Wenecji 2024.


Andrii Dostliev, fot. Lia Dostlieva

Bartosz Ostrowski na rezydencji artystycznej w Station Service For Contemporary Dance w Belgradzie

BAXI Ostrowski to choreograf zaangażowany w transdyscyplinarny dialog, rozwijający queerowe i kolektywne metody pracy. Absolwent AST w Krakowie, Warsaw Dance Department, Forum Dança w Lizbonie oraz wielu międzynarodowych szkoleń, warsztatów i sympozjów. Jest zorientowany na research in practice. Pracuje głównie w Portugalii oraz krajach wyszehradzkich, oddając się romansowi sztuki z nauką. Rezydent projektów Nature of Us, Visegrad Fund, PLaST oraz SE.S.TA. Współautor projektów Blurrylingualism, z pogranicza lingwistyki i choreografii, oraz Don’t pressure we already lack oxygen, spekulatywnych badań nad post-sowieckością.  


BAXI Ostrowski fot. Milena Liebe