Wystawa w Tokio „Koji Kamoji. By rzeczy zbędne nie przysłoniły całości”

Koji Kamoji na wystawie "Koji Kamoji. Cisza i wola życia", Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, 2018, fot. Marek Krzyżanek/archiwum Zachęty

Pierwsza indywidualna wystawa Kojiego Kamojiego w Japonii otworzyła się 8 kwietnia 2025 roku. Przekrojowy przegląd twórczości prac polskiego-japońskiego artysty, który od 66 lat żyje i tworzy w Polsce, można podziwiać w WATARI-UM, The Watari Museum of Contemporary Art w Tokio. Wystawa „Koji Kamoji. By rzeczy zbędne nie przysłoniły całości” potrwa do 22 czerwca 2025 roku.

Koji Kamoji – polski artysta z Japonii

Koji Kamoji, urodzony w Tokio w 1935 roku, od lat 60. XX wieku mieszka i tworzy w Polsce. Jego sztukę, inspirowana zarówno japońską estetyką, jak i europejskim modernizmem, wyróżnia refleksja nad przestrzenią, materią i duchowością. Koji Kamoji od ponad pół wieku współtworzy polską scenę awangardową, współpracując z Galerią Foksal oraz wybitnymi artystami takimi jak Henryk Stażewski czy Edward Krasiński. 18 marca 2025 artysta został uhonorowany złotym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

W WATARI-UM, The Watari Museum of Contemporary Art, 8 kwietnia 2025 roku otworzyła się indywidualna wystawa Kojiego Kamojiego. Ekspozycja, organizowana we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, Zachętą – Narodową Galerią Sztuki oraz WATARI-UM, stanowi wyjątkową okazję do zapoznania się z twórczością jednego z najważniejszych artystów polskiej sceny sztuki współczesnej.


Koji Kamoji, Hiroshima, 1990, instalacja, zbiory Muzeum Sztuki w Łódzi, wystawa Cisza i wola życia, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, 2018, fot. Maciej Landsberg/archiwum Zachęty

„Koji Kamoji. By rzeczy zbędne nie przysłoniły całości” – przekrojowy przegląd twórczości

Wystawa w Tokio to przekrojowy przegląd twórczości Kamojiego – od wczesnych lat 60. XX wieku po najnowsze realizacje. Wybór prac prezentuje podstawowe cechy jego sztuki jak: adekwatność życia i pracy, wizualny minimalizm, świadomą eliminację rzeczy, filozoficzny namysł lub w ogóle refleksję nakierowanę na wewnętrzne doznania, dążenie do harmonii zarówno z sobą samym, jak i z naturą i otoczeniem. Na wystawie spotykają się różne dzieła, ale wszystkie są nierozerwalnie związane z wewnętrznym i pogłębionym doświadczeniem artysty.

Jak wskazała Maria Brewińska, kuratorka wystawy "Koji Kamoji. By rzeczy zbędne nie przysłoniły całości": "na wystawie znajdują się m.in. słynne obrazy pruszkowskie z lat 60., reliefowe kompozycje z wyciętymi otworami, a także kluczowe instalacje, takie jak "Dwa bieguny" (1972) – o głęboko przemyślanej pracy nad kompozycją, "Przeciąg" (1975) – o ulotności życia czy "Hiroszima" (1995) odnosząca się do zbiorowych doświadczeń. Wystawa prezentuje także znaną serię "Księżyc Sasakiego" (1995) poświęconą wspomnieniu przyjaciela z lat młodości oraz wybór rysunków z lat 2011-2017 będących śladami medytacji, rezultatem opanowywania chaosu." Są tam także cykle rysunkowe inspirowane japońską tradycją i europejską abstrakcją. Wystawa w Tokio to nie tylko hołd dla artystycznej drogi Kamojiego, ale także okazja do głębszej refleksji nad uniwersalnymi wartościami jego twórczości – harmonią, czasem, przestrzenią i poszukiwaniem istoty bytu. 

"Koji Kamoji. By rzeczy zbędne nie przysłoniły całości"

  • daty: 8.04–22.06.2025
  • miejsce: WATARI-UM, The Watari Museum of Contemporary Art, Tokio, Shibuya-ku, Jingu-mae 3-7-6
  • artysta: Koji Kamoji
  • kuratorka: Maria Brewińska
  • organizatorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Adama Mickiewicza, Watari Museum of Contemporary Art, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
  • partner: Instytut Polski w Tokio, Polska Agencja Inwestycji i Handlu
  • współpraca: Fundacja Razem Pamoja
  • wsparcie komunikacyjne: Polska Agencja Inwestycji i Handlu, organizator udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2025 Osaka, Kansai