„Zwrotnik Raka” Karoliny Breguły na inauguracyjnej wystawie Taichung Art Museum
Film „Zwrotnik Raka” Karoliny Breguły jest prezentowany na inauguracyjnej wystawie nowo otwartego Taichung Art Museum na Tajwanie. Praca polskiej artystki i reżyserki znalazła się w międzynarodowym programie ekspozycji „A Call of All Beings”, otwartej 13 grudnia 2025 roku i dostępnej dla publiczności do 12 kwietnia 2026 roku. Partnerem krótkometrażowego filmu jest Instytut Adama Mickiewicza.
Inauguracyjna wystawa Taichung Art Museum - „Wezwanie wszystkich istot: Do zobaczenia jutro, o tej samej porze, w tym samym miejscu”
Taichung Art Museum otwiera się wystawą inauguracyjną „A Call of All Beings (萬物的邀約): See You Tomorrow, Same Time, Same Place” (pol. „Wezwanie wszystkich istot: Do zobaczenia jutro, o tej samej porze, w tym samym miejscu”). Zespół kuratorski tworzą Tajwanka Ling-Chih Chow, Amerykanka Alaine Claire Feldman oraz rumuńsko-koreańska kuratorka Anca Mihuleţ-Kim. Wystawę można oglądać od 13 grudnia 2025 roku do 12 kwietnia 2026 roku w Taichung na Tajwanie.
Nowe muzeum sztuki współczesnej usytuowano w krajobrazie Central Parku w Taichung. Obszar ten, niegdyś zajmowany przez bazę wojskową oraz lotnisko Shuinan, został przekształcony w metropolitalną przestrzeń zieloną. Wychodząc od historii i dynamiki tego zmieniającego się terenu, inauguracyjna wystawa bada zarówno widzialne, jak i niewidzialne korelacje między ludźmi, zwierzętami i roślinami oraz ich nieustannie przeobrażającymi się środowiskami. Podejmuje refleksję nad formami współistnienia, które przekraczają granice światów naturalnych i zurbanizowanych.
Sztuka współczesna na Tajwanie - relacja człowieka z naturą w „A Call of All Beings”
„A Call of All Beings” dąży do obserwacji i namysłu w różnych skalach, proponując ponowne spojrzenie na sztukę jako narzędzie wyostrzania percepcji i otwierania nowych sposobów rozumienia — takich, które mogą pomieścić bogatsze i bardziej rozległe opowieści, wciąż jeszcze czekające na opowiedzenie. Z kolei hasło „Do zobaczenia jutro, o tej samej porze, w tym samym miejscu” stanowi obietnicę muzeum jako gospodarza i strażnika pamięci, a zarazem gest skierowany ku przyszłości opartej na współdzielonej odpowiedzialności.
Wystawa „A Call of All Beings” została pomyślana jako zaproszenie do wspólnego spotkania i kolektywnej refleksji, w której artyści i artystki, publiczność oraz narracje istot ludzkich i pozaludzkich — pochodzące z różnych czasów i miejsc — mogą się spotykać i przenikać. Ekspozycja zachęca do eksplorowania wielowarstwowych relacji między człowiekiem a środowiskiem poprzez takie wątki, jak historie flory i fauny, baśnie i mitologie, migracja i ruch, a także język i opowieść. Wystawa bada również napięcia między ciałem a percepcją przestrzeni, a także odporność dzikości i sprawczość, która trwa w obrębie systemów władzy i udomowienia. Zagadnienia te rozwijają się w pięciu powiązanych ze sobą częściach tematycznych. Poza przestrzeniami galerii część prac wychodzi w przestrzeń publiczną, wchodząc w dialog z otoczeniem. Dzieła te kwestionują granice między tym, co publiczne i prywatne, dzikie i udomowione, splatając wątki wystawy z tkanką codzienności.
„Zwrotnik Raka” – praca polskiej artystki w programie międzynarodowej wystawy w Taichung
Na wystawie „A Call of All Beings” znalazła się także praca polskiej artystki. Karolina Breguła prezentuje na Tajwanie swój najnowszy film krótkometrażowy „Zwrotnik Raka”. Opowiada on historię trzech sióstr mieszkających w niewielkiej nadmorskiej wiosce. Ich dom — dzielony ze ślimakami, krabami i innymi wędrującymi stworzeniami — stoi nisko przy linii brzegowej i w przeszłości był już zalewany przez morze. Teraz jednak czas ma zacząć płynąć wstecz. Powracający geodeta nieustannie ostrzega siostry przed nadchodzącym odwróceniem biegu czasu. Gdy czas zaczyna się rozpadać, bohaterki uświadamiają sobie, że wraz z nim powróci także woda. Rozpoczynają przygotowania, podczas gdy nad ich głowami przelatują wojskowe samoloty, przypominające nietoperze. Woda, zwierzęta, rośliny oraz przedmioty wyrzucone na brzeg przez fale współistnieją w stanie oczekiwania — czekając na przemianę, którą przyniesie powracające morze.
Karolina Breguła jest artystką wizualną i reżyserką filmową pracującą pomiędzy Polską a Tajwanem. Tworzy opowieści o sztuce, architekturze i przestrzeniach miejskich, które stanowią pole jej obserwacji antropologicznych i socjologicznych. Interesuje się narracją — rolą ponownego opowiadania pamięci, zarówno sprzyjającym, jak i destrukcyjnym wpływem fikcji, a także uzdrawiającą i niszczącą siłą wyobraźni.
„Zwrotnik Raka” Karoliny Breguły: film o czasie, wodzie i współistnieniu
-
Scenariusz, reżyseria i montaż: Karolina Breguła
-
Występują: Tsai An Chi, Tsai Me Xin, Tsai Me Fang, Tsai Yi Lun, Tsai Mao Fa, Yang Shu Chuan, Lee Wen Hsien, Tsai Qing
-
Projekt dźwięku: Weronika Raźna
-
Nagranie dźwięku na planie: Nigel Brown
-
Produkcja: Liao Hsiu Hui, Tien Zong Yuan, Huang Ting Yu
-
Koordynacja lokalna: Wu Chia Chun
-
Scenografia: Tsai Wen-Chang, Liao Hsiu Hui, Tien Zong Yuan, Huang Ting Yu
-
Korekcja barwna: Robert Mleczko
-
Efekty wizualne: Konrad Wujciów
-
Partnerzy: Instytut Adama Mickiewicza, Fotoaura – Instytut Fotografii, Fotoaura Light Gallery, Your Bros. Filmmaking Group
-
Na zamówienie: Taichung Art Museum
-
Rok produkcji: 2025
-
Czas trwania: 37 minut
