„Ostatnia wieczerza XXI” na biennale we Florencji

„Ostatnia wieczerza XXI” na biennale we Florencji

Wśród prac tegorocznego XIII Biennale Sztuki we Florencji znajduje się neowitraż Piotra Barszczowskiego zatytułowany „Ostatnia wieczerza XXI”. To pierwszy pokaz artysty za granicą.

Międzynarodowa publiczność będzie uczestniczyła w biennale, w Fortezza da Basso, miejscu wielu międzynarodowych wystaw, od 23 do 31 października. Tematem wiodącym wydarzenia jest „Kobieta przez wieki w sztuce. Kobieta w sztuce współczesnej".

Zespół kuratorów międzynarodowej wystawy i konkursu XIII Biennale Sztuki we Florencji zwrócił uwagę na nawiązania renesansowe i motyw 12 kobiet przedstawiony na „Ostatniej wieczerzy XXI” Piotra Barszczowskiego. Organizatorzy biennale umieścili prezentację artysty w prestiżowej lokalizacji - Theatre Area. W tym miejscu odbędzie się także inauguracja wydarzenia oraz przedstawienia prac laureatów konkursu.

„Prezentacja Ostatniej wieczerzy XXI tworzy przestrzeń do dyskusji wokół współczesnego postrzegania duchowości. Artysta przełamuje bariery w interpretacji najbardziej znanych motywów z powszechnej historii sztuki, nadając w ten sposób szczególną wartość dziełu” – mówi Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.

Piotr Barszczowski – doktor sztuki, artysta-plastyk, projektant, teolog i pedagog, osadził biblijną historię w XXI wieku, prezentując współczesne spojrzenie na wydarzenia z wieczernika. Zaproponował w swojej pracy nowy układ kompozycji oraz zaskakującą perspektywę.

„Przez lata studiowałem wybitne dzieła przedstawiające ostatnią wieczerzę. Duże wrażenie zrobiły na mnie prace Tintoretta. Doceniłem w nich zarówno udział kobiet, jak i próby poszukiwania przez artystę nowej kompozycji. Najwyraźniej rozmyślanie nad własnym rozwiązaniem tematu nie opuszczało mnie nawet podczas snu, skoro kompozycja obrazu, w rzeczy samej, przyśniła mi się. Od początku biblijną scenę osadzałem w teraźniejszości. Wykonałem szkic i marzyłem o realizacji dużego obrazu lub nawet witrażu" – opowiada Piotr Barszczowski.

Artysta zastosował autorską technikę, łącząc stare tradycje warsztatu malarskiego i witrażowego z nowoczesnymi technologiami cyfrowymi foto-kolażu oraz druku. Podstawą jego pracy była makro i mikrofotografia. Zdjęcia chleba i wina symbolicznie przedstawiają ustanowienie Sakramentu Eucharystii. To nowa wizja wydarzenia biblijnego, próba rezygnacji z silnego wzoru, jakim jest kompozycja „długiego stołu” Leonarda da Vinci, na rzecz nowatorskiego rozwiązania w warstwie plastyczno-teologicznej.

Podczas biennale we Florencji artysta zaprezentuje również trzy inne prace. Będą to  „Panta Rhei – Alegoria Czasu”, „Kawiarenka” oraz „Sztorm”.

Organizatorem prezentacji prac Piotra Barszczowskiego podczas XIII Biennale Sztuki we Florencji jest Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Art Studio SRL i Florence Biennale. Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

 

Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której celem jest budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie. Instytut współpracuje z partnerami zagranicznymi i inicjuje międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Instytut zrealizował i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach na 6 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, na Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei. W ramach dotychczas zrealizowanych działań Instytut zaprezentował 38 strategicznych programów, które obejrzało 60 milionów widzów. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

 

Kontakt dla mediów:

Ewa Szandomirska

[email protected]

+48 692 494 061

Opublikowano: 2021.10.23 10:22
Aktualizacja: 2021.10.23 10:22
Autor: Anonim
Wprowadzenie: Anonim