Informacja prasowa, 9 stycznia 2023
Podsumowanie działań Instytutu Adama Mickiewicza w 2022 roku
150 projektów na całym świecie, współpraca z blisko 100 partnerami instytucjonalnymi, ponad 700 000 odbiorców – w takich liczbach zamknięty został miniony rok pracy Instytutu Adama Mickiewicza.
W 2022 roku IAM realizował projekty wpisane w dziewięć tematycznych filarów: Awangarda, Nowa Polska Tradycja, Złoty i Srebrny wiek Rzeczypospolitej, Duchowość, Polski Jazz, Wielkie rocznice, Lem i myślenie o przyszłości, Polski romantyzm oraz Program Wieloletni Niepodległa.
Rok rozpoczął się współpracą z Wystawą Światową Expo 2020 w Dubaju, na której zaprezentowane zostały aż cztery wystawy: „The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi" towarzysząca niezwykle popularnej publikacji o tym samym tytule, „Rituals/Rytuały” – współczesny dialog z tradycją dzielenia się opłatkiem, „Landscapes of Leisure", czyli opowieść o uniwersalnej potrzebie odpoczynku i o polskiej architekturze powstającej z myślą̨ o jej zaspokojeniu oraz „The Emir from Poland”, czyli historia Wacława Seweryna Rzewuskiego podczas jego podróży po Bliskim Wschodzie.
Najważniejszym punktem działań Instytutu w pierwszym kwartale minionego roku była współorganizacja wystawy „Stille Rebellen” z Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung w Monachium oraz z polskimi partnerami: Muzeami Narodowymi w Warszawie, Krakowie oraz Poznaniu, na której zaprezentowano przekrój dzieł polskich malarzy tworzących w nurcie symbolizmu. Była to pierwsza tak duża ekspozycja polskich twórców przełomu XIX i XX wieku w Niemczech, na które zaprezentowanych zostało ponad 130 wybitnych dzieł autorstwa m. in. Olgi Boznańskiej, Jacka Malczewskiego, Jana Matejki, Józefa Mehoffera, Władysława Podkowińskiego, Ferdynanda Ruszczyca, Kazimierza Sichulskiego, Wojciecha Weissa, Witolda Wojtkiewicza, Leona Wyczółkowskiego Patronat nad wystawą objęli prezydenci Polski i Niemiec, Andrzej Duda i Frank-Walter Steinmeier. W wernisażu wziął udział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego, prof. Piotr Gliński, który był jednym z inicjatorów wystawy polskiego malarstwa w stolicy Bawarii. Projektowi towarzyszył szereg wydarzeń pod wspólnym tytułem „Fokus auf Polen”, m.in. koncert muzyki polskiej w słynnej monachijskiej Herkulessaal, w programie którego znalazły się Stabat Mater Karola Szymanowskiego, I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina oraz IV Symfonia Mieczysława Weinberga oraz – na znak solidarności z ofiarami wojny w Ukrainie zaprezentowana zostanie Elegia op. 41 nr 3 autorstwa wybitnego ukraińskiego kompozytora, pianisty i twórcy ukraińskiej opery narodowej Mykoli Łysenki. Ponadto, w programie „Fokus auf Polen” znalazły się pokazy filmowe realizowane we współpracy z Theatiner Film, Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym (FINA) i Pilecki-Institut Berlin, wykłady prof. Andrzeja Szczerskiego, dr Agnieszki Bagińskiej oraz dr Kathariny Ute Mann, spotkania autorskie - o których pisały „In München”, „München online”, „Süddeutsche Zeitung” i „Merkur.de”.
W 2022 roku nawiązana została współpraca z dwoma renomowanymi artystycznymi wydarzeniami cyklicznymi – Triennale Architektury w Lizbonie oraz Biennale Designu w Lublanie, na których zaprezentowano wystawę „Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni”, którą swoją premierę miała na Biennale Designu w Londynie w 2020 roku. Alicja Bielawska, twórczyni wystawy, wykorzystuje tradycje polskich wzorów tekstylnych sprzed ery elektryczności, aby przypomnieć o tym, jak „odziewane” były domy naszych przodków. Wystawa została wybrana w konkursie na kuratorski projekt wystawy / instalacji w pawilonie polskim podczas London Design Biennale w 2020 roku a za jej koncepcję odpowiada zespół kreatywny w składzie: Aleksandra Kędziorek, Alicja Bielawska oraz CENTRALA – Małgorzata Kuciewicz i Simone De Jacobis.
Niezwykle ważnym przedsięwzięciem był także Polski Pawilon na Biennale Sztuki w Wenecji, którego IAM był partnerem. Małgorzata Mirga-Tas była pierwszą w historii weneckiego Biennale romską artystką reprezentującą narodowy pawilon ze swoją monumentalną wystawą „Przeczarowując świat”.
W 2022 roku miała miejsce druga edycja Festiwalu Polskiej Muzyki Sakralnej „Joy and Devotion” – autorskiego projektu IAM zrealizowanego we współpracy z londyńskim partnerem i gospodarzem Festiwalu kościołem St. Martin-in-the-Fields. O najwyższy poziom polskiej muzyki prezentowanej w czasie Festiwalu dbał jego dyrektor artystyczny, kompozytor i dyrygent prof. Paweł Łukaszewski. Polskie arcydzieła muzyki sakralnej brytyjska widownia usłyszała w wykonaniu jednych z najlepszych chórów profesjonalnych: The Polyphony, The Gesualdo Six oraz chóru młodzieżowego Rodolfus Choir. Wśród prezentowanych dzieł znalazły się utwory wybitnych polskich kompozytorów, m.in.: Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Mariana Borkowskiego, Stanisława Moryty, Mariana Sawy, Pawła Łukaszewskiego, Marcina Łukaszewskiego. Recenzje z koncertów i informacje o Festiwalu ukazały się m. in. w Planet Hugill, classicaevents.co.uk, camdennewjournal.co.uk, collinscolumn.com. Kolejna edycja Festiwalu została zaplanowana na 2023 rok.
W 2022 roku przypadła jeszcze jedna znacząca rocznica – 80. urodzin Tomasza Stańki. Dzięki współpracy z Fundacją im. Tomasza Stańko IAM zorganizował wiele koncertów w hołdzie temu wybitnemu jazzmanowi w różnych miejscach na świecie: Nowym Jorku, Budapeszcie, Londynie, wyspie Jara niedaleko Seulu. Wydarzenia te zwieńczyło wydanie płyty z dotąd niepublikowanymi utworami Tomasza Stańki – „Wooden Music” – nakładem Astigmatic Records.
Recenzja koncertu w Nowym Jorku pojawiła się m. in. w czołowym amerykańskim magazynie jazzowym - DownBeat oraz magazynie Jazz Times.
Obok obchodów 80. Rocznicy urodzin Tomasza Stańko w 2022 roku IAM opublikował drugi sezon podcastów poświęconych tematyce jazzowej. Po sukcesie pierwszej serii z 2021 roku, która poświęcona była korzeniom polskiego jazzu, który rozwijał się w wyjątkowych okolicznościach ograniczeń komunistycznego ustroju, druga opowiada o pokoleniu polskich jazzmanów, którzy czerpiąc z bogactwa tradycji wyznaczają nowe kierunki w sztuce improwizacji i kompozycji., Wśród bohaterów Rebel Spirits II znaleźli się wybitni polscy przedstawiciele gatunku - Marcin Masecki, Kuba Więcek, Joanna Duda, Marek Pędziwiatr, Aga Derlak, Piotr Orzechowski i Wacław Zimpel.
Najbardziej wstrząsającym wydarzeniem 2022 roku - również na polu kultury - pozostaje jednak wojna na Ukrainie. Od początku rosyjskiej agresji IAM angażuje się w pomoc Ukrainie i ukraińskim artystom nie tylko organizując rezydencje kryzysowe czy otwierając ukraińską sekcję portalu culture.pl, lecz także inicjując wystawy, które umożliwiają wybrzmienie głosom ukraińskich artystów i ich doświadczeniom na scenie międzynarodowej.
Doraźną pomocą wdrożoną na początku kwietnia 2022 r. były organizowane przez IAM kryzysowe rezydencje dla artystów z Ukrainy, prowadzone we współpracy z CSW Zamek Ujazdowski, Narodową Galerią Sztuki Zachęta oraz Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Solidarność Polski z Ukrainą była punktem wyjścia do współpracy IAM z dwoma kuratorkami: Anną Łazar oraz Ladą Nakonechną oraz polskimi instytucjami (muzeami i galeriami), dzięki której powstało dziewiętnaście nowych prac stworzonych w polsko-ukraińskich parach, przez 18 polskich i 19 ukraińskich artystów. Projekt ten oddał głos ukraińskim artystom – również tym wciąż pozostającym w samym centrum konfliktu, stawiał pytania o przyszłość Europy po rosyjskiej agresji, a także położył nacisk na współpracę artystyczną i instytucjonalną, Wystawa prezentowana była od 31 sierpnia do 10 października w przestrzeni miejskiej Berlina w formie bilbordów.
Ukraiński akcent zyskała również inna wystawa "Solidarność. Pomoc. Wolność", której otwarcie odbyło się w Berlinie 30 sierpnia 2022. Tematem wystawy jest historia pomocy dla "Solidarności" i dla Polski.
Narracja przypomina rolę „Solidarności” i udzielane jej wsparcie, zachęca do refleksji nad współczesnymi wyzwaniami wymagającymi solidarności (i dzisiejszym rozumieniem tego terminu). Wystawa, choć poświęcona jest historii, wpisuje się również we współczesny kontekst. Opisując znaczenie, jakie wsparcie z zewnątrz miało dla więźniów politycznych w latach 80., jednocześnie zachęca by dziś wesprzeć w ten sam sposób tysiące prześladowanych na Białorusi. Epilog wystawy skłania widza do refleksji nad tym, co dziś znaczy słowo „solidarność” w różnych kontekstach, przede wszystkim najbardziej aktualnym – agresji Rosji na Ukrainę. Na kilku przykładach ukazywana jest niezwykła skala polskiej solidarności z Ukrainą.
W 2022 roku IAM już po raz czwarty współpracował z festiwalem Photo Is:rael, gdzie tym razem zaprezentowane zostały dwie wystawy nawiązujące do wojny w Ukrainie. Justyna Mielnikiewicz zaprezentowała izraelskiej publiczności fotografie przedstawiające sceny z życia współczesnej Ukrainy oraz poprowadziła warsztaty fotograficzne skierowane do ukraińskiej młodzieży – uchodźców przebywających w Tel-Awiwie. Natomiast Michal Chelbin na wystawie pt. „In Their Own Words” przedstawia historie ukraińskich uchodźców, którzy szukali schronienia w Polsce. Zdjęcia powstały w marcu 2022 w czasie pobytu studyjnego artystki w Polsce.
Rok Romantyzmu Polskiego
Decyzją Sejmu RP 2022 rok został ogłoszony Rokiem Romantyzmu Polskiego w związku z 200. rocznicą wydania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza. Ten zbiór poezji uznaje się za symboliczny początek epoki romantyzmu – okresu kluczowego i formacyjnego dla sztuki i kultury polskiej jaką znamy dzisiaj.
Instytut Adama Mickiewicza włączył się w obchody, organizując i współorganizując liczne projekty, których celem było reaktywowanie romantycznych idei we współczesnym kontekście i zainteresowanie nimi zagranicznej publiczność. Duży nacisk kładziono także na podkreślenie, w jaki sposób polski romantyzm oddziaływał i wciąż oddziałuje na światowe dziedzictwo kulturowe.
Z okazji obchodów Roku Romantyzmu Polskiego Instytut Adama Mickiewicza zrealizował w okresie od stycznia do listopada 76 wydarzeń, w tym m.in:
49 koncertów, 12 spektakli, 5 wystaw, 2 czytania performatywne, wykłady, warsztaty teatralne, pokaz kulinarny oraz realizowane były także 4 publikacje. Działania te angażowały 256 artystów i odbyły się m. in. w Rzymie, Mediolanie, Paryżu, Berlinie, Londynie, Nowym Jorku, Hamburgu, Wilnie, Budapeszcie, Tblisi, Tokio, gdzie uczestniczyło w nich ok. 230 tys. osób.
Uruchomiony został autorski program Instytutu Adama Mickiewicza – „44 x Mickiewicz” skierowany do instytucji partnerskich, podległych i nadzorowanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W jego ramach zrealizowano 7 projektów.
W załączeniu szczegółowa informacja podsumowująca Rok Romantyzmu Polskiego w działalności IAM w 2022 roku.
Culture.pl
Portal Culture.pl nie pozostał obojętny na zachodzące w świecie zmiany. Odpowiedzią na tragiczne wydarzenia w Ukrainie związane z rosyjską agresją było przyspieszenie uruchomienia sekcji ukraińskiej. Instytut zaprosił do współpracy szereg autorów ukraińskich, którzy w ojczystym języku przybliżają swoim rodakom polską kulturę i związki polsko-ukraińskie oparte na wspólnych, europejskich wartościach i dziedzictwie.
Portal odwiedziło w mijającym roku ok. 9,75 miliona internautów z całego świata, którzy wygenerowali ponad 16,6 miliona odsłon treści Culture.pl.
W 2022 roku największą popularnością w Culture.pl cieszyły się artykuły dotyczące nauki języka polskiego i poezji, historii, zwyczajów ludowych, znaczenia i pochodzenia nazw własnych i nazwisk, różnicach i podobieństwach między sąsiadującymi narodami, kulinariów oraz przewodniki po polskiej kulturze dla obcokrajowców
Program Wieloletni Niepodległa
Wraz z końcem 2022 roku zakończył się także realizowany przez Instytut Adama Mickiewicza Program Wieloletni Niepodległa.
Na przestrzeni 5 lat Instytut Adama Mickiewicza:
- zrealizował ponad 600 projektów, w tym 250 projektów ze schematu 3A - programu wydarzeń zagranicznych, 314 projektów w ramach programu „Kulturalne Pomosty” (schemat 3B), 45 publikacji w blisko 20 krajach na całym świecie
- zaprosił około 4 tys. artystów i 300 partnerów biorących udział w projektach
- dotarł do ponad 1,2 mln odbiorców w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji
Na działalność programową w ramach Programu Wieloletniego Niepodległa przeznaczony został łączny budżet ponad 66 mln–złotych (działalność programowa IAM – schemat 3A oraz program „Kulturalne Pomosty” – schemat 3B).
Wybrane projekty:
- multimedialne:
https://pendereckisgarden.pl/pl
https://culture.pl/pl/artykul/artists-in-arms-kultura-i-sztuka-na-szlaku-armii-andersa-1941-1945
https://culture.pl/en/stories-from-the-eastern-west
https://culture.pl/pl/artykul/where-is-poland-multimedialny-przewodnik-c...
- muzyczne:
Missa sine verbis na festiwalu Roma Europa
Polska Scotland - polski sezon muzyczny w Royal Scottish National Orchestra
The Polish Perspectives - wydawnictwo płytowe z Klangforum Wien i Kairos
Polski focus na targach Jazzahead!
Płyta z utworami solowymi Grażyny Bacewicz w wykonaniu Petera Jablonskiego wydana przez Ondine
London Philharmonic Orchestra pod batutą Ł. Borowicza – concert
Inauguracja polskiego focusu w Elbphilharmonie
"Seifert Night" na Belgrade Jazz Festival
Twórczość Grażyny Bacewicz na Bard Festival w San Francisco
- sztuki wizualne i design:
„Solidarność. Pomoc. Wolność.”
"Pologne 1840-1918. Peindre l'âme d'une nation"
Une avant-garde polonaise: Katarzyna Kobro et Władysław Strzemiński”
“Trudny wiek. Szapocznikow-Wajda-Wróblewski”
„CZAS NASZ – Unsere Zeit”
„Mistrzowie polskiej ilustracji”
„The ABCs of Polish Design”
- teatr i taniec
„Terytoria choreografii - nowe szlaki awangardy”
„Pademania”
- film:
„Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna”
„Rzecz Polska”
- cykl „100 najlepszych polskich projektów na 100-lecie Niepodległości”.
Na zamówienie Instytutu powstało również 45 publikacji, w tym cieszące się ogromną popularnością „Quarks, Elephants & Pierogi: Poland in 100 Words”, „The ABC of Polish Design”, „Reason and Flair. A century of Fashion in Poland”, “Captains of Illustration. 100 Years of Children's Books from Poland.”.
Pozostała działalność IAM
Instytut Adama Mickiewicza poza swoją główną działalnością – organizacją wydarzeń artystycznych dla międzynarodowej publiczności – podejmuje również innego rodzaju aktywności i przedsięwzięcia mające na celu promocję polskiej kultury za granicą i wsparcie polskich artystów w ich rozwoju na arenie światowej.
Taką inicjatywą jest program Kultura Polska na
Świecie, którego celem jest wspieranie aktywnego udziału przedstawicieli polskiej kultury w projektach o charakterze międzynarodowym, jak również w wydarzeniach on-line, realizowanych we współpracy z partnerem zagranicznym, kierowanych do odbiorców poza granicami Polski. W 2022 roku spośród ponad 700 złożonych wniosków udało się zrealizować 348 projektów. Najbardziej popularnymi destynacjami, które obierali uczestnicy programu, były: Niemcy, Stany Zjednoczone oraz Włochy. Dziedziną, która dominowała w realizowanych programach, był design i sztuki wizualne. W roku 2023 program będzie kontynuowany.
Bardzo ważnym elementem działalności Instytutu są także wizyty studyjne umożliwiające rozwój relacji z zagranicznymi partnerami IAM oraz stwarzające warunki do wspólnego wypracowywania pomysłów na nowe przedsięwzięcia kulturalne. W 2022 roku IAM zorganizował 32 wizyty studyjne, w których uczestniczyło ponad 160 gości.
Instytut Adama Mickiewicza, aby coraz lepiej planować oraz ewaluować swoje działania, zleca także badania jakościowe i ilościowe na temat zainteresowania polską kulturą i jej postrzegania w różnych krajach.
W 2022 roku na zlecenie Wydziału Badań i Rozwoju powstały trzy badania:
- badanie preferencji i nawyków kulturalnych mieszkańców Izraela – badanie ilościowe,
- badanie ilościowe dotyczące zwyczajów konsumpcji kultury w krajach muzułmańskich,
- oraz badanie ilościowe dotyczące wizerunku Polski i polskiej kultury za granicą.
Szczególnie obiecujące wyniki przyniosło to ostatnie, w którym odnotowuje się wzrost zainteresowania polską kulturą w krajach naszego regionu. Jest to z pewnością pozytywna informacja dla wszystkich inicjatyw promujących Polskę w tych krajach.
Plany Instytutu Adama Mickiewicza na 2023 rok:
Pierwsza połowa 2023 roku obfitować będzie w działalności Instytutu Adama Mickiewicza w projekty związane ze sztukami wizualnymi a pierwsze projekty związane będą z polskim romantyzmem. Już w styczniu otwarte zostaną dwie wystawy: „Reinterpretations” w Japonii podczas Osaka Kansai International Festival oraz „The Dark Arts” – wystawa Aleksandry Waliszewskiej w Muzeum Ciurlionisa w Kownie. Obie eksplorują romantyczne tradycje i idee choć w zupełnie inny sposób.
Wystawa „Reinterpretations”, na której zaprezentują swoje prace artyści z Polski, Japonii i Ukrainy, opiera się na podobieństwie brzemienia w języku japońskim liczby 4 oraz słowa oznaczającego śmierć. Jakie znaczenia zyska niezwykle symboliczna dla polskiej kultury liczba 44, gdy do odczytania jej zaprosimy artystów i artystki związanych z pozornie różnymi kulturami Japonią i słowiańszczyzną – Polską i Ukrainą? Jak wiemy, idea walki za ojczyznę i poniesienia za nią ofiary życia były jednym z centralnych punktów polskiego romantyzmu, co z kolei można połączyć z japońskim podejściem do śmierci, która powiązana była z honorem i służbą. Wystawa stanie się zatem okazją do refleksji nad wspólnymi punktami w historii tych trzech narodów.
Wystawa obrazów Aleksandry Waliszewskiej w Kownie dotknie z kolei zupełnie innego romantycznego wątku: opowieści ludowych i legend charakterystycznych dla Europy Wschodniej, szczególnie do słowiańskiej historii upioryzmu. W litewskim Muzeum Ciurlionisa zaprezentowane zostaną nie tylko dzieła Waliszewskiej, ale także innych przedstawicieli nurtu symbolizmu tworzących w Europie Środkowo-Wschodniej – tych, którzy stanowili inspirację dla artystki.
Na kwiecień br. zaplanowane zostało otwarcie wystawy polskiej ilustracji dziecięcej w Albus Gallery w Seulu. Będzie to druga odsłona ekspozycji poświęconej historii polskiej ilustracji dziecięcej, na której zaprezentowanych zostanie ponad 100 oryginalnych prac polskich ilustratorów – zarówno artystów awangardowych lat 20. XX wieku (np. Franciszki i Stefana Themersonów), jak i przedstawicieli polskiej szkoły ilustracji (np. Bohdana Butenko czy Janusza Stanny). Obecni będą również współcześni artyści tacy jak Iwona Chmielewska czy Małgorzata Gurowska.
Także w kwietniu odbędzie się na Litwie wernisaż monograficznej wystawy Nikifora Krynickiego - „Nikifor – malarz nad malarzami". Prezentacja obejmie ponad 100 prac z kolekcji Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie i przedstawi przekrojowo dorobek malarza a także wszystkie podejmowane przez niego tematy: pejzaż, architekturę miejską i fantastyczną, dworce kolejowe.
W maju zainaugurowana zostanie wystawa arrasów Zygmunta II Augusta wraz z wydarzeniami towarzyszącymi z okazji obchodów 700–lecia Wilna. Na ekspozycji pokazane zostaną unikatowe dzieła ze zbioru arrasów Zygmunta II Augusta wykonanych na jego zamówienie przez niderlandzkich rzemieślników w latach 1550-1560. Od maja publiczność Muzeum Narodowego Pałacu Wielkich Książąt Litewskich w Wilnie będzie mogła zobaczyć ok. 40 tapiserii należących do kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu. Wystawie towarzyszyć będzie konferencja naukowa poświęcona epoce, koncerty muzyki z epoki a także wydanie po litewsku „Fraszek” Jana Kochanowskiego we współpracy z Instytutem Polskim w Wilnie.
W czerwcu Instytut Adama Mickiewicza po raz czwarty będzie gospodarzem polskiego pawilonu na London Design Biennale 2023, gdzie pokazana zostanie wystawa pt. „Poetyka konieczności”. Koncepcja wybrana w konkursie na opracowanie kuratorskiego projekty wystawy/instalacji do realizacji w polskim pawilonie podczas London Design Biennale prezentuje w sposób metaforyczny wielopłaszczyznową współpracę pomiędzy Polską a Ukrainą, jaka zawiązała się po agresji Rosji na naszego sąsiada w lutym 2022 roku. Z jednej strony okna symbolizują bezpieczeństwo, pomoc i odbudowę a z drugiej stają się metaforą relacji międzyludzkich. Jednocześnie koncepcja wystawy rozpoczyna dyskusję o zrównoważonym projektowaniu, które stanowi wyzwanie dla współczesnych projektantów. Kuratorami wystawy są: Zofia Jaworowska, Michał Sikorski oraz Petro Vladimirov.
Obok działań z obszaru sztuk wizualnych na rok 2023 zaplanowane zostały także projekty muzyczne związane z obchodami 90. Rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego, m. in. europejska trasa koncertowa Sinfonii Varsovii.
W kwietniu natomiast odbędzie się nowatorskie wystawienie sceniczne „Symfonii pieśni żałosnych” Henryka Góreckiego w English National Opera w formie angażującej emocjonalnie opery, w reżyserii i scenografii Isabelli Bywater z udziałem Nicole Chevalier (sopran). Uroczysty koncert odbędzie się z okazji 90. urodzin Henryka Góreckiego
Kolejnym niezwykle ważnym wydarzeniem muzycznym pierwszej połowy roku będzie światowe prawykonaniu utworu Bernharda Langa „A Song for Rachela”. Jest to zamówienie kompozytorskie IAM poświęcone powstaniu w Getcie Warszawskim. Utwór inspirowany jest podziemnym archiwum Getta Warszawskiego - archiwum Ringelbluma. Światowe prawykonanie wykona Klangforum Wien w Wiedniu.
Na drugą połowę 2023 roku zaplanowana została trzecia edycja zainicjowanego przez Instytut festiwalu muzyki sakralnej „Joy&Devotion” w londyńskim St Martins in the Fields. Program oraz wybór zespołów zostanie opracowany przez dyrektora artystycznego Festiwalu – prof. Pawła Łukaszewskiego, kompozytora i prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, niezwykle cenionego na Wyspach Brytyjskich.
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, utworzoną w 2000 roku. Cel Instytutu – budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie, realizowany jest we współpracy z partnerami zagranicznymi i poprzez międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Do 2022 roku Instytut zrealizował projekty w ponad 70 krajach na 6 kontynentach. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Kontakt dla mediów
Klaudiusz Gomerski