Fotograficzna, poetycka opowieść o człowieku i zarazem metafizyczny portret własny Zofii Rydet – tak można opisać wyjątkowo osobisty projekt jednej z najwybitniejszych polskich fotografek 2. poł. XX wieku, zatytułowany „Świat uczuć i wyobraźni”. To właśnie prace z tego cyklu, od 1 kwietnia, można będzie oglądać na międzynarodowej wystawie sztuki współczesnej Gwangju Biennale w Korei Południowej.
Cykl fotomontaży „Świat uczuć i wyobraźni”, nad którym Rydet pracowała od lat 60-tych porusza temat kondycji człowieka, jego pasji, obsesji, pragnień i lęków, które ukojenie znajdują w miłości. Artystka w poetycki sposób opowiada o tragedii przemijania, która rozgrywa się już od dnia narodzin. Nacechowane dużym ładunkiem emocjonalnym prace, jak m.in. „Oczekiwania”, „Zagrożenie”, „Odejścia”, czy „Macierzyństwo”, poruszają treści symboliczne, wręcz surrealistyczne, obrazując świat, który ją otacza. Widz nie ma wątpliwości, że pod baśniową wizją rzeczywistości, kryją się bieżące troski, radości i zobowiązania. Słodko-gorzki krajobraz, sceny rodzajowe, zamknięte w kadrach migawki codzienności mieszkańców Górnego Śląska, tworzą pejzaż pełen metafor, metafizycznych odniesień do własnych przeżyć i marzeń.
„Zofia Rydet to artystka, która jak nikt inny potrafiła udokumentować emocje. Jej prace będące śmiałym eksperymentem między formą i treścią, to fotograficzna opowieść o nadziei, która prowadzi człowieka przez wszystkie etapy życia. Artystka w liryczny sposób łączy, czasem destrukcyjną wizję rzeczywistości, z finezyjnymi wyobrażeniami, w których lęk miesza się z oczekiwaniem lepszego jutra.” – mówi Barbara Krzeska, zastępca dyrektora Instytut Adama Mickiewicza.
Artystka budując wizualną narrację o świecie i sobie, pracowała cyklami, których realizacja trwała na ogół wiele lat, a szereg z nich było rozwijanych równolegle. Opracowując finalną formę fotografii artystka posługiwała się m.in. techniką kolażu, obiektów fotograficznych i zestawień typologicznych, eksploatując przy tym strategie bliskie zarówno fotografii konceptualnej, socjologicznej jak i kreacyjnej.
„Siła i specyfika fotografii Zofii Rydet wykracza poza granice tej dyscypliny. W swoich pracach - wiele z nich to portrety osób w średnim i starszym wieku - artystka zdradza skłonności w kierunku metafory i alegorii, a także zdolność uchwycenia głębokiej empatii.”– piszą Dafne Ayas i Natasha Ginwala, kuratorki Gwangju Biennale.
Podczas 13. edycji Gwangju Biennale, które w tym roku odbywa się pod hasłem: „Minds Rising, Spirits Tuning”, zaprezentowanych zostanie 7 prac z cyklu 15 serii fotomontaży „Świat uczuć i wyobraźni”. Kuratorka Natasha Ginwala spotkała się z twórczością artystki w 2019 roku podczas wizyty studyjnej do Polski, zorganizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza. Na Biennale pokazane zostaną prace takich artystów, jak m.in. Vivian Lynn, Farid Belkahia, Shen Xin, Fernando Palma Rodriguez, Cecilia Visuna, Arpita Singh.
Gwangju Biennale to jedno z ważniejszych wydarzeń artystycznych na świecie i najważniejsze tego typu w Azji. Poszczególne edycje, odbywające się co dwa lata, odwiedza średnio ponad 1,5 miliona zwiedzających, w tym środowiska artystyczne – kuratorzy, kolekcjonerzy, pasjonaci sztuki i artyści z całego świata.
Wystawa potrwa do 9 maja.
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Mitrovič
+48 601 800 268
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której celem jest budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie. Instytut współpracuje
z partnerami zagranicznymi i inicjuje międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu
z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Instytut zrealizował
i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach na 6 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, na Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei. W ramach dotychczas zrealizowanych działań Instytut zaprezentował 38 strategicznych programów, które obejrzało 60 milionów widzów. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.