Już 4 kwietnia w Mołdawii otwarta zostanie wystawa „Bujność. Sztuka kobiet w XXI w.” prezentująca prace 16 artystek młodej i najmłodszej sceny kulturalnej w Polsce. Projekt celebrować będzie kobiecą radość życia, wolność i siłę, ale też twórczą energię i poczucie wspólnoty. Wydarzenie, które odbędzie się w Narodowym Muzeum Sztuki w Kiszyniowie jest częścią zagranicznego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie UE i potrwa do 18 maja 2025 roku.
Na wystawie kuratorowanej przez Dorotę Monkiewicz zaprezentowane zostaną prace szesnastu polskich artystek reprezentujących młodą i najmłodszą scenę artystyczną w Polsce. Ich twórczość, silnie zakorzeniona w doświadczeniu cielesnym, emocjonalnym i duchowym, podejmuje temat kobiecej radości życia, seksualności, płodności oraz bliskości z naturą – zarówno tą ożywioną, jak i nieożywioną. Artystki posługują się zróżnicowanymi formami wyrazu – od malarstwa i rzeźby, przez techniki rękodzielnicze, aż po działania inspirowane domową codziennością – tworząc opowieść o kobiecości jako sile płynącej z przyjemności, zmysłowości i twórczego spełnienia.
Wspólnym mianownikiem ich prac jest jouissance – francuskie słowo oznaczające głęboką przyjemność, którą opisała filozofka Hélène Cixous. To właśnie ona stanie się kluczem do pokazania kobiecości w wielu wymiarach: intelektualnym, fizycznym i duchowym. Wystawa pokaże, że jouissance to nie tylko źródło kobiecej wolności i siły, ale też twórczej energii i poczucia wspólnoty.
Wystawa „Bujność. Sztuka kobiet w XXI w.” składa się z czterech części tematycznych: „Codzienność”, „Narracje”, „Szeptuchy” i „Cielesna geometria” – każda z nich ukazuje inny wymiar kobiecego doświadczenia i twórczości, od życia codziennego po duchowość, mit i zmysłową abstrakcję.
Codzienność
Wystawa zacznie się od opowieści o codziennym życiu kobiet w Polsce – pokazanej przez pryzmat malarstwa. Agata Kus przedstawi sceny z artystycznego Krakowa, Marta Nadolle skupi się na realiach życia nauczycielki w Warszawie, Karolina Balcer opowie o rodzinnych napięciach za pomocą kuchennych przedmiotów, a Małgorzata Mirga-Tas pokaże obrazy inspirowane życiem romskiej społeczności w Czarnej Górze.
Narracje
Kolejne prace to artystyczne wizje przyszłości i przepisane na nowo historie. Ania Grzymała stworzy baśniowy świat rządzony przez kobiety, a Julia Woronowicz pokaże alternatywną wersję historii Polski – z silnymi kobiecymi bohaterkami, takimi jak słowiańskie wojowniczki. Viola Plaga-Głowacka opowie o walce kobiet o swoje prawa, wykorzystując motyw rycerek i smoków jako metaforę protestów.
Szeptuchy
Ważnym motywem wystawy będą także szeptuchy – kobiety obdarzone wiedzą, łączące się z naturą i symbolizujące siłę, wolność i niezależność. W tej części zobaczymy m.in. ogromne papierowe wycinanki Niny Paszkowski, obrazy Natalii Bażowskiej, w których ciało kobiety stapia się z naturą, rzeźby Aleksandry Liput, tajemnicze bohaterki obrazów Martyny Borowieckiej oraz wampiryczne kobiece postacie w malarstwie Doroty Kuźnik.
Cielesna geometria
Artystki pokażą też, że geometria nie musi być sztywna i matematyczna – można nadać jej ludzki, cielesny wymiar. Kinga Popiela w swoich obrazach skupi się na ruchach i odruchach ludzkiego ciała. Anna Panek wykorzysta geometryczną abstrakcję, ale stworzoną ręcznie – przez zszywanie kolorowych materiałów. Martyna Ścibior sięgnie po nietypowy materiał – lakier do paznokci, który kojarzy się z cielesnością i kobiecością. Natomiast Agata Bogacka zaprezentuje najdelikatniejszą, miękką formę abstrakcji – poprzez subtelne, zmysłowe i pełne ukrytego napięcia malarstwo.
Program towarzyszący
Wystawę uzupełni publiczny program z udziałem polskich i mołdawskich artystek, którego kuratorką będzie Anna Czaban.
Wystawa jest współorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza i współfinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerami wystawy są: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Narodowe Muzeum Sztuki Mołdawii, Instytut Polski w Bukareszcie.
Sztuki wizualne i performatywne w zagranicznym programie kulturalnym Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025
Wystawa „Bujność. Sztuka kobiet w XXI w.” jest częścią zagranicznego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025. Program, organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza pod hasłem „Culture Sparks Unity”, ma na celu promowanie idei solidarności i międzynarodowej współpracy. Prezentuje najciekawsze zjawiska współczesnej polskiej sceny artystycznej, na pierwszym planie stawiając nowe pokolenie. Co jeszcze w dziedzinie sztuk wizualnych wydarzy się do końca czerwca w ramach programu?
- 13 lutego – 20 kwietnia 2025: Wystawa EUROPEAN KINSHIP. An Eastern European Perspective w ramach cyklu Fotografia – więcej niż rzeczywistość. Sztuka obrazowania (Robert Capa Contemporary Photography Center, Budapeszt)
- 6–31 marca: Wystawa polskiej ilustracji i grafiki: “Words and metaphors. The latest illustration from Wrocław” (Gellerup Bibliotek, Aarhus)
- 14 marca – 29 czerwca 2025: (PROGRAM TOWARZYSZĄCY) Wystawa Familiar Strangers, kuratorka: Joanna Warsza (Centrum Sztuk Pięknych Bozar, Bruksela)
- 27 marca – 25 kwietnia 2025: Wystawa Lii Dostlievy The Book of Long Objects w Instytucie Polskim w Budapeszcie (wydarzenie towarzyszące wystawie European Kinship, Eastern European Perspectives w Robert Capa Contemporary Photography Center)
- 27–29 marca 2025: Weekend Ekspercki (Expert’s Weekend) w Budapeszcie (wydarzenie towarzyszące wystawie European Kinship, Eastern European Perspectives w Robert Capa Contemporary Photography Center)
- 2–5, 8–10 kwietnia: Spektakl choreograficzny Wojciecha Grudzińskiego „Teach Me Not” (Zodiak – Center for New Dance, Helsinki).
- 4–5 kwietnia: Mapping Krzysztofa Wodiczko w ramach cyklu “Fotografia – więcej niż rzeczywistość. Sztuka obrazowania” (Festiwal w Lille).
- 16–27 kwietnia 2025: Wystawa prac Sainera (Przemysława Blejzyka) – Kolorganism (Künstlerhaus, Wiedeń)
- 25–27 kwietnia 2025: Unending love, or love dies, on repeat like it’s endless, chor. Alex Baczyński-Jenkins w ramach cyklu Wybrane polskie spektakle na europejskich festiwalach teatralnych (Réplika Teatro | Centro Internacional de Creación, Madryt)
- 9 maja – 30 czerwca 2025: Prezentacja pracy Małgorzaty Mirgi-Tas (Królewskie Muzeum Sztuki i Historii, Bruksela)
- 14–16 maja 2025: Spektakl choreograficzny “Malign Junction (Goodbye, Berlin)” Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa na belgijskim Kunstenfestivaldesarts w ramach cyklu “Wybrane polskie spektakle na europejskich scenach i festiwalach teatralnych” (Kunstenfestivaldesarts, Bruksela)
- 23–25 maja: Konferencja Identity Crisis Network (Online, Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu, Chorwacja)
Szczegółowe informacje na temat całości zagranicznego programu kulturalnego polskiej Prezydencji można znaleźć na stronie: https://poland2025eu.culture.pl/.
Instytut Adama Mickiewicza (IAM) łączy polską kulturę z ludźmi na całym świecie. Jako instytucja państwowa tworzy trwałe zainteresowanie polską kulturą i sztuką, wzmacniając obecność polskich artystek i artystów na globalnej scenie. Inicjuje innowacyjne projekty, wspiera międzynarodową współpracę oraz wymianę kulturalną. Promuje twórczość zarówno uznanych jak i obiecujących twórców, ukazując różnorodność i bogactwo naszej kultury. Instytut Adama Mickiewicza prowadzi także portal Culture.pl, stanowiący wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze. Więcej informacji: www.iam.pl.
Kontakt dla mediów:
Justyna Laskowska
e-mail: [email protected]
tel.: +48 729 611 367