„The Employees” w Korei - polski spektakl na Seoul Performing Arts Festival
Spektakl „The Employees” w reżyserii Łukasza Twarkowskiego zostanie wystawiony trzykrotnie podczas Seoul Performing Arts Festival 2025 w dniach 24-26 października 2025. Ta nowatorska produkcja, bazująca na powieści science fiction Dunki Olgi Ravn, porusza kluczowe pytania o tożsamość i granice między człowiekiem a maszyną, zabierając publiczność w unikalną podróż po świecie technologii i emocji. Instytut Adama Mickiewicza wspiera prezentację polskiej sceny performatywnej w Korei Południowej.
Seoul Performing Arts Festival 2025 - przyszłość, emocje i relacje z technologią
Założony w 2001 roku Seoul Performing Arts Festival (SPAF) to największy i najstarszy międzynarodowy festiwal sztuk performatywnych w Korei. Odbywa się corocznie w październiku w dzielnicy Daehak-ro w Seulu. W 2025 roku festiwal rozpoczął się 16 października i potrwa cztery tygodnie. W jego programie znalazły się 22 spektakle z zakresu teatru, tańca i sztuki interdyscyplinarnej oraz liczne warsztaty i laboratoria twórcze. Tegoroczna edycja odbywa się na scenach najważniejszych instytucji kultury, takich jak Narodowy Teatr Korei (Haeoreum Grand Theater), Teatr QUAD w Daehakro, ARKO•Daehakro Arts Theater, Teatr Sejong S, TINC (This is not a church), Jeongdong 1928 Art Center oraz SFACTORY.
Jubileuszowy, 25. SPAF odbywa się pod hasłem „Entanglement and Friction” („Splątania i tarcia”) — sił, które różnorodni artyści wykorzystują, podważając współczesne doświadczenia estetyczne, określane przez koreańsko-niemieckiego filozofa Byung-Chul Hana jako coraz bardziej „gładkie, czyste i jednolite”. Zainspirowany jego krytyką „estetyki gładkości” oraz nadmiaru pozytywności w kulturze, festiwal podejmuje próbę zgłębienia złożoności naszej epoki, jej dyskursów i ewoluujących form artystycznych. Program tegorocznej edycji skupia się na kilku tematycznych nurtach: nowych relacjach między sztuką, nauką i technologią w erze cyfrowej; poszerzonych i przekształconych językach performatywnych dźwięku i muzyki nowej; współczesnych językach tańca oraz na spojrzeniach artystów z regionu Azji i Pacyfiku na aktualne problemy społeczne.
Historia współpracy Instytutu Adama Mickiewicza z Seoul Performing Arts Festival sięga 2012 roku, kiedy to pokazano spektakl „(A)ppolonia” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Później przedstawiciele festiwalu odwiedzili Polskę na wizytę studyjną podczas festiwalu Boska Komedia. W kolejnych latach w Seulu prezentowano m.in. „Zbrodnię” w reżyserii Eweliny Marciniak oraz „Wycinkę” w reżyserii Krystiana Lupy. W 2025 roku Instytut Adama Mickiewicza wspiera prezentację spektaklu „The Employees” w reżyserii Łukasza Twarkowskiego.
„The Employees” – innowacyjny spektakl reżysera Łukasza Twarkowskiego w Korei Południowej
„The Employees” to spektakl oparty na powieści science fiction o tym samym tytule duńskiej pisarki Olgi Ravn, finalistki Międzynarodowej Nagrody Bookera w 2021 roku. Przedstawienie wyróżnia formuła partycypacyjna — widzowie mogą swobodnie poruszać się po przestrzeni i doświadczać spektaklu z różnych perspektyw, zamiast jedynie obserwować akcję ze sceny. Spektakl porusza tematycznie pytania, które stawiamy sobie dziś: zwątpienie w sens pracy, konflikty między ludźmi a bytami nieludzkimi, kryzys relacji, kontrolę emocji, życie w społeczeństwie zdominowanym przez technologię oraz relacje człowieka z naturą.
Akcja „The Employees” toczy się w przyszłości, po zagładzie Ziemi, na pokładzie statku kosmicznego 6000, w ramach eksperymentalnego projektu, gdzie współpracują ludzie i humanoidalne roboty. W tej skrajnie zamkniętej przestrzeni widzowie śledzą fragmentaryczne relacje członków załogi, zapisane w formie raportów, i konfrontują się z fundamentalnymi pytaniami o tożsamość, emocje i świadomość. Wraz z rozwojem akcji członkowie załogi zaczynają ujawniać tłumione emocje i narastającą tęsknotę za Ziemią, wywołaną kontaktem z tajemniczymi obcymi obiektami. Kto jest człowiekiem, a kto humanoidem? Spektakl bada, jak ludzka świadomość odbija się w obiektach zewnętrznych, eksplorując zjawisko tzw. doliny niesamowitości — emocjonalnej reakcji na istoty podobne, lecz nie do końca ludzkie, co potęguje napięcie emocjonalne. „The Employees” zaprasza widzów do przeżywania znanych motywów science fiction z nowej perspektywy, skłaniając do refleksji nad współczesnymi problemami społecznymi. Choć akcja rozgrywa się w odległej przyszłości, miliony kilometrów od Ziemi, historia jest głęboko osadzona we współczesności.
Pokazy „The Employees” w Seulu w Korei Południowej
-
Pokazy:
-
Piątek, 24 października 2025, godz. 19:30
-
Sobota, 25 października 2025, godz. 15:00
-
Niedziela, 26 października 2025, godz. 15:00
-
-
Miejsce: Arko Arts Theater Grand Theater (ul. Daehak-ro 8-gil 7, dzielnica Jongno, Seul, Korea Południowa)
-
Język: Spektakl w języku polskim z koreańskimi i angielskimi surtitles
-
Rozmowa z artystami: 25 października 2025
-
Bilety i więcej informacji: spaf.or.kr
-
Reżyser: Łukasz Twarkowski
-
Spektakl oparty na powieści science fiction "„The Employees” autorstwa duńskiej pisarki Olgi Ravn
-
Twórcy: Tłumaczenie z duńskiego: Bogusława Sochańska; Adaptacja tekstu, dramaturgia: Joanna Bednarczyk; Scenografia: Fabien Lédé; Wideo: Jakub Lech; Światła: Bartosz Nalazek; Kostiumy: Svenja Gassen; Muzyka: Lubomir Grzelak; Konsultacja ruchu: Rob Wasiewicz; Asystent reżysera: Adam Zduńczyk; Facilitation koncepcji: Szymon Adamczak; Operatorzy kamer: Iwo Jabłoński, Gloria Grunig; Operator światła: Jan Zajączkowski; Operatorzy dźwięku: Damian Kruszewski, Kacper Słowik Dabravolskiy; Operatorzy wideo: Adrien Cognac, Adam Kuznowicz, Paweł Banaszczyk; Kierownik produkcji: Monika Balińska; Kierownik sceny: Zuzanna Prusińska; Asystent producenta: Aleksandra Urban; Modele i obiekty: Katarzyna Rytka; Konstrukcja sceny: Piotr Szczygielski; Tworzenie kostiumów: Aleksandra Andrychowicz; Dystrybucja międzynarodowa: Anna Lewanowicz; Obsada: Dominika Biernat, Daniel Dobosz, Maja Pankiewicz, Sonia Roszczuk, Miron Smagała (wideo), Paweł Smagała, Rob Wasiewicz, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik (gość, nagrania audio).
