fot. Anna Marchlewska
Za nami wernisaż wystawy „Polska awangarda: Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński” w Centre Pompidou. Po latach nieobecności w historii międzynarodowej udaje się przywrócić pamięć o artystach zaliczających się do filarów polskiej sztuki XX w.
O wadze wydarzenia podczas ceremonii otwarcia mówił prezydent Centre Pompidou, Serge Lasvignes, dyrektor CP Bernard Blistène oraz wicepremier prof. Piotr Gliński. Minister kultury i dziedzictwa narodowego podkreślał ważną rolę polskiej sztuki współczesnej w kontekście dążeń niepodległościowych.
„Wystawa dwójki wielkich artystów polskiej awangardy, stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości oraz obchodzone w 2017 r. stulecie polskiej awangardy to piękne rzeczy wpisujące się także w historię sztuki współczesnej". "W Polsce faktycznie awangarda była u progu niepodległości. Tak to było, że się zaczęła rozwijać i była ważna w polskiej sztuce w bardzo wielu wymiarach.” – stwierdził.
Para rozwinęła swój własny język artystyczny: Kobro – język nowoczesnej rzeźby, Strzemiński – malarstwa. Radykalizm geometrycznych kompozycji Kobro stawia ją w rzędzie najwybitniejszych rzeźbiarek pierwszej połowy XX wieku. Abstrakcyjne obrazy Strzemińskiego, jego reliefy, „Kompozycje architektoniczne” czy też „Kompozycje unistyczne” stanowią wyjątkowe propozycje w dziedzinie malarstwa.
fot. Anna Marchlewska
Z kolei dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Krzysztof Olendzki w rozmowie z mediami przypomniał, że wystawa jest jedną z najważniejszych części koordynowanego przez IAM zagranicznego programu kulturalnego "Polska 100", którego hasło brzmi: "Zainspirowani przeszłością, tworzymy przyszłość". "Misją Instytutu jest inspirowanie twórców i odbiorców polską sztuką. Ta wystawa w sposób genialny wypełnia naszą misję”.
Kobro/ Strzemiński w ciągu ostatnich dwóch lat mieli już przekrojowe wystawy w Muzeum Reina Sofia w Madrycie i Moderna Museet Malmö, ale to podbicie Paryża, jako kolebki sztuki współczesnej zawsze było ich największym marzeniem, dziś urzeczywistnionym dzięki obecności w jednej z ważniejszych galerii w Europie, czyli Centre Pompidou. Wystawa jest najważniejszym elementem wspólnych działań – po prezentacjach w Madrycie i Malmö – Instytutu Adama Mickiewicza i Muzeum Sztuki w Łodzi, który przypomina światowej publiczności o należnym tej parze artystów miejscu w historii sztuki XX wieku.
Za kształt paryskiej wystawy odpowiadają Karolina Ziębińska-Lewandowska (kuratorka w dziale fotografii Narodowego Muzeum Sztuki Nowoczesnej CP) oraz Jarosław Suchan (dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi). Ekspozycja, zawierająca ponad 180 prac Kobro i Strzemińskiego, została podzielona na sześć ułożonych chronologicznie części. Pierwsza obejmuje twórczość z lat 20., do której zaliczały się abstrakcyjne rzeźby Kobro i abstrakcyjne malarstwo Strzemińskiego. Następnie dzieła z lat 30., m.in. słynne pejzaże morskie Strzemińskiego, rysunki wojenne oraz kompozycje przestrzenne, oraz z lat 40., projekty architektoniczne i wzornictwa przemysłowego.
Wystawa "Une avant-garde polonaise: Katarzyna Kobro et Władysław Strzemiński” potrwa do 14 stycznia 2019 r. Towarzyszy jej katalog, wydany w wersji francuskiej i angielskiej przez wydawnictwo Skira.
fot: Philippe Migeat/ CentrePompidou
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.
Współfinansowany ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.