„Kolorganism” – pierwsza indywidualna wystawa Sainera w Wiedniu

Sainer w swojej pracowni, fot. Kuba Celej / IAM

Już 16 kwietnia 2025 otwarta zostanie pierwsza solowa wystawa Sainera (Przemysława Blejzyka) w Austrii Kolorganism”. Prace łączące malarstwo z cyfrową sztuką generatywną zaprezentowane będą w wiedeńskim Künstlerhaus. To kolejne wydarzenie organizowane przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach zagranicznego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie UE.

Kolorganism” – Harmonia form i kolorów

Przemysław Blejzyk (Sainer) przekracza tradycyjne pojęcia kompozycji i przestrzeni, traktuje swoje dzieła jako elementy większej układanki, w której widz staje się centralnym punktem. Zanurzony w kalejdoskopie form i kolorów odbiorca porusza się po ekspozycji prowadzony przez kolor – głównego narratora i spoiwo całej wystawy. Barwy tworzą dynamiczne pętle kompozycyjne, prowadząc wzrok obserwatorów między dziełami, a ich relacje budują skomplikowaną siatkę wizualnych powiązań, czyli tytułowy Kolorganism. Całość ekspozycji jest unikalną próbą ukazania sztuki jako żywego i pulsującego organizmu. W tym artystycznym ekosystemie żaden obraz nie funkcjonuje w izolacji – każdy współistnieje z innymi, tworząc złożoną, harmonijną całość.

Prace Sainera nie dają się zamknąć w ustalonych granicach artystycznego medium. Łącząc malarstwo i cyfrową sztukę generatywną, artysta tworzy wieloelementowe struktury, które zacierają różnice między statycznym a dynamicznym, analogowym a cyfrowym. Przenikanie się tych światów tworzy wrażenie nieustannego ruchu i zmienności. Blejzyk bada w ten sposób związek między formą a czasem, eksplorując, jak statyczne dzieło może ewoluować na oczach widza. 

Badawcze zaplecze artystycznej praktyki Sainera

Przemysław Blejzyk (Sainer) jest absolwentem Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Ważnym elementem jego praktyki artystycznej jest studiowanie i rozwijanie procesów formalnych występujących w malarstwie, muralach i sztuce cyfrowej. Artysta bada mechanizmy przedstawień natury i krajobrazu, aby tworzyć wieloelementowe kompozycje, które poszukują nowych sposobów przedstawiania rzeczywistości w sztukach wizualnych.


Sainer w swojej pracowni, fot. Kuba Celej / IAM

Blejzyk proponuje współczesną interpretację fundamentalnych koncepcji widzenia i percepcji, rozwijanych przez Władysława Strzemińskiego i Wasyla Kandyńskiego. Czerpie z ich teoretycznych rozważań oraz praktyki artystycznej, eksplorując kolor i formę jako autonomiczne środki wyrazu oraz badając relację między sztuką a jej ewoluującym postrzeganiem przez widza.

Kandyński wprowadził ideę sztuki jako języka czystej ekspresji. Formę, linię, punkt i kolor postrzegał jako niezależne byty zdolne do budowania abstrakcyjnej harmonii. Blejzyk rozwija tę koncepcję, eksplorując formalne aspekty malarstwa. Barwy w jego pracach pulsują, przenikają się i wzajemnie wzmacniają, tworząc dynamiczne, wielopoziomowe struktury wizualne.

Strzemiński, badając historyczną ewolucję widzenia, dostrzegał, że sposób percepcji zmienia się wraz z postępem cywilizacyjnym, technologicznym i kulturowym. Blejzyk podejmuje tę refleksję, analizując współczesne doświadczenie wizualne w czasach, gdy na co dzień otaczają nas ekrany, duża liczba obrazów i cyfrowe media. Poszukuje języka malarskiego, który nie tylko odniesie się do tej nowej rzeczywistości, ale także wejdzie z nią w dialog, redefiniując relację między tradycyjną materią malarską a współczesnymi środkami wyrazu.

Wystawa „Kolorganism” w Künstlerhaus w Wiedniu będzie dostępna dla zwiedzających do 27 kwietnia 2025. Jej kuratorką jest Agata Abramowicz. Ekspozycja zorganizowana została we współpracy z Künstlerhaus w Wiedniu, Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz Ambasadą Rzeczpospolitej Polskiej i Instytutem Polskim w Wiedniu.


Sainer w swojej pracowni, fot. Kuba Celej / IAM