KRAS 52 - muzyka polskiego średniowiecza na szwajcarskich scenach

Średniowieczna muzyka polska na szwajcarskich scenach! W projekcie KRAS 52 Instytutu Adama Mickiewicza na nowo usłyszeć będzie można muzykę sprzed prawie 600 lat. Program „Laus Cracoviae. Pieśni dla Krakowa i domu królewskiego” przeniesie słuchaczy na dwór Jagiellonów. Koncert odbędzie się w niedzielę 4 sierpnia 2024 w Sankt Margarethen w Binningen w Szwajcarii.

KRAS 52 - muzyka wielogłosowa Polski XV wieku odkrywana na nowo na scenach i w transkrypcjach nutowych

Historia projektu KRAS 52 pełna jest zwrotów akcji. W rękopisie z lat 1426-1450 spisano prawie 40 utworów. Po zawirowaniach historii, w XX wieku był on już w zbiorach Biblioteki Krasińskich (stąd też nazwa projektu: KRAS 52). Ocalał z pożogi II wojny światowej i jest obecnie jednym z najważniejszych skarbów muzycznych Biblioteki Narodowej w Warszawie.

Rękopis to najważniejsze źródło do muzyki wielogłosowej Polski XV wieku. Zawiera muzyczne utwory z całej Europy i jest świadectwem kulturalnego rozkwitu Polski w późnym średniowieczu. Wspólna okładka łączy zapis muzyki z tradycji włoskiej i francuskiej kompozytorów Johannesa Ciconia i Antonio Zachara da Teramo z rodzimymi dziełami Mikołaja z Radomia czy Mikołaja z Ostroroga, którzy umuzycznili wiele tekstów Stanisława Ciołka. Większość utworów to trzygłosowe wokalno-instrumentalne kompozycje z tekstem łacińskim. W rękopisie są zarówno utwory liturgiczne, jak i świeckie pieśni i ballady.

Program koncertowy „Laus Cracoviae. Pieśni dla Krakowa i domu królewskiego” w Szwajcarii

„Laus Cracoviae. Pieśni dla Krakowa i domu królewskiego” to już drugi program koncertowy, który powtał w ramach projektu KRAS 52. Zawiera wirtuozowskie utwory instrumentalne i pieśni dworskie na cześć polskiego domu królewskiego. Pieśni o złotym Krakowie opisują tętniące życiem średniowieczne miasto i królewską siedzibę Jagiellonów. Jednocześnie projekt KRAS 52 skupia się na źródle historycznym. Manuskrypt przeszedł długotrwałą, całościową rekonstrukcję, zwłaszcza niekompletnie zachowanych kompozycji. Naukowcy i artyści przygotowują utwory tak, by były dostępne dla współczesnego odbiorcy i muzyka. Powstające transkrypcje nutowe będą gotowym materiałem dla wykonawców. Dodatkowo opatrzone zostaną esejami i komentarzami po polsku i po angielsku, co pozwoli na wejście i głębsze zrozumienie świata muzyki sprzed 600 lat.

Projekt KRAS 52 realizują szwajcarskie zespoły Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina, specjalizujące się w repertuarze i muzyce rodem z XIV i XV wieku. Od 2023 roku koncerty prezentujące czarującą muzykę późnego średniowiecza zagościły już w siedmiu miastach Szwajcarii: Brugg, Thun, Biel, Bazylei, Solurze, Aarau i Herznach. Zespoły nagrają także trzypłytowy album z wszystkimi utworami z manuskryptu - będzie to pierwszy w historii kompletny zapis muzyczny tego źródła historycznego. Dzięki temu muzyka sprzed 600 lat będzie miała okazję zagościć w domach zainteresowanych melomanów.

W niedzielę 4 sierpnia 2024 w Sankt Margarethen w Binningen wystąpi Ensemble Dragma w składzie:

  • Agnieszka Budzińska-Bennett - głos i harfa
  • Jane Achtman - fidel
  • Elizabeth Rumsey - fidel
  • Grace Newcombe - wokal i harfa
  • Marc Lewon - lutnia, fidel i wokal

Instytut Adama Mickiewicza zachęca do muzycznej podróży w czasy Jagiellonów!

Projekt KRAS 52 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.