Kultura napędem biznesu – polski pawilon na South by South West

Instytut Adama Mickiewicza, we współpracy z Polską Agencją Informacji i Handlu, zaprezentują na South by South West (SXSW) najciekawsze polskie projekty interaktywne i startupy.

11 – 14 marca 2018
Austin, Texas, USA

Polski pawilon, sygnowany hasłem "Poland: Gateway to Central and Eastern Europe", będzie przestrzenią prezentacji 6 startupów i 3 firm specjalizujących się w projektach interaktywnych i kulturze cyfrowej.

Festiwal SXSW należy do największych na świecie przeglądów najnowszych, oryginalnych i najbardziej obiecujących trendów w muzyce, filmie, nowoczesnych technologiach (szczególnie VR i AR), grach komputerowych. To wydarzeni przyciąga setki tysięcy uczestników z całego świata, którzy biorą udział w ponad tysiącu spotkaniach, warsztatach, wykładach, prezentacjach, seansach filmowych i VRowych, instalacjach artystycznych, multidyscyplinarnych panelach o trendach w kulturze, jedzeniu, medycynie, sporcie, edukacji, zdrowiu i polityce. Podczas dziesięciu dni odbywa się ok. 2 tysięcy koncertów. To nie tylko kuźnia młodych talentów muzycznych i filmowych , ale też punkt startowy dla najlepszych startupów, które potem często podbijają międzynarodowy rynek. To właśnie dzięki prezentacji na SXSW Twitter stał się popularny.

#GATEWAYPOLND, identyfikacja wizualna polskiego pawilonu podczas SXSW, fot. IAM

Startupy i firmy VR prezentowane w polskim pawilonie zostały wybrane w otwartym naborze konkursowym przez kapitułę składającą się z przedstawicieli Fundacji Startup Poland, Instytutu Adama Mickiewicza i Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Połączenie sił przez te instytucje, w myśl hasła Kultura napędem biznesu, zaowocowało wyborem z jednej strony projektów szeroko pojętej kultury cyfrowej jak Pan generator, aplikacja Onstage fundacji Juliana Cochrana, gry i aplikacje VR The Farm 51 oraz teledyski i filmy Centrali, z drugiej zaś interaktywnych projektów biznesowych wykorzystujące najnowsze technologie jak słoneczna ławka Seedia City Classic, przyjazny dla człowieka marketingowy system automatyzacji UserEngage, wspierająca zarządzanie w gastronomii platforma STKTK, skierowana do milenialsów aplikacja mikroinwestycyjna Limitless czy wspierająca pracę nauczycieli interaktywna platforma Nuadu.

Prezentowany od 11 do 14 marca na SXSW Trade Show, części targowej na której prezentują się państwa i firmy, polski pawilon to także wizytówka doskonałego polskiego designu. Pawilon zaprojektowała Grupa Projektowa Centrala, znana m.in. z realizacji dla IAM aranżacji wystawy „Piękno i pragmatyzm” podczas Triennale di Milano 2016 czy jako zwycięzcy konkursu na koncepcję polskiego pawilonu podczas Biennale Architektury w Wenecji 2018. Na SXSW Centrala przygotowała projekt czerpiący z najlepszych wzorców i dziedzictwa polskiego designu, inspirowany polskim stoiskiem na International Food Fair w Londynie, który w 1954 roku zaprojektowali Wojciech Zamecznik, Jan Lenica i Henryk Tomaszewski.

Polską obecność dopełnią koncerty - w ramach SXSW Music Festival wystąpi zespół Trupa Trupa wybrany przez jury festiwalowe, a w ramach SXSW Film Festival zostanie pokazany "The Field Guide to Evil", którego jedną z części wyreżyserowała Agnieszka Smoczyńska.

W gronie zaproszonych do udziału firmy znalazła się także Superhot VR, która zostanie zaprezentowana w sekcji gry w związku z nominacją nagrody SXSW. Nominację w sekcji SXSW Gaming dostały również firmy Acid Wizard Studio i Juggler Games / IMGN.PRO. To nie jedyne nominacje dla polskich twórców, już drugi rok z rzędu polski klip znalazł się wśród 20 najlepszych teledysków nominowanych do prestiżowej nagrody festiwalu SXSW. W tym roku doceniono teledysk Katarzyny Sawickiej (absolwentki Łódzkiej Szkoły Filmowej) do piosenki młodej polskiej wokalistki Oly „Growing Young“.

Jako organizatorzy pawilonu IAM i PAIH zadbały nie tylko o staranny dobór projektów i dobrą przestrzeń do ich prezentacji, ale także o optymalne wykorzystanie przez ich uczestników obecności na SXSW. Startupom i firmom został zapewniony cykl spotkań przygotowawczych, w tym indywidualny mentoring przez doskonale znającego ten rynek Dave’a Perry’iego z Capital Factory.

Pierwsze polskie stoisko na SXSW Trade Show organizowane zostało w 2017 roku przez WPHI w Waszyngtonie. Tegoroczny pawilon zaprezentuje Polskę jako kraj wspierający innowacyjne rozwiązania i otwarty na współpracę. Udział w edycji 2018 r. to początek regularnej obecności Polski na SXSW. Instytut Adama Mickiewicza po raz pierwszy zaprezentuje na SXSW projekty kultury cyfrowej, ale ma już w swoim dorobku prezentacje na tym festiwalu polskiej sceny muzycznej podczas showcase’u „Don’t Panic We’re From Poland”.

SXSW to interdyscyplinarny festiwal połączony z konferencją. Jest najstarszym i najbardziej znanym wydarzeniem startupowo-muzyczno-filmowym - organizowane jest w Austrin w Texasie od 1987 r. SXSW to jeden z największych światowych przeglądów tego, co nowe, obiecujące i oryginalne w muzyce, filmie, sztuce ale przede wszystkim z nowoczesnych technologiach i grach komputerowych. W ramach odbywają się prezentacje, targi, wykłady, warsztaty, panele dyskusyjne, spotkania, konkursy i interwencje artystyczne. SXSW przyciąga gwiazdy branży technologicznej, inwestorów i wizjonerów z Doliny Krzemowej, a także znane osobistości filmu, telewizji i polityki jak m.in., Anthony Bourdain, reżyser J.J. Abrams, pierwsza dama Michelle Obama czy Adam Grant, psycholog i autor książki "Oryginalni: Jak nonkonformiści zmieniają świat".

W tegorocznej edycji SXSW udział weźmie 500 start’upów i projektów VR z 43 krajów.

Opisy wszystkich startupów i firm prezentowanych w pawilonie polskim znaleźć można w artykule na portalu Culture.pl.