Nagroda dla Polskiego Pawilonu na London Design Biennale 2025 za wystawę „Zapis czekania”

Polski Pawilon na London Design Biennale 2025 zdobył prestiżowy medal za wystawę „Zapis czekania” uznaną za najbardziej inspirującą interpretację tegorocznego tematu wydarzenia. Otwarta 5 czerwca instalacja autorstwa Jakuba Gawkowskiego, Moniki Rosińskiej i Macieja Siudy przekształca nieuchwytne doświadczenie upływu czasu w materialność rzeźbionej instalacji. Zespół kuratorski sięgnął po góralską tradycję snycerską, by za pomocą ornamentu przedstawić wizualny zapis sytuacji czekania. Czekanie ukazane jest tu jako doświadczenie zarówno estetyczne, jak i polityczne – narzędzie kontroli, ale też potencjalnej sprawczości. Wystawa organizowana Instytut Adama Mickiewicza potrwa do 29 czerwca 2025 roku.

London Design Biennale to jedno z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych projektowaniu i jego roli w kształtowaniu współczesnego świata. Piąta edycja wydarzenia odbywa się pod hasłem „Surface Reflections”, które skłaniać ma do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, jak osobiste doświadczenia wpływają na samych twórców i ich projekty artystyczne.  I to właśnie za najlepszą interpretację tegorocznego tematu zespół kuratorski: Jakub Gawkowski, Monika Rosińska i Maciej Siuda zostali uhonorowani prestiżowym medalem („Theme Medal”).

Gratuluję zespołowi kuratorskiemu w składzie Jakub Gawkowski, Monika Rosińska i Maciej Siuda, których praca „Zapis czekania” zdobyła prestiżową nagrodę za najlepszą interpretację tematu na London Design Biennale. Polska tradycja ma niezwykłą moc, a sposób w jaki ją interpretujemy buduje naszą tożsamość – zaznacza Hanna Wróblewska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. – Ta wystawa w niezwykle poruszający sposób łączy tradycyjne rzemiosło z aktualnym, społecznym komentarzem. Pokazuje, jak dawne formy wyrazu – zakorzenione w lokalnej kulturze – mogą dziś opowiadać o globalnych wyzwaniach: o braku równości, o czasie, który nie dla wszystkich płynie tak samo, i o doświadczeniach, które kształtują nasze codzienne życie – dodaje.

Wszyscy czekamy, ale nie zawsze czekanie jest wyborem – wyjaśnia ideę projektu zespół kuratorski. To państwowe i ekonomiczne struktury decydują, kto musi czekać i jak długo. Chcąc ukazać czekanie nie jako bezczynność, ale jako ważny problem społeczny i głęboko osobiste doświadczenie, zestawiliśmy dwa punkty widzenia. Pierwszy opiera się na danych – liczbach obrazujących systemowe kolejki: po dokumenty, pozwolenia, wizyty. Drugi to głos jednostki – osobiste historie pełne emocji: frustracji, znużenia, niepokoju, rezygnacji, ale też nadziei. Każda część instalacji, ukształtowana rękami rzemieślników, nauczycieli i uczniów szkół w Zakopanem, wykorzystuje szczegółowe wzory ornamentalne, aby odzwierciedlić czas trwania i intensywność tych scenariuszy, tworząc ozdobny krajobraz naszego czekającego społeczeństwa.

– To wyjątkowy moment: zaledwie dwa lata po sukcesie projektu Poetics of Necessity”, nagrodzonego główną nagrodą Biennale w 2023 roku, Polski Pawilon ponownie został uhonorowany medalem – mówi Olga Wysocka, Dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza, który już po raz piąty prezentuje Polskę na London Design Biennale. – Cieszy nas, że to właśnie Zapis czekania” przyciągnął uwagę międzynarodowego jury. Artyści pokazują, że to, co na co dzień uznajemy za stratę czasu – czekanie – może stać się przestrzenią ważnej refleksji. Co więcej, podkreślają rolę projektowania pogłębionego badaniami jako narzędzia opowiadania o realiach społecznych – o nierównościach, frustracjach i emocjach towarzyszących życiu we współczesnym świecie, na przykładzie Polski.

Punktem wyjścia do projektu „Zapis czekania” jest paradoks współczesnego podejścia do czasu. Chociaż rzeczywistość jest zdefiniowana przez jego ciągły niedobór i nieubłagane tempo, równie powszechnym doświadczeniem jest przymus czekania, gdy stajemy się pozbawieni kontroli i sprawczości nad zarządzaniem własnym czasem. Zespół kuratorski wystawy przygląda się z bliska różnym wymiarom tego doświadczenia. Ukazując ornament jako wizualną reprezentację upływających minut, godzin i miesięcy, wystawa opowiada o czekaniu jako istotnym, choć niewystarczająco zbadanym zjawisku.

W znajdującej się w Pawilonie Polskim drewnianej, ręcznie rzeźbionej instalacji zobaczyć można reprezentację dwunastu sytuacji ze współczesnej Polski, w których czekanie odgrywa istotną rolę. Są wśród nich zarówno godziny codziennych korków samochodowych, tygodnie oczekiwania na deszcz w warunkach okresowej suszy, długie lata spłaty kredytu mieszkaniowego, czy miesiące napięcia przed uzyskaniem pozwolenia na pobyt i oczekiwania na wizytą psychiatryczną w ramach publicznej służby zdrowia.

Inspiracją dla zespołu kuratorskiego stała się polska góralska tradycja snycerstwa – rzemiosła wywodzącego się od pasterzy, którzy podczas długich okresów wypasu owiec na hali oraz w miesiącach zimowych rzeźbili w drewnie dekoracyjne wzory. Traktując historyczne tło jako pretekst do refleksji, wystawa pokazuje jak kultura materialna z przeszłości może posłużyć dziś do opowiedzenia o współczesnych nierównościach, napięciach i doświadczeniach związanych z upływem czasu.

Wystawę uzupełniają materiały z badań poprzedzających powstanie instalacji. Na ścianach znaleźć można m.in. listę tradycyjnych góralskich wzorów snycerskich wraz z informacją o średnim czasie potrzebnym do wykonania każdego z nich, a także dane na temat czekania wśród osób z różnych grup społecznych oparte na statystykach i osobistych historiach. Nadaje to namacalny i mierzalny wymiar upływowi czasu, który doświadczany jest niekiedy mimochodem, bez zastanowienia.

 

„Zapis czekania”

Polski Pawilon na London Design Biennale 2025

5 – 29 czerwca 2025

 

Zespół kuratorski i badawczy: Jakub Gawkowski, Monika Rosińska, Maciej Siuda

Projekt: Maciej Siuda Pracownia

Projekt graficzny: Noviki

Snycerze: Józef Bukowski, Anna Bukowska, Wojciech Bachleda-Dorcarz, Magdalena Bilczewska-Wiśniewska, Jan Kassowski, Michał Kassowski, Szymon Kassowski, Stanisław Kośmiński, Wojciech Łacek, Andrzej Mrowca, Marcin Rząsa, Franciszek Rząsa, uczniowie Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem, uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych im. dra Władysława Matlakowskiego w Zakopanem

Instytut Adama Mickiewicza już od kilku lat prezentuje polskie rozwiązania w sferze designu podczas londyńskiego Biennale. W 2023 roku Polski Pawilon z wystawą „Poetyka konieczności” został uhonorowany prestiżową, pierwszą nagrodą na London Design Biennale. Nagrodzony projekt autorstwa Zofii Jaworowskiej, Petro Vladimirova i Michała Sikorskiego poruszał temat pomocy i współpracy jako odpowiedzi na wojnę trwającą na Ukrainie. Z kolei w 2021 roku IAM prezentował wystawę „Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni” autorstwa Alicji Bielawskiej i kuratorowany przez Aleksandrę Kędziorek. Wystawa od tego czasu zyskała dużą popularność i pokazywana była m.in. podczas Biennale Designu w Lublanie, Triennale Architektury w Lizbonie, Vilnius Gallery Weekend oraz planowana jest jej kolejna odsłona w Seoul Museum of Craft Art.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej.

Instytut Adama Mickiewicza (IAM) łączy polską kulturę z ludźmi na całym świecie. Jako instytucja państwowa tworzy trwałe zainteresowanie polską kulturą i sztuką, wzmacniając obecność polskich artystek i artystów na globalnej scenie. Inicjuje innowacyjne projekty, wspiera międzynarodową współpracę oraz wymianę kulturalną. Promuje twórczość zarówno uznanych jak i obiecujących twórców, ukazując różnorodność i bogactwo naszej kultury. Instytut Adama Mickiewicza prowadzi także portal Culture.pl, stanowiący wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze. Więcej informacji: www.iam.pl.

Zdjęcia i materiały prasowe można pobrać tutaj.

Kontakt dla mediów:

Klaudia Gniady
[email protected]
+48 609 092 949