Offline/Online, czyli mural konferencji Digital Cultures

Cyfrowy kot z XVIII-wieczego atlasu zwierząt, Wiewiórka Małgosia z „Krainy grzybów” i inni bohaterowie wirtualnego świata pojawią się w przestrzeni publicznej Warszawy. Mural jest jednym z wydarzeń towarzyszących konferencji Digital Cultures.

Patelnia (mury ścian oporowych wzdłuż Alei Jerozolimskich i Marszałkowskiej (przy wejściu do stacji metra Centrum) jest jednym z najbardziej charakterystycznych miejsc w Warszawie. Jest to jedyna w swoim rodzaju galeria w przestrzeni publicznej, która ma bardzo wysoką frekwencję odwiedzin - sięgającą kilkudziesięciu tysięcy osób na dobę. Dotychczas w tym miejscu pojawiały się m.in. murale związane z postaciami Fryderyka Chopina i Marii Skłodowskiej-Curie oraz murale promujące Muzeum w Sulejówku, Muzeum Warszawy oraz Muzeum Historii Żydów Polskich.

Nowy mural poświęcony jest bezprecedensowemu wydarzeniu, jakim jest organizowana przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowa Konferencja Digital Cultures. Realizacja muralu jest wydarzeniem towarzyszącym konferencji i elementem kampanii społecznej w bardzo szerokiej formule podkreślającej rolę kultury cyfrowej w refleksji nad przemianami współczesnej kultury i sztuki w tym również myśleniu o dziedzictwie.

Instytut Adama Mickiewicza zaprasza na konferencję Digital Cultures

Od 25 do 26 września 2017 r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbędą się liczne panele i debaty. Instytut wraz z partnerami konferencji przygotował także bogaty program towarzyszący obejmujący pokazy filmowe, warsztaty i wystawę  prezentowany od 25 do 27 września w CNK, a także w kinie Elektronik, MHŻP Polin, Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, Bibliotece Narodowej, Domu Słowa Polskiego i FiNA'ie.

Konferencja Digital Cultures to pierwsze w Polsce wydarzenie tak kompleksowo poświęcone kulturze cyfrowej. Interdyscyplinarny program konferencji obejmuje szerokie spektrum tej dynamicznie rozwijającej się dziedziny: od gier komputerowych, muzeów narracyjnych, po interaktywny storytelling i zagadnienia związane z digitalizacją. Po raz pierwszy na jednym forum poruszane będą tak różnorodne tematy jak digital re-use, rola nowych mediów w teatrze, szanse i wyzwania interaktywnego dziennikarstwa, archiwizowanie Internetu, aż po  wykorzystanie sztucznej inteligencji w muzeach i krytyczną dyskusję o roli technologii w instytucjach kultury.

Do udziału w konferencji zaproszone zostało wybitne grono ekspertów z Europy, USA i Azji. Będą wśród nich dyrektorzy najważniejszych festiwali, dyrektorzy muzeów, przedstawiciele kluczowych instytucji związanych z technologią, artyści oraz twórcy gier. Udział w 18 interdyscyplinarnych panelach zapowiedzieli m.in. William Uricchio - MIT, Rodrigo de Benito Sanz – New York Times,  Zeina Abi Assy - Tribeca Film Institute, a także Matthieu Bonicel - Bibliotheque National de France, Paul Hanraets - Gambitious i Martin Stig Andersen - kompozytor muzyki do gier. W sumie w konferencji udział weźmie ponad 40 zagranicznych gości z 15 krajów. Dzięki zróżnicowanemu gronu i szerokiemu doborowi tematów możliwe będzie spojrzenie na problematykę z bardzo różnych perspektyw np. na temat gier będą dyskutować nie tylko ich projektanci i producenci, ale także pracownicy muzeów, a twórcy gier włączą się do dyskusji na temat projektowania wystaw.

Celem konferencji jest prezentacja najciekawszych zmian, jakie zaszły w polskiej kulturze cyfrowej na przestrzeni ostatnich lat, a także stworzenie platformy do nawiązywania międzynarodowych kontaktów oraz dzielenia się doświadczeniami. W programie obok 18 dyskusji panelowych znajdą się warsztaty, stoliki tematyczne z udziałem ekspertów, działania artystyczne i pokazy filmowe. Konferencja, która odgrywa istotną rolę w budowaniu relacji polskich i zagranicznych instytucji i twórców, jest ważnym krokiem w kierunku szerszego włączenia polskiej kultury cyfrowej do światowego obiegu. Jest to szczególnie ważne zarówno na poziomie treści (produkcje, projekty artystyczne, inicjatywy kuratorskie), jak i na poziomie dyskursywnym obejmującym obecność w międzynarodowej debacie oraz świadomość istnienia wybranych twórców i instytucji poza granicami kraju.

Inicjatorem i organizatorem konferencji jest Instytut Adama Mickiewicza działający pod marką Culture.pl

Partnerzy:

Ministerstwo Cyfryzacji. NASK. Biblioteka Narodowa, Polona, FINA, Muzeum Polin, Aleksander Baron Chef, Centrum Cyfrowe, Wro Art Center, Wikimedia Polska, Kino Elektronik, PJATK, Centrum Nauki Kopernik, Fundacja Indie Games, We Are Museums, Cross Video Days, Fundacja Pełne Zanurzenie, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Pixel, Arte po polsku, Medialab Katowice, TR Warszawa, HTC, Kiszkiloszki

Partner technologiczny:

Future Processing

 

Więcej informacji na

www.digitalcultures.pl

www.culture.pl