Owacja na stojaco zakończyła 6 kwietnia premierę „Pasażerki” Mieczysława Wajnberga na scenie Staatstheater w Brunszwiku.
Opera, stworzona w 1968 roku na podstawie powieści Zofii Posmysz, byłej więźniarki niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, jest jednym z najważniejszych dzieł urodzonego w Polsce kompozytora.
Pierwsza premiera pełnej inscenizacji opery odbyła się dopiero w 2010 roku w austriackiej Bregencji. Doszło do niej dzięki współpracy Bregenzer Festspiele, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Dzięki współpracy z IAM odbyły się także premiery „Pasażerki” w Jekaterynburgu w Rosji oraz w Den Jysk Opera w Danii.
Najnowszą niemiecką realizację opery wyreżyserował Dirk Schmeding. Artysta współpracował wcześniej z Niemieckim Teatrem Narodowym w Weimarze oraz teatrami operowymi w Berlinie, Stuttgarcie, Dreźnie i Bayreuth. Wystawił m.in. operę „Jenůfa” Leoša Janáčka, „Alcinę” Händla, a niedawno w teatrze w St. Gallen opery Mikołaja Rymskiego-Korsakowa i Igora Strawińskiego.
Premierze „Pasażerki” w Staatstheater w Brunszwiku, towarzyszy wiele współtworzonych przez IAM wydarzeń, m.in. rozmowa o Zofii Posmysz i „Pasażerce” z udziałem Aleksandra Laskowskiego (IAM) i Norberta Abelsa (dramaturg Alte Oper)- (5 kwietnia), projekcja filmu „Pasażerka” w reż. Andrzeja Munka (12 kwietnia) oraz Wystawa współorganizowana przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie pt. „Zofia Posmysz Pasażerka“ (do 5 czerwca).
Premiera „Pasażerki” w Brunszwiku wpisuje się w obchody 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga.